کد خبر: ۴۹۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۳ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس فایده اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی حامل‌های انرژی را عادلانه‌تر شدن شرایط پرداخت یارانه اعلام و آن را به نفع مردم عنوان کرد.

به گزارش برق نیوز، "پرویز محمدنژاد قاضی محله" عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تعرفه گذاری پلکانی حامل‌های انرژی گفت: مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کرد که تعرفه مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی IBT تعیین شود که دولت قبل، از اجرای این بند قانون بودجه سرباز زد و دولت فعلی این تعرفه گذاری را اجرایی کرد.

بر اساس این گزارش، مصوبه برقی دولت از اول بهمن ماه بر اساس تعرفه گذاری پلکانی اجرایی شد و طبق این آیین نامه، مشترکانی که زیر الگوی مصرف تعیین شده برای هر منطقه برق مصرف می‌کنند، مشمول افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند. مشترکانی که بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند به صورت پلکانی و در سطوح ۱.۵، ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه‌یشان کاهش یافته و حذف می‌شود.

محمدنژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: مردم بهای واقعی این انرژی‌ها را پرداخت نمی‌کنند و دولت یارانه زیادی در این حوزه پرداخت می‌کند، همین امر دلیلی بر این شده که مصرف ما در حوزه آب، برق و گاز بسیار بیشتر از استاندارد‌های جهانی باشد. با اجرای تعرفه گذاری پلکانی در حوزه حامل‌های انرژی، می‌توان جلوی اتفاقاتی، چون خاموشی‌های برق که در تابستان رخ داد را گرفت و همچنین بر یارانه پنهانی عظیمی که پرمصرف‌ها در جامعه به این وسیله دریافت می‌کنند مدیریت کرد.

محمد نژاد تاکید کرد: نباید اینگونه باشد که هر کس وضعیت اقتصادی بهتری دارد و در خانه خود استخر و جکوزی دارد، هزینه‌ای مشابه مردم عادی پرداخت کند و این افراد باید هزینه این استفاده را هم بپردازد.

با اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی یا همان IBT مشترکان پرمصرف باید هزینه واقعی و بدون یارانه مصرف خود را پرداخت کنند.

این نماینده مجلس معتقد است که جای هیچ نگرانی برای مردم در زمینه افزایش قبوض برق، گاز و آب وجود ندارد، سقف میزان مصرف مشترکان پر مصرف متناسب با شرایط هر منطقه و براساس عدالت اجتماعی رعایت خواهد شد، زیرا برخی از مناطق ما در تابستان بسیار گرمسیر بوده، آب و هوای شرجی دارند و مصرف معمول در این ماه‌ها در این مناطق بیشتر خواهد بود.

محمد نژاد گفت: افرادی که مصرف آنان از حد معمول بیشتر است باید بهای انرژی مصرفی خود را با نرخ آزاد پرداخت کرده تا به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنند. وقتی برخی از مشترکان از برق خانگی برای کار‌های صنعتی استفاده می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که تعرفه‌ها برای مشترکان پرمصرف بازدارنده نبوده است که نظام تعرفه‌گذاری پلکانی کمک می‌کند تا این جرایم بازدارنده باشد.

به گفته این نماینده مجلس مدل تعرفه گذاری پلکانی در سایر کشور‌های پیشرفته نیز در حال اجراست، اما متأسفانه ما تاکنون آن را اجرا نکردیم و امروز با عواقب این تأخیر مثل کمبود گاز و قطعی‌های برق مواجه هستیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس از همچنین ازاضافه شدن رمزارز‌ها و ماینر‌ها به چرخه استفاده از انرژی کشور انتقاد کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار