کد خبر: ۴۹۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
دست مازندران در دولت گذشته به تولید برق از زباله نرسید و طرح تولید سوخت و گازوئیل از طلای کثیف روی میز پاستورنشینان در استان باقی ماند.

به گزارش برق نیوز، سفر‌های دور و دراز مسئولان رده‌های مختلف در مازندران از شهرداران و اعضای شورای شهر‌ها به چین و ماچین برای نیروگاه زباله سازی هزینه‌های زیادی روی دست استان گذاشت و با صرف هزینه‌های کلان، تجهیزات دست چندمی و از رده خارج وارد شد که نه تنها برق از زباله تولید نکرد بلکه بلای جان نیز شده است.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت زباله سوز نوشهر و چند صد میلیارد تومان نیز برای زباله سوز ساری هزینه شد و نه تنها به هدف اولیه آن یعنی تولید برق نرسید، بلکه زباله سوزی این نیروگاه‌ها نیز جای سوال و انتقاد کرد.

نیروگاه زباله سوز نوشهر سال قبل در اقدامی شتابزده و برای چندمین بار توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد و قرار بود پنج مگاوات برق تولید کند، اما از برق خبری نیست و مشکلاتی را برای حاشیه نشینان ایجاد کرده است.

نیروگاه زباله سوز سال نیز با گذشت چندسال از ساخت همچنان در حال تکمیل است و هر سال بودجه زیادی از شهر و استان را می‌بلعد و بهره گیری از تجهیزات دست چندمی و از راه خارج، مایه انتقاد فراوان شده است.

طی روز‌های اخیر طرح آزمایشی استحصال محصولات هیدروکربنی بنزین، گازوئیل و نظایر آن در مازندران رونمایی شد و قرار است طلای کثیف در استان عیار بخشیده شود.

رضا علیخانی معاون استاندار مازندران با اظهار اینکه در قالب این طرح و با حضور شرکت‌های دانش بنیان محصولات بنزین، گازوئیل و استحصال نیروجری، بلوک جدول و ... از تفاله‌های باقی مانده تولید می‌شود، افزود: این تکنولوژی برای اولین بار در استان اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح پسماند‌های حذف شده به محصولات ارزشمند هیدروکربنی تبدیل می‌شود و این پروژه توسط شرکت فنی و دانش بنیان اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح زباله دیگر در استان معضل نخواهد بود و اجرای آن آلایندگی درپی نخواهد داشت.

روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید و اکنون به صورت غیربهداشتی در کوه و جنگل و یا ساحل دریا و یا به دیگر استان‌ها حمل و دپو می‌شود و تبدیل آن به برق و سوخت همیشه روی میز دولت‌های مختلف بوده است.

تولید برق از زباله جواب نداد / نیروگاهی که درگیر مشکلات است

پیشتر و در دولت قبل نیز مقرر بود با ساخت نیروگاه زباله سوز، سه تا ۵ مگاوات برق تولید شود که اکنون زباله سوز نوشهر در تأمین برق و آب خود با مشکل روبرو و در میان زباله‌های ۵۰ ساله غرق شده است.

سعید یزدانی فرماندار نوشهر با اظهار اینکه ساخت سیستم تصفیه شیرابه نیروگاه زباله سوز دارای پیشرفت ۴۰ درصدی است، کمبود اعتبار را از جمله مشکلات فراروی بیان کرد و گفت: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافت که پاسخگوی نیاز‌ها نیست.

وی ظرفیت نیروگاه را سوزاندن ۲۰۰ تن زباله در روز بیان کرد و گفت: برای تحقق این ظرفیت نیز نیازمند هفت لیتر در ثانیه آب هستیم و باید نسبت به حفر چاه آب اقدام شود.

وی یادآور شد: در صورت تحقق کامل ظرفیت، فرایند تولید برق نیز در نیروگاه کلید خواهد خورد.

فرجام نیروگاه سازی در ساری نیز تاکنون چیزی جز هدررفت بیت المال برای سفر‌های وقت و بی وقت اعضای و شهرداران سابق به چین وماچین نبوده و دست آخر مشخص شد، بسیاری از تکنولوژی و فناوری بکار رفته در این نیروگاه دست چندم و منسوخ شده است.

اکنون که دست مازندران از برق گیری در زباله کوتاه شد به سمت سوخت گیری از آن رفت و براساس ارزیابی‌های یک شرکت دانش بنیان، رباطه قوی بین زباله‌های تر، خشک نسبت کربن به نیتروژن و مواد کاغذی در زباله‌های مازندران وجود دارد.

کرباسی کارشناس و محقق با بیان اینکه زباله‌های تولیدی مازندران دارای ارزش حرارتی است، افزود: کل زباله‌های استان حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز متان در سال تولید می‌کند و می‌توان ۱۳۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد.

وی با اظهار اینکه همچنین از زباله‌های استان می‌توان در تولید سوخت هیدروکربنی نیز بهره گرفت، افزود: در حالی از زباله در دیگر مناطق ارزش آفرینی شده، اما در استان همچنان به عنوان معضل است و دور ریخته می‌شود.

تولید انبوه زباله در مازندران و تبدیل آن تهدید برای محیط زیست و سلامت اجرای طرح‌هایی نظیر استحصال سوخت و محصولات هیدروکربنی را در استان الزامی می‌سازد تا زباله به طلا و فرصتی برای ثروت آفرینی و درآمدزایی تبدیل شود.

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار