کد خبر: ۴۹۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۸ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
نیروگاه سد داریان به مجموعه نیروگاه‌های خودراه‌انداز کشور پیوست اولین آزمون خودراه‌اندازی (Black Start) نیروگاه برق‌آبی سد داریان ضمن ایجاد یک جزیره پایدار و تأمین بار شهری به صورت مستقل از شبکه سراسری با موفقیت به انجام رسید.

به گزارش برق نیوز، حمیدرضا فیروزی، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر عملیات بازیابی شبکه سراسری، ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف راهبردی در امر راهبری شبکه، حصول اطمینان از کفایت و استمرار وجود قابلیت خودراه‌اندازی در نیروگاه‌های مدنظر براساس اقدامات فنی دقیق و سختگیرانه است. از آنجایی که در زمان وقوع حادثه خاموشی گسترده سراسری نیاز مبرم و حیاتی به بهره‌گیری از نیروگاه‌های خودراه‌انداز برای بازیابی شبکه می‌باشد، ضروری است با توجه به توسعه روزافزون شبکه و ضمن عنایت به مکانیابی مطلوب، ایجاد قابلیت خودراه‌اندازی جدید در نیروگاه‌های منتخب بنا به نظر راهبر شبکه سراسری همواره در امور معماری شبکه مورد توجه باشد.


وی در ادامه افزود: هر چند بنا به الزامات راهبرد چندجزیره‌ای در بازیابی شبکه برق کشور، مستمراً قابلیت فرماندهی و کنترل در سطح دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای در حال تقویت و به‌روزآوری است، لیکن ضروری می‌باشد به صورت همزمان نسبت به ایجاد کفایت نیروگاه‌های خودراه‌انداز در هر یک از شبکه‌های تحت پوشش دیسپاچینگ‌های منطقه‌ای نیز اهتمام جدی وجود داشته باشد.


فیروزی گفت: در شبکه تحت پوشش دیسپاچینگ منطقه‌ای غرب تا سال ۱۳۹۷ نیروگاه خودراه‌انداز وجود نداشت؛ از این رو، طراحی و برنامه‌ریزی عملیات بازیابی در این منطقه با دشواری‌های فراوان مواجه بود. لیکن، در تاریخ مزبور با تکیه بر توانمندی‌های مهندسی داخلی، قابلیت خودراه‌اندازی در نیروگاه سد سیمره ایجاد و مورد آزمون عملیاتی قرار گرفت و نتیجه موفقیت‌آمیز بود. در ادامه، به منظور ایجاد افزونگی مطلوب طبق الزامات مدیریت ابر-بحران ناشی از وقوع حادثه خاموشی گسترده سراسری، تمرکز بر روی ایجاد قابلیت خودراه‌اندازی در نیروگاه سد داریان قرار گرفت که به لطف خدا و تلاش مستمر جمع کثیری از کارکنان متعهد صنعت، تلاش‌های چندساله مرتبط با این پروژه در تاریخ ۶/۱۲/۱۴۰۰ به ثمر نشست.


فیروزی افزود: با انجام آزمون واقعی خودراه‌اندازی در بالاترین سطح ممکن یعنی ایجاد یک شبکه خاموش طبق سناریوی مصوب و سپس تشکیل یک جزیره برقدار مستقل از شبکه سراسری با تکیه بر یک واحد خودراه‌انداز نیروگاه سد داریان و تأمین بار شهری ضمن انجام کنترل مطلوب فرکانس و ولتاژ به صورت جزیره‌ای، از وجود عملیاتی این قابلیت در نیروگاه سد داریان اطمینان حاصل شد. در این آزمون، از سطح دیزل‌ژنراتور اضطراری نیروگاه تا واحد نیروگاهی داریان و شبکه پیرامونی مندرج در سناریو از سطح انتقال تا سطح توزیع و بار‌های مصرفی شهری، درگیر در انجام عملیات بودند.


در پایان، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر عملیات بازیابی شبکه سراسری ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت امور بازیابی در منطقه غرب کشور، از مجموعه همکاران مرتبط با امور طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات خودراه‌اندازی در نیروگاه سد داریان به ویژه فرزاد کاظمی زنگنه، رئیس محترم اداره دیسپاچینگ انتقال منطقه غرب و بهنام نریمان‌نژاد، مدیر محترم بهره‌برداری و نگهداری سد و نیروگاه داریان تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار