کد خبر: ۴۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۹ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
معاون وزیر نیرو؛
استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید رمزارز معاون وزیر نیرو اظهار داشت: به دنبال این هستیم شخصی که برای تولید رمزارز درخواست دارد به تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شود و بتواند مجوز رمزارز را دریافت کند.

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی در نشست امروز خود با فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: بیشترین تلاش ما برای ایجاد تنوع در مسیر‌های توسعه است. در هیئت دولت هم تصویب شد و دستور رئیس جمهور را داشتیم که امیدواریم تا پایان سال مطالبات پرداخت شود. با این حال ایجاد تنوع در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده و امیدواریم رقم قابل توجهی برای تاسیس انرژی تجدیدپذیر بتوانیم هزینه کنیم.

تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای تولید بیش از ۱۰۰۰ مگاوات منعقد شد ما نیز توانستیم برای تولید ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با وزارت صمت توافق کنیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: برای صنایعی که بزرگ نیستند شاید بشود مدل‌های دیگر پیدا کرد، اما برای صنایعی که قیمت برق قسمت بزرگی از هزینه‌های آن‌ها محسوب نمی‌شود، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیش گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای صادرات برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر دو راه پیش رو داریم اول اینکه صادرات برق همچنان به عهده توانیر باشد و درصدی از تولید نیروگاه‌ها را به صادرات اختصاص دهیم و توانیر پول معادل صادرات را پرداخت کند. یا اینکه کف تولید برای تجدیدپذیر مشخص کنیم و از این محل صادرات انجام شود و به کمک خود این‌ها خطوط جدیدی برای صادرات اضافه شده و به کمک این نیروگاه‌ها قرارداد‌ها منعقد شود.

کمانی اضافه کرد: موضوعی مطرح شده که رمز‌هایی که مجوز دارند بتوانند از نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. این آیین‌نامه در هیئت دولت مطرح است. به دنبال این هستیم که شخصی که برای تولید رمزارز درخواست دارد به تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شود و بتواند مجوز رمزارز را دریافت کند.

کمانی تصریح کرد: با مدلی که در صنعت برق وجود دارد و برق را به قیمت یک‌سوم هر سنت می‌فروشیم بحث‌هایی مانند بهینه سازی مصرف معنا ندارد. باید تلاش شود در حد امکان اقتصاد صنعت برق پویا شود و به شرایط خوبی برسد.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی خاطرنشان کرد: یک مشکل اساسی این است که صرف وابسته کردن موضوع تجدیدپذیر‌ها به بودجه دولتی کار صحیحی نیست، این اشکال در ساختار وزارت نیرو است؛ این معنا ندارد هر میزان از منابع فروش برق حاصل شد سهم تولیدکنندگان مشخص نباشد و فقط به عوارض برق بسنده کنیم.

رئیس ساتبا گفت: در این سال‌ها بودجه جداگانه‌ای به ساتبا اختصاص داده شده که این موضوع سیاست بسیار غلطی بود. در حالی که نباید این بودجه از بودجه توسعه کل صنعت برق جدا باشد. این موضوع باید یک خواست عمومی باشد که هر میزان سهمی که در فروش برق داشتیم بخشی از آن به تجدیدپذیر‌ها اختصاص پیدا کند. امروز مجموعه‌ای که وظیفه فروش برق را در وزارت نیرو دارد هیچ تعهدی برای ساخت تجدیدپذیر ندارد. ما باید تا می‌توانیم فاصله بین قیمت تولید و فروش را کم کنیم و هر میزان این فاصله کمتر شد مابه‌التفاوت آن سهم تجدیدپذیر‌ها شود.

کمانی در ادامه تصریح کرد: اکنون نیز خرید تضمینی تجدیدپذیر‌ها در حال اجراست طبق آماری که موجود است، آمار نیروگاه‌های خانگی نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. دو برنامه ۱۱۰ هزار واحدی و ۵۵۰ هزار واحدی برای توسعه نیروگاه‌های خانگی در دست داریم که جمع آن عدد قابل توجهی می‌شود و برای پیش بردن آن به همکاری بخش خصوصی نیازمند هستیم.

 

منبع: ایلنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
1
0
اقای کمانی شما هم مسیول فروش برق کشکر شوی یک زیال هم به برق تجدید پذیر نمیدهی
برقی که در کل هان سوبسیدی است و در گشورهای پیشرفته مرفه بعنوان ایتم اشرافی است در کشور با مشکلات بودجه ما جز هدر دادن بودجه از جیب مردم برای برق بدردنخور گران نوسانی غیر ضروری نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
0
نقل قول:ما باید تا می‌توانیم فاصله بین قیمت تولید و فروش را کم کنیم و هر میزان این فاصله کمتر شد مابه‌التفاوت آن سهم تجدیدپذیر‌ها شود.
آیا قیمت بر اساس سهمیه است؟ اگر هزینه تولید هر واحد برق مشخص است انتقال درآمد بخشی دیگر به تجدیدپذیرها برای چیست؟ اصلا تجدید پذیرها با توجه به منابع گاز مشترک توجیه ندارد.
اگر تولید کنندگان رمز ارز فقط و به طور مستقل با انرژی تجدید پذیر فعال میشوند چرا دولت وارد موضوع آنان میشود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار