کد خبر: ۴۹۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰:۴۰ - ۱۶ دی ۱۴۰۰
فیوز مینیاتوری از تجهیزات پرکاربرد در صنعت برق می‌باشد. برای خرید و استعلام قیمت کلید مینیاتوری بهتر است که در ابتدا با این تجهیز آشنا شوید.

به گزارش برق نیوز، قیمت کلید مینیاتوری:

کلید مینیاتوری یا MCB که به اصطلاح اشتباه به آن فیوز مینیاتوری نیز می‌گویند، یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین کلید‌های برق حفاظتی می‌باشد. خوب است بدانید که کلمه MCB، مخفف عبارت Miniature Circuit Breaker است. قبل از بررسی قیمت کلید مینیاتوری و معرفی فروشگاهی معتبر برای خرید این تجهیز، بهتر است که با این کلید آشنا شوید.

این کلید در هر خانه‌ای هم جایگاه خود را دارد و با حفاظت سیستم‌های روشنایی یا موتوری در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه با قدرت قطع نسبتا پایین از محبوبیت خاصی بر خوردار هستند.

همانطور که گفتیم نکته‌ای که در مورد کلید مینیاتوری وجود دارد، این است که به اشتباه به این کلیدها، فیوز مینیاتوری نیز گفته می‌شود. این نام‌گذاری اشتباه است، چون فیوز، تجهیزیست که یک با مصرف است، اما کلید قابلیت قطع و وصل چندین باره را دارد.

این نام‌گذاری اشتباه ناشی از تفکر قدیمی حفاظت منازل به وسیله‌ی فیوز‌های فشنگی و گردان و غیره، می‌باشد.

متاسفانه عبارت اشتباه فیوز مینیاتوری، در بین مهندسین برق بسیار مصطلح است. خیلی از مهندسین این تجهیز را به نام فیوز مینیاتوری می‌شناسند. برای همین ما این نام را نیز در اینجا به کار بردیم.

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری چیست؟

در گذشته با استفاده از فیوز انفجاری از مدار در برابر جریان اضافه بار محافظت می‌کردیم؛ که این روش، روش مناسبی نیست. زیرا با عبور جریان اضافی، فیوز ذوب و منفجر می‌شود. از این طریق اتصال مدار الکتریکی را قطع و از بقیه مدار محافظت می‌کند.

کلید‌های مینیاتوری این عملکرد را بهبود بخشیدند. زیرا همانطور که گفتیم با عبور جریان اضافه بار ذوب نمی‌شوند و از بین نمی‌روند؛ بنابراین مجدد قابل استفاده هستند.

کلید یا فیوز مینیاتوری یک قطع‌کننده مدار قابل تنظیم و دارای مکانیزم الکترومکانیکی عمل است. در مدار‌های الکتریکی و برق‌کشی ساختمان از کلید‌های مینیاتوری استفاده می‌شود. کلید مینیاتوری مدار را در برابر جریان اضافه بار و خطای اتصال کوتاه محافظت می‌کند. لازم به ذکر است، کلید مینیاتوری از انسان در برابر شوک الکتریکی ناشی از جریان نشتی محافظت نمی‌کند. این حفاظت را کلید‌های جریان نشتی (RCBO) انجام می‌دهند. کلید‌های مینیاتوری از ۲ تا ۱۰۰ آمپر و به صورت تک فاز و سه فاز در انواع تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل ساخته می‌شوند.

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری چیست؟ + بهترین قیمت کلید مینیاتوری در بازار

کلید مینیاتوری چه وظایفی دارد؟

کلید‌های مینیاتوری دارای مشخصه‌های جریان لحظه‌ای و جریان نامی هستند. با توجه به این مشخصه‌ها میتوانند از مدار در برابر خطا‌های جریانی محافظت کنند. این خطا‌های جریانی، خطای اضافه بار و خطای اتصال کوتاه هستند که در ادامه یشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

محافظت در برابر اضافه بار:

مدار و کابل‌های برق برای عبور جریانی مشخص طراحی شده‌اند. هنگامی که جریانی بیش از این مقدار مشخص شده از مدار عبور کند، خطای جریان اضافه بار رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند در حتی در آشپزخانه نیز رخ دهد. به عنوان مثال وقتی کتری، ماشین ظرفشویی، اجاق برقی، مایکروویو و مخلوط کن همه به طور همزمان استفاده می‌شوند. وقتی که تمامی دستگاه‌ها مشغول به کارند، ممکن است خطای اضافه بار اتفاق بیفتد. در این حالت، کلید مینیاتوری مدار برق را قطع می‌کند. در نتیجه از گرم شدن بیش از حد و آتش سوزی در کابل و پایانه‌ها جلوگیری می‌کند.

محافظت در برابر اتصال کوتاه:

یکی دیگر از خطا‌های جریانی، خطای اتصال کوتاه است. اتصال کوتاه نتیجه‌ی نقص در بخشی از مدار الکتریکی یا دستگاه است. به طور بالقوه بسیار خطرناک‌تر از اضافه بار است. زیرا با مقیاس بزرگتر و سرعت بیشتر رخ می‌دهد. زمانی ایجاد می‌شود که بین‌هادی‌های مدار ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. بدون مقاومت ایجاد شده توسط مدار، جریان الکتریکی در یک مدار به دور مدار می‌شتابد؛ و آمپر را هزاران بار در چند میلی ثانیه ضرب می‌کند.

کلید‌های مینیاتوری مورد استفاده در تاسیسات داخلی معمولاً دارای قدرت قطع ۶kA یا ۶۰۰۰ آمپر هستند. به این معنی است که جریان بیش از حد ناشی از اتصال کوتاه، نباید از ۶۰۰۰ آمپر تجاوز کند. در شرایط صنعتی و ماشین آلات بزرگ، استفاده از MCB با قدرت قطع ۱۰kA ضروری است. بالاترین ولتاژ کاری خط این کلید‌ها ۴۱۵V است. دسته بندی بر اساس قدرت قطع کلید، نشان دهنده حداکثر جریان خطای احتمالی (PFC) است. با بالاتر رفتن از این مقدار کلید مینیاتوری دچار آسیب می‌شود.

هنگام خرید کلید مینیاتوری توجه به قدرت قطع کلید، ضروری است. قدرت قطع، معمولا یکی از مواردیست که باعث افزایش قیمت فیوز مینیاتوری می‌شود.

کلید مینیاتوری چگونه عمل می‌کند و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در تصویر زیر اجزای داخلی کلید مینیاتوری را مشاهده می‌کنید.

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری چیست؟ + بهترین قیمت کلید مینیاتوری در بازار

فیوز مینیاتوری به وسیله‌ی نوار فلزی بیمتال حفاظت در برابر جریان اضافه بار را انجام می‌دهد. با عبور جریان اضافی، نوار بیمتال توسط بار الکتریکی گرم می‌شود. در نتیجه خم می‌شود و قفل مکانیکی را آزاد می‌کند. قفل که به مکانیزم عمل متصل است، باعث باز شدن اتصالات و شکستن مدار می‌شود. از آنجایی که‌هادی در یک محفظه پلاستیکی قرار دارد، استفاده از آن بسیار ایمن‌تر است.

حفاظت در برابر اتصال کوتاه توسط سیم پیچ انجام می‌شود. افزایش ناگهانی و چشمگیر جریان الکتریکی باعث جابجایی الکترومکانیکی پیستون از سیم پیچ می‌شود. پیستون با ضربه زدن به اهرم حرکت، باعث آزاد شدن فوری مکانیزم قفل می‌شود. در نتیجه اتصالات باز می‌شود و مدار را می‌شکند.

کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری چیست؟ + بهترین قیمت کلید مینیاتوری در بازار

انواع کلید مینیاتوری:

قبل از خرید و استعلام قیمت کلید مینیاتوری بهتر است با انواع آن‌ها آشنا شوید. کلید‌های مینیاتوری بر حسب میزان حساسیت، به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

کلید مینیاتوری نوع B

کلید مینیاتوری نوع B برای مصارف روشنایی طراحی شده است. این مینیاتوری، به مینیاتوری تندکار نیز معروف است. این کلید‌ها جریان بین سه تا پنج برابر حداکثر توصیه شده یا “بار نامی” را بدون آسیب دیدن عبور می‌دهند. این حساس‌ترین نوع MCB است. این نوع کلید‌ها برای کاربرد‌های داخلی، مصارف خانگی و تجاری با ولتاژ پایین استفاده می‌شوند. هرگونه افزایش جریان در این کلید‌ها ممکن است کوچک باشد.

کلید مینیاتوری نوع C

کلید مینیاتوری نوع C برای مصارف موتوری طراحی می‌شوند. به این مینیاتوری، مینیاتوری کندکار نیز می‌گویند. برای دستگاه‌های الکتریکی قوی‌تر استفاده می‌شوند. در کاربرد‌های تجاری و صنعتی که احتمال افزایش بیش از حد جریان وجود دارد، استفاده از این نوع کلید ضروری است. این نوع از کلید‌ها طوری طراحی شده اند که جریان بین پنج تا ده برابر “بار نامی” خود را عبور می‌دهند.

کلید مینیاتوری نوع D

کمترین حساسیت را کلید مینیاتوری نوع D دارد. این نوع کلید فقط زمانی فعال می‌شود که جریانی بین ده تا بیست برابر حداکثر توصیه شده عبور می‌کند.

این کلید‌های مینیاتوری نوع D برای دستگاه‌های تجاری و صنعتی سنگین طراحی می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به تجهیزات جوشکاری، دستگاه‌های اشعه ایکس، کمپرسور و موتور‌های بزرگ اشاره کرد.

انواع دیگر فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری انواع دیگری نیز دارد:

فیوز‌های مینیاتوری نوع K:که هشت تا دوازده برابر بار نامی‌را عبور می‌دهند. فیوز‌های نوع K انتخاب خوبی برای موتور‌ها هستند.

فیوز‌های مینیاتوری نوع Z: این نوع کلید‌ها بسیار حساس هستند. با عبور جریانی بین دو تا سه برابر، این کلید‌ها مدار را قطع می‌کنند.

مشخصات یک کلید (فیوز) مینیاتوری خوب:

کلید‌های مینیاتوری با مشخصات و برند‌های مختلفی در بازار موجود هستند. در اینجا تعدادی از ویژگی‌های یک کلید یا فیوز مینیاتوری خوب را برای شما عزیزان بیان کردیم. با توجه به این ویژگی‌ها و شرایط پروژه خود، می‌توانید کلید مناسب مصرف خود را تهیه نمایید.

۱. کلید مینیاتوری، باید از نوع حرارتی – مغناطیسی باشد. بدنه آن استقامت حرارتی و مکانیکی کافی برای تحمل مداوم جریان نامی قید شده آن را داشته باشد.

۲. بدنه کلید باید بتواند جریان اضافه بار و اتصال کوتاه را تحمل نماید.

۳. درجه حفاظت کلید باید با درجه حفاظت تابلو همخوانی داشته و از درجه حفاظت تابلو نکاهد.

۴. اجزای فلزی مکانیزم عمل کننده کلید، باید از جنس مقاوم بوده تا در شرایط آب و هوایی نامساعد فرسوده نشود.

۵. محفظه‌ی در برگیرنده بخش عمل‌کننده حفاظتی، باید به منظور جلوگیری از تماس شخص با مکانیزم مزبور کاملاً مهر و موم شده باشد.

۶. ترمینال‌های کلید مینیاتوری باید به گونه‌ای باشد که از پراکنده شدن سیم و کابل متصل به آن جلوگیری شود.

۷. انتهای آچارخور پیچ‌های کلید، باید گرد بوده تا از صدمه رساندن به سیم‌ها جلوگیری نماید.

قیمت فیوز مینیاتوری | قیمت کلید مینیاتوری:

یکی از فروشگاه‌های معتبر در حیطه فروش تجهیزات برق صنعتی، فروشگاه اینترنتی تسلاکالا به آدرس WWW.TESLAKALA.COM است. در سایت تسلاکالا قیمت کلید مینیاتوری با آپدیت روزانه در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد.
در سایت تسلاکالا به راحتی می‌توانید با چند کلیک، فیوز مینیاتوری مورد نظر خود را انتخاب کنید و در محل پروژه خود تحویل بگیرید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار