کد خبر: ۴۹۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷:۰۵ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
تعرفه‌گذاری پلکانی برق درآمد چندانی برای دولت نخواهد داشت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تعرفه گذاری پلکانی در مجموع درآمد چندانی برای دولت نخواهد داشت و هدف تغییر رفتار مشترکان پرمصرف به سمت مصرف متعارف و بهینه است.

به گزارش برق نیوز، هادی بیگی نژاد درباره اثرات اجرای تعرفه گذاری پلکانی و هدف از اجرای این طرح از سوی دولت و مجلس گفت: تعرفه گذاری پلکانی (IBT) مدلی است که با اجرای آن مصرف خانوار‌های کم‌مصرف به شکل رایگان، مصرف خانوار‌های دارای مصرف متعارف و معمولی به صورت شرایط فعلی و تعرفه خانوار‌های پرمصرف به میزان برق تجدیدپذیر یا صادراتی باشد تا پرمصرف‌ها به سمت مصرف بهینه سوق داده شوند و اگر هم مصر به مصرف زیاد هستند، تعرفه معقول را بپردازند.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طرحی که به عنوان تعرفه گذاری پلکانی برای آب، برق و گاز اجرایی شده به این دلیل تصویب شده است که گروه‌های مختلف در مصرف انرژی با هم یکسان نیستند.


بیگی نژاد افزود: هم اکنون گروه‌های زیادی از مردم مصارف مختلفی دارند، با این شرایط چرا باید یکسان از یارانه برخوردار شوند و به یک اندازه هزینه پرداخت کنند.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: با اجرای تعرفه گذاری پلکانی کسانی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند مقداری از هزینه تولید برق و گاز را پرداخت می‌کنند. برق و گاز در حال حاضر با هزینه زیادی تولید می‌شود و این افراد با تعرفه گذاری پلکانی مقداری از این هزینه را پرداخت می‌کنند.


بیگی نژاد ادامه داد: کسی که در ماه ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو وات انرژی مصرف می‌کند با کسی که هزار کیلو وات انرژی مصرف می‌کند با هم فرق دارند. نظام پلکانی به این صورت است که خانوار‌ها هر چه قدر مصرف بیشتری داشته باشند بیشتر هزینه می‌پردازند و هر چه قدر کمتر مصرف کنند هزینه کمتری را هم پرداخت می‌کنند.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن تعرفه گذاری پلکانی تغییر هزینه قبوض خیلی قابل توجه نخواهد بود و مردم نباید نگران باشند.


این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در مجموع با این شیوه کسانی که خیلی کم مصرف می‌کنند هزینه مصرف آن‌ها رایگان می‌شود و افراد پر مصرف هزینه این افراد کم مصرف را هم می‌پردازند و خیلی تاثیری در کاهش پرداخت یارانه‌ها پنهان ندارد.


بیگی نژاد در ادامه تصریح کرد: البته این طرح اشکالاتی هم دارد و نمی‌گوییم که کامل است. این طرح کسری‌هایی هم دارد و خوب است مسائلی مثل تعداد اعضای خانوار هم در تعرفه گذاری پلکانی لحاظ شود..


عضو کمیسیون انرژی مجلس در نهایت تاکید کرد که این تعرفه گذاری پلکانی در مجموع درآمد خیلی زیادی برای دولت نخواهد داشت.

منبع: موج
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
0
0
امام علی (ع) در نامه چهل و سوم، به مصقله پسر هبیره شیبانی، پس از بازخواست و توبیخ وی به جهت رعایت نکردن اصل عدل و انصاف در بیت المال، می نویسد: آگاه باش! حقِ مسلمانانی که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیت المال، مساوی است! همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من بگیرند.
قاعدتا آنچه بر اساس نرخ پلکانی اتفاق خلاف رویه آن حضرت است. چون یارانه از بیت المال است. نه دولت خلق کرده و نه دیگر کارگزاران.
مگر در زمان آن حضرت ثروتمند نبوده است و فقر عمومی بوده که تقسیم بیت المال را مساوی کردند.
جنابعالی به عنوان قانونگذار باید همه مردم را بدون بررسی اموال آنان در نظر بگیرید.
اگر هم بر بررسی دارایی ها باشد جایش اینجا نیست. این قانون ناظر بر کسب دارایی از فعالیت تجاری و مزدآوری نیست.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار