کد خبر: ۴۹۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۹ - ۱۸ دی ۱۴۰۰
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، ظرفیت انتقال برق ایران به افغانستان را ۱۷۵ مگاوات برشمرد و گفت: اکنون ۱۱۰ مگاوات برق به این کشور صادر می‌شود.

صادرات برق ایران به افغانستان

به گزارش برق نیوز، «محمدعلی فرحناکیان» امروز (شنبه)  افزود: اکنون شبکه برق کشورمان به شهر هرات افغانستان متصل است و توسط سه یا چهار خط انتقال برق انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: ظرفیت انتقال برق ایران به این کشور ۱۷۵ مگاوات است که ۱۱۰ مگاوات آن صادر می‌شود و طرح‌های بزرگی هم پیش‌بینی شده که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه شود.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: سه سال پیش بعد از آن‌که مسوولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و افغانستان به وزارت نیرو واگذار شد، وزیر نیروی وقت سفری به این کشور داشت و پس از آن با سفر معاون برق وزارتخانه به افغانستان توافق‌های خوبی انجام شد، اما همکاری خوبی صورت نگرفت.

فرحناکیان اضافه‌کرد: اکنون و با جابه‌جایی دولت در افغانستان پالس‌های مثبتی داده شده است، از جمله نخستین وزیری که از دولت طالبان به ایران سفر کرد «عبدالطیف منصور» وزیر آب و برق بود که یک ماه و نیم پیش به تهران آمد.

وی بیان‌داشت: در این سفر قول‌های خوبی داده شد، البته هنوز دولت جدید در افغانستان به‌طور کامل مستقر نشده است و نظام حکمرانی و تصمیم‌گیری مشخص نیست.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: با این حال نخستین نکته مثبت برای ما این بود که قرارداد صادرات برق‌مان در سفر وزیر آب و برق افغانستان به صورت طولانی‌مدت منعقد شد و امید است طرح‌های توسعه‌ای قبلی هم هرچه زودتر عملیاتی شود، زیرا نفع و خیر آن به هر دو ملت خواهد رسید.

توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشور‌های همسایه مطابق استاندارد‌های بین‌المللی با هدف گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق، یکی از برنامه‌هایی است که وزیر نیرو بر آن تاکید دارد و اجرای آن را از سیاست‌های اصلی خود برشمرده است.

«علی‌اکبر محرابیان» در برنامه اعلامی خود، تکمیل برنامه‌های دیپلماسی برق از جمله سنکرون کردن (اتصال) شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشور‌های خلیج‌فارس از طریق کابل زیر دریا را مورد تاکید قرار داده است.

پیشتر هم وزیر نیرو با اشاره به سنکرون شبکه برق کشور با کشور‌های همسایه، گفت: امکان تبادل برق با افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق وجود دارد.

 

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار