کد خبر: ۴۹۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸:۰۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
انباشت مطالبات؛ چالش شرکت‌های مهندسی مشاور تولیدکنندگان خدمات فنی و مهندسی، بخش مهمی از زیرساخت‌های توسعه‌ای صنعت برق کشور را تشکیل می‌دهند. این مجموعه‌ها که حوزه پیمانکاری و مهندسی مشاور را در بر می‌گیرند، چه در حیطه پروژه‌های داخلی و چه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، دستاورد‌های قابل اتکای زیادی داشته که برآیند آن توسعه زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع به همت همین دست شرکت‌هاست. نکته بسیار کلیدی این است که پروژه‌های شرکت‌های پیمانکاری و مهندسی مشاور در داخل و خارج از کشور، مشمول زنجیره‌ای بزرگ از سازندگان یا پیمانکاران خرد می‌شود، از این رو این دست شرکت‌ها در رونق‌بخشی به بازار سایر فعالان صنعت برق هم نقشی کلیدی دارند.

به گزارش برق نیوز، فعالان این حوزه البته با مشکلات متعدد و کلیدی هم مواجهند که برای هر یک از بخش‌های پیمانکاری و مهندسی مشاور شکل و ابعاد متفاوتی دارد. شرکت‌های مهندسی مشاور که نیروی انسانی ستون اصلی آن محسوب می‌شود، به دلیل مدل کسب و کارشان به‌شدت تحت تاثیر چالش‌های اقتصادی قرار می‌گیرند.

شرکت‌های مهندسی مشاور در محاصره مشکلات اقتصادی

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو با تاکید بر اینکه شرکت‌های مهندسی مشاور هم با مشکلاتی نظیر انباشت مطالبات معوق مواجه هستند، می‌گوید: به این دلیل که اصلی‌ترین دارایی و سرمایه این دست شرکت‌ها، نیروی متخصص است و اصطلاحا دانش‌محور هستند، به‌شدت تحت تاثیر عوامل اقتصادی قرار می‌گیرند، از این رو به جرات می‌توان گفت کاهش پروژه‌ها، عدم‌پرداخت مطالبات از سوی کارفرمایان و به‌طور کلی مشکل تامین نقدینگی مورد نیاز، افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و محیط فعلی کسب و کار و تغییر مداوم شرایط، اصلی‌ترین مشکلات پیش‌روی فعالان این حوزه صنعت برق کشور است. البته به این فهرست می‌توان مشکلات ناشی از افزایش توقعات کارفرمایی، قوانین مرتبط به بیمه و مالیات و کمبود نیرو‌های متخصص را نیز افزود.

سعید مهذب ترابی در ادامه به اعمال تحریم‌ها و همچنین همه‌گیری بیماری کرونا به عنوان عواملی اشاره می‌کند که شرایط خاص و تورمی را به اقتصاد پروژه‌ها وارد کرده و در ادامه می‌افزاید: در این شرایط تامین هزینه‌های انجام پروژه‌ها با مبالغ پیمان و حتی تعدیل‌های صورت‌گرفته غیرممکن شده و در مجموع باید گفت حال این بخش تاثیرگذار در توسعه کشور مساعد نیست.

وی افزود: متاسفانه مساله کمبود نقدینگی، تبدیل به مشکل بزرگ پیمانکاران عمومی و خصوصی کشور شده است. جالب اینکه همزمان سازمان‌های مالیاتی و بیمه می‌خواهند پرداختی‌ها به‌موقع انجام شود. اما چرخه این روند باید توسط دولت سیزدهم مدیریت شود تا کسب و کار نیز رونق پیدا کند.

انتظارات از دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو با تاکید بر اینکه حل مشکلات صنعت برق نیازمند همراهی و حمایت دولت و بخش خصوصی است، بیان می‌کند: مهم‌ترین انتظار از دولت سیزدهم، اصلاح ساختاری و نهادی صنعت آب و انرژی است. ازآنجا‌که چالش‌های اصلی صنعت آب و انرژی، چرخه معیوب اقتصاد این بخش‌ها، مشکلات زنجیره تامین و صادرات و همچنین عدم تجدید ساختار آن‌ها متناسب با نیاز‌های روز است، دولت سیزدهم می‌تواند اصلاحات لازم را به نحوی انجام دهد که علاوه بر بهبود مستمر شرایط موجود، باعث توسعه کسب وکار بخش خصوصی شود. از این رو اصلاح اقتصاد انرژی و آب باید مهم‌ترین رویکرد دولت سیزدهم باشد. این اصلاحات باید به شکلی انجام شود که سرمایه‌گذاری در این صنعت روندی صعودی پیدا کند و با به‌کار‌گیری روش‌های نوین تامین مالی بتوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت ترغیب کرد.

وی در ادامه به فرسودگی بخش زیادی از شبکه‌های توزیع آب و انرژی کشور و نیاز آن‌ها به نوسازی و بازسازی اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه این اقدام به‌دلیل محدودیت‌های مالی، با کندی صورت می‌گیرد. عدم نوسازی و بازسازی باعث بروز تلفات قابل ملاحظه‌ای در این شبکه‌ها شده است. درضمن، باتوجه به مقتضیات تکنولوژی، بهره‌وری تاسیسات موجود نیز نیاز به اصلاح و بهبود مستمر دارد. از این رو، دولت سیزدهم با رویکردی عمل‌گرا و دانشی، می‌تواند اصلاح ساختار‌های این بخش‌ها را به‌عنوان یک هدف راهبردی دنبال کند و از هر ظرفیت بالقوه نیز استفاده کند. در این میان شرکت‌های مهندسی مشاور مشابه شرکت مهندسی قدس نیرو، از سرمایه‌های دانشی کشور هستند و هرگونه حمایت از آن‌ها در شرایط فعلی می‌تواند عامل اصلی برای برون‌رفت از رکود باشد.

مهذب‌ترابی همچنین خاطرنشان می‌کند: لازم است باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا از استفاده از هرگونه ابزار مالی برای تحت فشار قرار دادن پیمانکاران - مشاوران و اعمال جرایم تاخیر‌های ناشی از مقررات عمومی کشور خودداری شود. به علاوه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخلی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه دولت رعایت شود. تشکیل کارگروه مانع‌زدایی از ورود به بازار محصولات دانش‌بنیان در صنعت برق برای شناسایی موانع ورود به بازار محصولات در بخش نیرو، اصلاح مقررات فنی برای تسهیل ورود محصولات دانش‌بنیان به صنعت برق و ارائه تسهیلات و حمایت مالی برای انجام آزمون‌های استاندارد محصولات دانش‌بنیان از جمله راهکارهاست. درباره بحث پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی هم لازم است ستاد تسهیل موانع تولید، مقررات مالیاتی و بیمه‌ای حاکم بر پیمانکاران و تامین‌کنندگان بخش دولتی را متناسب با پرداخت‌های دولتی اصلاح کرده و از فشار مالی به بخش خصوصی پرهیز کرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار