کد خبر: ۴۹۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۳ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تراز منفی ۱۴ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف برق نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تراز منفی ۱۴ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف برق به راه حل‌های کاهش مصرف برق در کشور پرداخت.

به گزارش برق نیوز، پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده مردم لنگرود بیان کرد: به صورت میانگین ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی بین تولید و مصرف برق وجود دارد؛ یعنی فاصله‌ی عرضه و تقاضا بسیار است که این یک مشکل اساسی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. این فاصله موجب شده است که ما در تابستان اخیر شاهد خاموشی‌ها باشیم.

وی افزود: میانگین مصرف برق در کشور ما سه برابر میانگین جهانی است که یکی از راه حل‌ها برای کاهش مصرف، تغییر جدول الگوی مصرف است. سال‌ها جدول الگو مصرف تغییری نکرده و هیچ چکش کاری بر روی آن صورت نگرفته است. اکنون ما محتوای آن را تغییر دادیم و به صورت منطقی و عادلانه طراحی کردیم.

نماینده مردم در مجلس گفت: این طراحی در همان قالب طرح تعرفه گذاری پلکانی تدوین شده است و یکی از ماده‌های آن، تغییر جدول الگوی مصرف است. ما شش پله داریم که میزان مصرف در پله اول ۱۵۰ کیلو وات است که اگر افراد این مقدار مصرف را داشته باشند، برق‌شان رایگان است. پله دوم، سوم و چهارم که ۸۰ درصد مشترکین هستند، یارانه برق، شاملشان می‌شود؛ یعنی قیمت برق‌شان را به قیمت تمام شده پرداخت نمی‌کنند که اگر این افراد هم مصرفشان را کاهش دهند شامل تخفیفاتی می‌شوند. افزایش بالاتر از الگوی مصرف از پله پنج شروع می‌شود. مصرف مشترکین در پله ششم هم دو برابر الگوی مصرف است که مشمول تعرفه‌ی آزاد می‌شوند. این جدول به گونه‌ای تنظیم شده است که اگر کسی نخواهد در استفاده از برق صرفه جویی کند، باید به قیمت‌هایی که ما تعریف کردیم (حال به صورت قیمت تمام شده، قیمت برق صادراتی و یا قیمت متوسط برق نیروگاه‌های تجدید پذیر)، پرداخت کند. به عبارتی اگر کسی مراعات نکند و برق را به اندازه استفاده نکند، باید تاوانش را هم بدهد.

محمدنژاد تولید برق توسط واحد‌های خصوصی را یکی دیگر از راه حل‌های کاهش مصرف برق در کشور دانست و خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ مانند مس، آلومینیوم و ... در کنار فعالیتشان، نیروگاه برق راه‌اندازی کرده‌اند و عموماً برای این احداث از منابع دولتی و یا به عبارتی از صندوق توسعه که پول مردم است، استفاده کرده‌اند. حال عدالت اولیه این است که در کنار بهره‌وری از منابع دولتی، بخشی از برق تولیدی خودشان را به دولت اختصاص و به شبکه انتقال دهند. در کنار این صنایع، واحد‌های خصوصی نیز وجود دارند که راه اندازی نیروگاه برایشان سخت است و از برق شبکه عمومی که دسترسی راحت‌تری دارد، استفاده می‌کنند و یا اگر راه اندازی هم کنند بخشی از برق مورد نیازشان را خودشان تولید می‌کنند و مابقی را از شبکه می‌گیرند. تعداد قابل ملاحظه‌ای از بخش‌های خصوصی در چنین وضعیتی قرار دارند؛ آن‌ها باید نیروگاه‌یشان را وارد خط تولید کنند و برق مورد نیازشان را خودشان تأمین کنند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس مراعات و مصرف بهینه را برای ادارات و سازمان‌ها لازم دانست و بیان داشت: استفاده بدون حساب و کتاب سازمان‌ها، بانک‌ها و تمامی مجامع عمومی و خصوصی از برق از مواردی هستند که باید آن‌ها را به کاهش انرژی ملزم کرد که ما در مجلس برخی از آن‌ها را مکلف کردیم که برق مورد نیاز خود را خودشان تأمین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تکنولوژی نوین و نیروگاه سیکل ترکیبی موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی می‌شود؟»، گفت: یکی از پر بازده‌ترین نیروگاه‌ها، نیروگاه سیکل ترکیبی است که در این چند سال اخیر خوب جایگزین شده، اما کافی نبوده است. تقریباً ۷ هزار و پانصد نیروگاه بخاری داریم که قابلیت سیکل ترکبی را دارند. اگر این تبدیل‌ها به اندازه کافی صورت بگیرد، دغدغه ما در کمبود برق حل خواهد شد چرا که نیروگاه‌های قدیمی بازده کمی دارند و انرژی بیشتری را هدر می‌دهند. همچنین در برنامه وزارت نیرو به نوسازی تجهیزات اشاره شده است. وزارت نیرو اگر به شرکت‌های سازنده یارانه دهد تا کالا‌هایی با بازده بالا تولید کنند بخشی از انرژی برق، صرفه جویی خواهد شد. ما در برنامه ۱۴۰۰، دولت را به تعویض کولر‌های پر مصرف و جایگزین کردن کابل‌های جدید به جای سیستم‌های فرسوده برای کاهش مصرف برق مکلف کردیم و پیگیر این موضوع هستیم.

محمدنژاد در پایان به ماینر‌ها و مصرف بالای برق آن‌ها اشاره و بیان کرد: استفاده از ماینر‌ها را پسندیده نظام نمی‌دانم؛ چرا که استاندارد نیستند، هیچ کنترلی بر روی مصرف آن‌ها وجود ندارد و تعرفه‌های مصرفی آن‌ها مشخص نیست. متاسفانه گستردگی استفاده از ماینر‌ها بسیار است و در هر جایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بنده مسئول پیگیری رمز ارز‌ها هستم و در شورای امنیت ملی هم ممنوعیت استفاده از ماینر‌ها را مطرح کردم و دستورعملی هم صادر شد و تا ۳۱ شهریور استفاده از این دستگاه‌ها را ممنوع کردیم. منتهی پس از این تاریخ، دستورالعمل تمدید نشد؛ هرچند اعتراض کردیم که باید تمدید شود، ولی این اقدام صورت نگرفت. شناسایی این دستگاه‌ها مشکل است و رغبت و اراده‌ی محکمی باید برای جمع‌آوری و ساماندهی این دستگاه‌ها باشد. ما دست بردار نیستیم و همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا الان هم با کمک نیروی انتظامی و وزارت نیرو، حدود ۲۳۰ هزار ماینر غیر مجاز را جمع آوری کردیم. قطعاً اگر اراده‌ها بیشتر شود، جمع‌آوری آن‌ها بیشتر و راحت‌ترخواهد بود.

 

منبع: برنا

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
0
تراز منفی تولید و مصرف از چند سال پیش بوده و هر ساله این ناترازی رشد کرده. علت این ۱۴۰۰۰ ناترازی بخش عمده آن ناشی از کمبود تولید و عدم توسعه و بی توجهی به مصوبه مجلس برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات در سال است. حال که به بحران تبدیل شده مردم تاوانش را بدهند؟ چرا این مصوبه هیچگاه رصد نشده و کسی پاسخگو نیست؟
چکش کاری الگوی مصرف ضربه اش بر فرق اقتصادی مردم است. ۱۵۰ کیلووات مجانی؟ این بخش را وزارت نیرو چگونه تولید میکند که مجانی میشود. احتمال زیاد این مجانی با پله های بعدی تعریف شده، جبران میشود.
این گفته قابل تامل است: باید به قیمت‌هایی که ما تعریف کردیم (حال به صورت قیمت تمام شده، قیمت برق صادراتی و یا قیمت متوسط برق نیروگاه‌های تجدید پذیر)، پرداخت کند. به عبارتی اگر کسی مراعات نکند و برق را به اندازه استفاده نکند، باید تاوانش را هم بدهد.
قیمت تمام شده که ۲۵۰ تومان است تا اینجا مشکلی نیست. اما برق صادراتی جالب است احتمالا بخشی از مشترکین تبعه خارجند!
برق تجدید پذیر هم از همان چکشهایی است که نواخته میشود. اساسا مردم چرا باید این را بپردازند؟
حال بخش آخر اینکه مردم تاوانش را بدهند. چرا مردم باید تاوان چیزی را بدهند که مسئولیتش با دیگران بوده.
نماینده باید مدافع حقوق تک تک افراد باشد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار