کد خبر: ۴۹۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۱
تفاوت کنتاکتور و SSR رله یک کلید است که به صورت الکتریکی و با اعمال ولتاژ عمل می‌کند. درحالیکه کنتاکتور به صورت الکترومکانیکی عمل میکتند.دو نوع از رایج‌ترین رله‌ها و کلید ها که بیشتر استفاده می‌شوند، کنتاکتور و رله‌های SSR هستند. در ادامه به مقایسه این دو می پردازیم.

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز:
معروف‌ترین رله که کاربرد زیادی دارد رله الکترومکانیکی است. این رله از یک سیم پیچ به همراه یک یا چند کنتاکت تشکیل شده است. رله حالت جامد یا رله SSR، برخلاف رله‌های مکانیکی دارای قسمت متحرک یا کنتاک نیست از این رو این رله قادر است با سرعت بالاتری عمل کرده و طول عمر بیشتری داشته باشد.

رله SSR:
رله حالت جامد، رله الکترونیکی، Solid State Relay، رله بدون صدا، رله بدون نویز، رله اس اس آر و... همگی از نام‌های این نوع رله SSR می‌باشند. رله حالت جامد متشکل از قطعات نیمه هادی قدرت مانند تریستور‌ها و ترانزیستور‌ها و یا ترایاک برای تغییر جریان تا حدود ۱۰۰ آمپر می‌باشد. رله SSR شامل یک مدار فرمان و قدرت می‌باشد که در دو مدل تک فاز و سه فاز ساخته می‌شود و دارای انواع آنالوگ و دیجیتال است. رله حالت جامد یک کلید الکترونیکی است که به عنوان بخشی از یک سوئیچ الکترونیکی به حساب می‌آید. رله‌های حالت جامد دارای سرعت تعویض بالایی در مقایسه با رله‌های الکترومکانیکی می‌باشند و هیچگونه تماس فیزیکی برای فرسودگی ندارند.
تفاوت کنتاکتور و SSR
کنتاکتور:
کنتاکتور‌ها کلید‌های الکترو مغناطیسی هستند که با استفاده ازیک جریان کوچکتر، جریان بزرگتر را قطع و وصل می‌کنند. این فرآیند به این شکل می‌باشد که یک جریان کوچک به کنتاکتور فرستاده می‌شود و کنتاکتور متوجه می‌شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد و وقتی که آن جریان کوچک قطع شد، کنتاکتور متوجه می‌شود که الان باید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد.

کنتاکتور‌ها در اشکال متعددی با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های متنوع وجود دارند. اندازه فیزیکی کنتاکتور‌ها از ابعاد کوچک در یک دست جا شوند تا دستگاه‌هایی بزرگ در یک ضلع آن تقریباً یک متر باشند، متغیر است.
تفاوت کنتاکتور و SSR
تفاوت کنتاکتور و SSR:

از تفاوت‌های کنتاکتور و رله SSR می‌توان به مکانیزم کاری آن‌ها اشاره کرد، مکانیزم کاری کنتاکتور به صورت الکترو مکانیکی می‌باشد که با تحریک کنتاکت‌های کنتاکتور باز و بسته می‌شوند، ولی مکانیزم کار رله SSR به صورت الکترونیکی بوده و دارای کنترل نمی‌باشد. به همین علت سرعت و وصل در رله SSR بسیار بیشتر از کنتاکتور می‌باشد.

از دیگر تفاوت‌های میان این دو می‌توان به بی صدا بودن رله SSR و نداشتن تیغه کمکی اشاره کرد که در کنتاکتور این دو عامل وجود دارند.

کنتاکتور‌ها عمدتاً کاربری سه فاز دارند، ولی رله‌های SSR هم در سه فاز و هم در تکفاز کاربرد زیادی دارند.

تفاوت دیگر کنتاکتور و رله SSR طول عمر، ابعاد و وزن آنهاست به طوری که طول عمر رله SSR به دلیل نداشتن هیچ قسمت متحرکی بیشتر از کنتاکتور می‌باشد، همچنین وزن و ابعاد رله SSR ازکنتاکتورکمتر است.

رله‌های حالت جامد به دلیل عدم تولید جرقه در هنگام کلید زنی از امنیت بالاتری نسبت به کنتاکتور برخوردار هستند و همین امر باعث شده که در مکان‌های قابل اشتعال نیز قابل استفاده باشند.

تغذیه رله SSR هم به صورت ولتاژی و به هم به صورت سیگنال جریانی قابل تحریک می‌باشد در صورتی که تغذیه کنتاکتور فقط به صورت ولتاژی تحریک می‌شود.

رله حالت جامد در مقایسه با کنتاکتور قیمت بالاتری دارد و همچنین دارای حساسیت بیشتری نیز می‌باشد.

تفاوت کنتاکتور و SSR

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار