کد خبر: ۴۹۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
دژنکتور و سکسیونر دژنکتور و سکسیونر کلیدهای قدرت هستند که علاوه بر قطع و وصل خط، حفاظت شبکه را نیز بر عهده دارند و در شرایط اتصال کوتاه شدن شبکه بوسیله عملکرد رله‌ها قسمت معیوب را مجزا مینماید. در ادامه با دژنکتور و سکسیونر و تفاوت آن ها بیشتر آشنا میشویم.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،
دژنکتور:
دژنکتور یک کلید قدرت است که قابل قطع زیر بار می‌باشد به این صورت که اگر مصرف کننده وصل باشد و جریانی از دژنکتور عبور کند با توجه به مکانیزمی که برای آن طراحی شده می‌تواند در حالی که مصرف کننده روشن است مدار را قطع کند. دژنکتور علاوه بر قطع مدار به صورت دستی مدار را در مواقع بروز اتصال کوتاه حفاظت می‌کند و دقیقا مانند یک کلید مینیاتوری MCB عمل می‌کند.
دژنکتور با گاز عایقی SF۶
دژنکتور و سکسیونر
بریکر:

اگر دژنکتور را از زبان فرانسوی به انگلیسی ترجمه کنید به کلمه Circute breaker خواهیم رسید که همان بریکر یا مدارشکن یا به اصطلاح قطع کننده است؛ بنابراین متوجه شدیم بریکر ودژنکتور در حقیقت کلید‌های قابل قطع زیر بار هستند، اما به صورت عمومی و بازاری اگر بررسی کنیم در برق فشار متوسط و فشار قوی کلید‌های قابل قطع زیر بار را دژنکتور و کلید‌های مانند کلید مینیاتوری، کلید اتومات و ... که در تابلو برق صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود را بریکر می‌گویند.
کلید کمپکت MCCB
دژنکتور و سکسیونر
سکسیونر
سکسیونر همانند دژنکتور یک کلید قطع کننده مدار است، اما با این تفاوت که زیر بار نمی‌توان به عنوان قطع کننده مدار در زیر بار استفاده کرد و هرگاه سکسیونر در مدار است و می‌خواهیم سکسیونر را قطع کنیم قبل از آن باید برق اصلی به وسیله دژنکتور قطع شده باشد.

از سکسیونر‌ها در ورودی و خروجی دژنکتور‌ها نیز استفاده می‌شود تا در مواقع تعمیر و نگهداری از آن‌ها استفاده شود. از سکسیونر میتوان جهت بی برق بودن مدار در زمان تعمیرات و... به خوبی بهره برد چراکه کنتاکت‌های آن آن به خوبی قابل مشاهده است و از بی برق بودن شبکه مطمئن خواهیم شد.
دژنکتور و سکسیونر
تفاوت دژنکتور و سکسیونر:

  1. سکسیونر کلیدی است که برای عملکرد تحت بار طراحی نشده است است در حالیکه دژنکتور قابل قطع زیر بار است.
  2. سکسیونر نمی‌تواند مدار هنگام وقوع خطا قطع کند در حالی که دژنکتور قادر است هنگام بروز خطا مدار را قطع کند.
  3. در شرایطی که کلید زیر بار نیست در هنگام عملکرد سکسیونر آرکی ایجاد نمیشود در حالی که در ساختار دژنکتور هنگام عملکرد تحت بار آرک یا جرقه صورت می‌گیرد.
  4. سکسیونر به صورت دستی عمل می‌کند. دژنکتور هم به صورت دستی و هم اتوماتیک عمل می‌کند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار