کد خبر: ۴۹۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۴ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
بررسی شرایط تعیین الگوی مصرف برق کشور از ۲ مسیر مقایسه با شاخص سایر کشور‌ها و همچنین میزان مصرف مشترکان خانگی ایرانی از مناسب بودن ارقام مشابه خبر می‌دهد.

به گزارش برق نیوز، از ابتدای بهمن‌ماه با توجه به تکلیف نمایندگان مجلس مبنی بر تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق، وزارت نیرو در قالب مصوبه هیئت دولت نسبت به عمل به تکلیف مذکور اقدام کرد و نظام تعرفه‌گذاری برق را با هدف اصلاح الگوی مصرف دگرگون کرد.

بر اساس جزئیات بیان شده در قالب مصوبه برقی هیئت دولت به منظور تغییر در نظام تعرفه‌گذاری بسیاری از مواد و تبصره‌های مندرج در این مصوبه به یک مفهوم تحت عنوان الگوی مصرف گره خورده‌اند.

برای مثال در تبصره ۲ ماده ۳ مصوبه هیئت دولت قید شده است، با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل، پاداش صرفه‌جویی در ساعات اوج بحرانی بلامانع است.

با توجه به اهمیت قابل توجه مفهوم الگوی مصرف، تشریح این مسئله می‌تواند زمینه تحقق هدف وزارت نیرو یعنی اصلاح الگوی مصرف را مهیا کرده و مردم را در جهت استفاده از نظام تشویقی تعیین شده راهنمایی کند.

جزئیات تعیین الگوی مصرف برق

بر این اساس، الگوی مصرف برق میزانی از حد استفاده از برق است که یک خانوار می‌تواند در چارچوب آن کلیه نیاز‌های لازم برای زندگی مناسب را تامین کند. در این رابطه برآورد میانگین مصرف عامه مردم و همچنین در نظر گرفتن میزان مصرف لوازم برقی که عموم مردم مورد استفاده قرار می‌دهند، ۲ شاخص مهم در تعیین الگوی مصرف به حساب می‌آیند.

به استناد جزئیات ارائه شده از سوی شرکت توانیر به عنوان مجری اصلی آیین‌نامه برقی دولت، با توجه به شاخص‌های بیان شده یعنی میانگین مصرف مردم در هر منطقه و همچنین نوع لوازم برقی مورد استفاده توسط عموم کشور به لحاظ جغرافیایی و شرایط آب و هوایی به ۵ منطقه تقسیم و برای هر منطقه الگویی متفاوت در نظر گرفته شده است. یعنی علاوه بر مناطق عادی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در آن به سر می‌برند، ۴ منطقه گرمسیر پیش بینی شده است که بر اساس شدت گرما به ترتیب مناطق گرمسیری ۱ تا ۴ نامیده می‌شوند.

الگوی مصرق برق در مناطق عادی برای ماه‌های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ۴ ماه گرم سال یعنی خرداد تا شهریور با فعال شدن لوازم خنک کننده به ۳۰۰ کیلوات ساعت خواهد رسید. این درحالی است که الگوی مصرف مناطق گرمسیر در ماه‌های غیرگرم عموما ۲۰۰ کیلووات ساعت است. از سوی دیگر در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر به ترتیب شدت گرما شاهد افزایش الگوی مصرف تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در هر ماه هستیم.

مقایسه الگوی مصرف برق ایران با سایر کشور‌ها

مقایسه الگوی مصرف برق در ایران و سایر کشور‌های جهان

با علم به الگوی مصرف درنظر گرفته شده ممکن است، این ابهام به وجود بیاید که وزارت نیرو حد استفاده از برق را به گونه‌ای قرار داده است که این میزان حتی برای مصارف عادی مردم نظیر روشنایی نیز کافی نباشد.

برای روشن شدن این پرسش ۲ راه پیش پای هر مشترک است. نخستین شیوه بررسی این ابهام مقایسه الگوی مصرف شده در کشور با سایر نقاط دنیا است. البته این کار نیاز به در نظر گرفتن ظرافت‌هایی دارد. برای مثال در شرایطی به استناد به روزترین آمار جهانی الگوی مصرف مشترکان برق خانگی در کشور‌های اروپایی به طور میانگین حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، اما باید توجه کرد، برق تنها منبع انرژی در قالب واحد‌های مسکونی این منطقه به حساب می‌آید. یعنی تمامی مصارف نظیر گرمایش خانه، پخت و پز، سرمایش و سایر نیاز‌های مرتبط با بخش انرژی از برق تامین شده و مشابه کشور ما دیگر گازی برای گرمایش و پخت و پز در کار نیست.

بر این اساس با توجه به آمار مصرف برق به تفکیک نیاز در واحد‌های مسکونی کشور‌های اروپایی، بیش از ۸۴ درصد از برق مورد استفاده در اروپا صرف مصارفی می‌‎شود که در ایران ما برای تامین نیاز آن از گاز استفاده می‌کنیم. در این رابطه مقایسه در شرایطی صحیح تلقی می‌شود که الگوی مصرف تنها در شرایط مصارف برابر مقایسه شود. در این شرایط الگوی مصرف شده برای مشترکان بخش خانگی کشور‌های اروپایی به طور میانگین برای مصارف متناسب با کشور ما حدود ۴۶.۵ کیلووات ساعت در ماه برآورد می‌شود.

مقایسه الگوی مصرف برق ایران با سایر کشور‌ها

یکی دیگر از ظرافت‌های مقایسه الگوی مصرف، شرایط آب و هوایی متفاوت کشور‌ها است، به گونه‌ای که طبیعتا مصرف انرژی در کشور‌هایی که زمستان و تابستان‌های سخت را تجربه می‌کنند، بیشتر از کشور‌های معتدل است، چرا که نیاز به متعادل کردن شرایط دمایی واحد مسکونی نیازمند صرف انرژی قابل توجهی خواهد بود.

در این رابطه، کارشناس حوزه انرژی معتقد است: «مقایسه الگوی مصرف برق خانگی در کشور‌های مختلف باید بر اساس تفکیک منابع تامین انرژی و همچنین حضور در شرایط آب و هوایی مشابه صورت پذیرد.»

با توجه به شرایط ذکر شده، مقایسه الگوی مصرف کشور با کشور‌هایی نظیر پاکستان، ترکیه یا میانگین الگوی مصرف در کشور‌های آسیایی بیانگر آن است که الگوی تعیین شده برای کشور ایران کاملا دست بالا و منطقی تعیین شده است.

مقایسه الگوی مصرف برق ایران با سایر کشور‌ها

الگوی مصرف با توجه به استفاده عموم مردم از برق تعیین شده است

راهکار دوم رفع ابهام تعیین الگوی مصرف برق، مراجعه به آمار‌های تعداد مشترکان خانگی است که در کشور کمتر از الگوی تعیین شده از برق استفاده می‌کنند. در همین رابطه بر اساس پایش‌های انجام شده بر اساس مصرف مشترکان خانگی در ایران، ۸۵ درصد از مشترکان صنعت برق در بخش خانگی مصرف برق کمتر از الگو دارند.

از سوی دیگر ۱۱ درصد از مشترکان تا ۱.۵ برابر الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند که با کمی رعایت کردن نکات مصرف بهینه می‌توانند به مشترکان کم مصرف هدایت شوند. از سوی دیگر تنها ۲ درصد از مشترکان برق بالای ۲ برابر الگوی تعیین شده نسبت به استفاده از برق اقدام کرده و ۲ درصد پایانی نیز بیش از ۲ برابر الگو برق مصرف می‌کنند؛ بنابراین مجموعا ۱۵ درصد از مشترکان بخش خانگی فراتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند.

مقایسه الگوی مصرف برق ایران با سایر کشور‌ها

با توجه به این آمار به نظر می‌رسد شاخص توجه به مصرف عموم مردم در محاسبه الگوی مصرف به طور کامل رعایت شده است. بر مبنای ۲ راهکار بررسی ابهام تعیین الگوی مصرف، این میزان به نحوی تامین شده است تا بخش قابل توجهی از مشترکان با اتکا به راهکار‌های ساده و انگیزه دریافت تشویقی‌ها به جرگه کم مصرف‌ها بپیوندند و زمینه صرفه جویی به عنوان مهمترین هدف وزارت نیرو محقق شود.

منبع: فارس
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
3
2
متاسفانه در ارایه امار کلیه موارد با هم مقایسه نمیشود اینکه درماد سرانه کشورهای مورد مقایسه بایکدیگر چقدر است ؟افراد افراد چقدر است ؟ کیفیت دسترسی به لوازم با مصرف انرژی به چه میزان است ؟ ارایه خدمات متناسب الوازم وسطح کیفیت انها چقدراست؟ تکنولوژی موثر در استخراج وبهره وری تجهیزات وکارخانجات ونیروی انسانی به چه میزان است ؟ تلفات به چه میزان است ومواردی که خارج از توان مصرف کننده و در ید برنامه ریزی دولتها وحاکمیت است چگونه است ؟ نحوه هزینه کرد منابع عمومی چگونه است ؟ اثارتکنولوژی در کاهش وبهبود مصرف به چه میزان وترتیب ودر دستر س بودن ان برای شهروندان چگونه است ؟ استانداردهها جهانی در ساختمان ومصالح وتحت نظارت اساسا ایاانجام میشود وهیچ تبصره وبند ملغی کردن ان وجودن دارد ؟ متناسب با روند وپیشرفت استانداردها ایا جایگزین انها برای بهبود شرایط با حمایت از مردم ایا انجام میشودواگر میشود همچنان مانند وام بانکی با در یافت سود ویا از محل صرفه جویی که صورت خواهدگرفت بعنوان نمونه الان مشکل ابوجود دارد در تلویزیون برخی موارد کاهنده مصرف اب تبلیق میشود اگر موردتایید است با توجه به انچه هزینه اماده سازی اب صرفا تا رسیدن به مصرف کننده است که قطعا هزنیه بالایی هم خواهد بود ایا خدمات اجتماعی وزارت نیرو وسازمان اب نمیتواند از تولیدکننده خریداری وبه همه شهروندان مجانی ویا با قیمت بسیار نازلی که حتی اعمال ان روی قبوضمردم باشد نسبت به تحویل ان به همه خانوارها جهت فرهنگ مصرفاقدام کند وسود انرا از محل کاهش مصرف برگشت نمایدجالب اینکه فقط به موارد کلیشه ای مانند مقایسه با دنیا ویا مدیریت مصرف (اگر چه خوب است ولی تمام مطلب نیست ) ونهایت افزایش قیمت بسنده میشود .
پاسخ ها
ارمان
| Iran (Islamic Republic of)
با سلام
این حرف درستی ه مصرف برق را متناسب با درامد مورد سنجش قرار داد.
مدتی قبل برق نیوز یک منحنی را به نمایش گذاشت که نشان میداد با یک ساعت کار یک ارگر ساده بدون تخصص در کشورهای مختلف به میزان میشود برق خرید. خیلی نتایج جالبی داشت. مثلا با درامد یک کارگر در کشور برزیل 16 کیلوات ساعت میتوان برق خرید در حالیکه در امریکا 55 کیلواتساعت و در ایران 192کیلواتساعت میتوان برق خرید. این نشان میدهد که قیمت برق با توجه به درامد سرانه بسیار نازل و ارزان است.
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
2
3
شدت مصرف برق یا همان انرژی الکتریکی در ایران خیلی بالا میباشد اونم بخاطر قیمت بسیار پایین و تقریبا مفت برقه..
طبق امار منتشره ابان وزارت نیرو حدودا ۳۸ و نیم میلیون مشترک برق خانگی تجاری عمومی صنعتی و.. در کشور موجوده که ۱۵ درصدشون باندازه ۸۵ درصد بقیه برق مصرف میکنن ! واقعا حیف و افسوس که اکثریت قدر برق رو وقتی میفهمن که خاموشی پیش بیاد ! فقط با خاموش کردن یک لامپ ۱۲۰۰ مگاوات ساعت در همان ساعت صرفه جویی میشه یا بعبارتی انگار یک نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی بدون مصرف سوخت مجانا وارد شبکه برق میشه !
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of)
آقای مهندس
کدام لامپ
لامپ 100 واتی! یا لامپ 10 وات led ......
با 15 درصد هم کاری ندارم اگر قیمت را 10 برابر هم کنید باز همان مصرف را خواهد داشت
ساعت اکثر کنتورهای دیجیتال هم یا تنظیم نیستند و یا ساعت پربار تنظیم شده با ساعت اعلام شده توانیر منطبق نیست
پس بهتر است بجای نگرش از بالا به پایین مطالعه ای هم در سطوح پایین مصرف داشته باشید بعد تعرفه ها را دستکاری کنید
یک مهندس برق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
حسن اقا ! مطمئنا اگر قیمت برق ده برابر بشه همه صرفه جویی میکنن..ولی کار درستی نیس...
کار درست دو برابر کردن قیمت برق باضافه تغییر روش پلکانی است..کنتورهای دیجیتال هم تولرانس 5 درصدی دارن و انچنان که فک میکنن در قیمت برق تاثیر نداره..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
مرد حسابی الان دیگه دمای تبریز و تهران و اهواز نداره. همه میرن بالای 40 درجه. گرمسیر درجه و یک و دو و سه و ... چه صیغه ایه. کلا تو هر شهری الان تابستون کولر و خاموش کنی میری تو جهنم. حالا شما مسخره بازی کدبندی در آوردی. کی این تقسیم بندی رو درآورده؟ چند ساله آپدیت نشده؟ نقشه های ماهواره ای رو اصلا تا حالا دیدی؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار