کد خبر: ۴۹۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۳ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
پروژه احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان از مصوبات سفر هیات دولت دهم در سال ۸۸ به استان فارس است که به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار و ضروری به تصویب رسید، اما با وجود تغییر دولت‌ها و مسئولان مختلف این طرح کماکان نیمه‌تمام رها شده است.

به گزارش برق نیوز، تأمین انرژی و به خصوص برق طی سالیان اخیر به یکی از معضلات کشور تبدیل شده که نمونه بارز آن بروز خاموشی‌های پی‌درپی در تابستان امسال بود و منجر به ایجاد برخی نابسامانی‌ها در تولید و نارضایتی در مردم به ویژه در مناطق گرمسیری شد.

از جمله راهکار‌های عملی و اساسی در رفع مشکل کمبود برق، توسعه زیرساخت‌ها علی‌الخصوص طرح‌های نیمه‌تمام در صنعت برق‌رسانی و تولید برق است. یکی از طرح‌های اولویت‌دار و ضروری که سالهاست به شکل نیمه‌تمام رها شده و از سوی مسئولان امر مورد غفلت قرار گرفته است، پروژه احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان است.

پروژه پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان از زمان تصویب که سال ۱۳۸۸ و در دولت دهم بود، تاکنون ۴ دولت مختلف و مدیران متعدد را به خود دیده است.

لارستان باوجود وسعت بسیار و پهناورترین شهرستان استان فارس و نیز پراکندگی، اقلیم آب‌وهوایی خاص و گرمای شدید هوا از داشتن نیروگاه برق قوی محروم است.

اجرای طرح پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان، یکی از ضرورت‌ها اساسی برای عبور از تنگنا‌های موجود و مشکلات ناشی از نوسانات و ناپایداری‌های شبکه‌های برق در لارستان و حتی دیگر شهرستان‌های جنوبی فارس است.

امتداد خط انتقال پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان به گونه‌ای طراحی شده که با اجرای کامل آن و اتصال به خط انتقال پست برق شهر لار و پست ۴۰۰ کیلووات شهر جناح در شهرستان بستک استان هرمزگان سبب ایجاد تحولات چشمگیر و پایداری در شبکه‌های توزیع برق بسیاری از مناطق جنوب استان فارس و شهر‌های همجوار خواهد شد.

اجرایی نشدن این طرح حتی موضوع طرح‌های بزرگ نظیر منطقه ویژه اقتصادی لارستان را نیز تحت شعاع قرار داده است.

با بهره برداری از این طرح نه تنها مشکل نوسانات برقی در گرمای سوزان لارستان بلکه در بسیاری از مناطق جنوب استان فارس از جمله خنج، گراش، اوز و بخشی از شهرستان لامرد نیز رفع خواهد شد.

برای پیگیری این موضوع مهم، معاون استاندر فارس و فرماندار ویژه لارستان به اتفاق حسین حسین‌زاده نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر کشور دیدار و برای رفع برخی مشکلات و چالش‌های فرارو رایزنی کردند.

در این دیدار داریوش دهقان سرپرست فرمانداری ویژه لارستان با بیان اینکه پروژه پست برق ۴۰۰ کیلوولت لارستان هم اینک حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به دلیل کمبود اعتبار سال‌ها متوقف و راکد مانده است، اظهار داشت: همه زیرساخت‌های لازم و موارد درخواستی از سوی متولیان امر و برق منطقه‌ای فارس هم فراهم شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تامین اعتبار لازم و شتاب بخشی در روند اجرای این پروژه افزود: در این جلسه با معاون وزیر نیرو مقرر شد که در اسرع وقت این طرح تعیین تکلیف شود و روند اجرای آن شتاب گیرد.

دهقان با اشاره به اینکه پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح کلان بر اساس برآورد اولیه بالای ۲۰۰ میلیون دلار است که البته باید از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شد، تصریح کرد: با برخی اعتبارات قطره چکانی این پروژه بزرگ همچنان اجرایی نخواهد شد و برای بهره برداری و اتمام آن نیازمند اعتبارت کلان در سطح ملی است.

به گزارش فارس، پروژه پست برق۴۰۰ کیلووات لارستان که ۱۲ سال از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد، می‌بایست با اقدامات جهادی و پیش از اوج‌گیری گرمای تابستان به سرانجام مطلوب برسد تا مشکلات به حداقل برسد.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار