کد خبر: ۴۹۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
تصویب طرح‌های بهینه سازی انرژی در کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی با تصویب کمیسیون تخصصی صرفه جویی انرژی ذیل کمیسیون شورای عالی انرژی کشور و براساس آئین نامه اجرایی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست مصوب شورای عالی کشور به شماره ۱۰۴۶۷۱۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۹، شرایط صدور گواهی صرفه جویی انرژی برای طرح‌های بهینه سازی انرژی فراهم گشت.

به گزارش برق نیوز، با پیگیری به عمل آمده از سوی سازمان ساتبا و همراهی کمیسیون تخصصی صرفه جویی انرژی، طرح‌های بهینه سازی انرژی که حائز شرایط دستورالعمل اجرایی آئین نامه مذکور باشند، می‌توانند از گواهی صرفه جویی انرژی بهره‌مند گردند. شایان ذکر است که این گواهی‌ها در بازار بورس انرژی قابل معامله می‌باشند.

در تایید این گزارش محمد اکبری سیار مدیرکل دفتر بهروری انرژی و استاندارد‌های سازمان ساتبا گفت: در مرداد ماه سال جاری دستورالعمل اجرایی آئین نامه مذکور به شماره ۲۰۹۴۴۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ آئین نامه اجرایی بازار بهینه سازی انرژی و‌محیط زیست ابلاغ گردید.

وی در ادامه افزود: در راستای اجرای آئین نامه مذکور، ۸ طرح به سازمان ساتبا ارجاع گردید که ۳ طرح حائز شرایط بهره مندی از گواهی‌های صرفه جویی انرژی شناخته شده و برای تائید در کمیسیون صرفه جویی انرژی ارسال گردید. طرح‌های مذکور تحت عناوین، جایگزینی لامپ‌های LED با لامپ‌های بخار سدیم و بخارجیوه در روشنایی معابر در استان‌های یزدو کردستان، تعویض و ارتقا الکترو پمپ‌های چاه‌های کشاورزی در منطقه نمونه استان خراسان رضوی و پروژه جایگزینی لامپ‌های LED با لامپ‌های موجود در ساختما‌ن های پژوهشگاه صنعت نفت می‌باشند. با اجرای این طرح‌ها در مجموع به میزان ۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال صرفه جویی انرژی داشته و شاهد کاهش ۴۰۰ مگاواتی در توان مصرفی کشور خواهیم بود.

محمد اکبری سیار با بیان این مطالب تصریح کرد که، برای راستی آزمایی و احصای صرفه جویی انرژی حاصل از اجرای طرح‌های بهینه سازی مذکور، فرآیند اندازه گیری و صحه گذاری انرژی (M&V) توسط شرکت‌های مورد تائید نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور انجام خواهد شد.

اکبری سیار در پایان تاکید کرد که پس از تائید نهایی و صحه گذاری صرفه جویی انرژی بعمل آمده، برای ناشران گواهی صرفه جویی انرژی صادر خواهد شد که امکان معامله این گواهی‌ها در بازار بورس انرژی کشور فراهم آمده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار