کد خبر: ۴۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۲ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد وضعیت کنونی استان یزد در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی را تشریح کرد.

به گزارش برق نیوز، با توجه به شرایط کنونی، کشور با بحران آب و انرژی گاز و برق روبرو است؛ از طرفی نیروگاه‌ها برای تولید انرژی برق، به آب و گاز نیاز داشته و از این رو در تابستان ۱۴۰۰ به دلیل کاهش شدید ذخیره آبی سد‌ها و در زمستان ۱۴۰۰ به دلیل کمبود گاز، نیروگاه‌های تولید برق با چالش مواجه شده و کشور دچار ناترازی تولید و مصرف انرژی برق شد.

استان یزد با داشتن بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، شدت تابش بالای خورشید، وجود عرصه‌های طبیعی مناسب برای احداث نیروگاه‌های فتوولتاییک و همچنین وجود شبکه‌های الکتریکی گسترده و مناسب برای اتصال نیروگاه‌های خورشیدی در تمام استان، از پتانسیل بالایی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌مند است. از این رو در خصوص وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان یزد گزارشی تهیه شده که در ادامه می‌خوانیم:

برتری استان یزد در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی

ابوالفضل اسدی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در تشریح وضعیت کنونی استان یزد در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی خاطرنشان کرد: استان یزد با دارا بودن ۱۰ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۸۱.۵ مگاوات، رتبه برتر کشوری را داشته و جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران را از آن خود کرده است.

تبدیل استان یزد به قطب انرژی خورشیدی

احمد آخوندی مشاور و مدیرکل سابق حوزه استاندار با اشاره به اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی از اولویت‌های یازده‌گانه استان یزد در دولت سیزدهم است؛ تصریح کرد: هدف‌گذاری، برای تبدیل استان یزد به قطب انرژی خورشیدی خاورمیانه، انجام شده و بر این اساس، توسعه ۱۶۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس و ۱۵۰ مگاوات نیروگاه خانگی در استان و تولید چرخه کامل تجهیزات برق خورشیدی در دستور کار قرار گرفته و جلسات راهبردی و تهیه سند توسعه انرژی خورشیدی نیز در حال تهیه است.

تاکید بر انرژی خورشیدی در طرح آمایش سرزمین استان یزد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه طرح‌های آمایش سرزمین در هر استان، کلید راه توسعه آن استان هستند، به تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه بر انطباق طرح‌های توسعه‌ای با آمایش سرزمین اشاره کرد و افزود: در طرح آمایشی سرزمین استان یزد، تولید برق با تاکید بر انرژی خورشیدی و تولید تجهیزات خورشیدی، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین ساخت تجهیزات مانند اینورتر و استراکچر‌ها و ربات‌های شستشو، برای تکمیل زنجیره تولید خورشیدی نیز در استان درحال برنامه‌ریزی است.

اقدامات توسعه انرژی خورشیدی در استان یزد

اسدی، اخذ حمایت مقامات استانی برای تسهیل و ترغیب سرمایه‌گذاری، در اولویت قرار دادن نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حمایت از سرمایه گذاران، تشکیل کارگروه جذب سرمایه‌گذاران خورشیدی، ایجاد مصوبه تخصیص زمین‌های اطراف پست‌های برق به نیروگاه‌های خورشیدی و تشکیل کارگروه‌های مختلف برای ساماندهی فرایند احداث خطوط و اتصال نیروگاه‌های خورشیدی به شبکه را از جمله اقدامات شرکت برق منطقه‌ای یزد برای جذب سرمایه‌گذاران انرژی‌های خورشیدی و رفع موانع احداث این نیروگاه‌ها در استان یزد دانست.

بهره‌برداری از ۲ هزار مگاوات انرژی برق تا ۴ سال آینده

سیدمسعود عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به تاکید رئیس جمهور به توسعه انرژی خورشیدی در استان یزد، ابراز امیدواری کرد تا با تبادل تفاهم‌نامه همکاری مابین ساتبا و استانداری یزد، هدف‌گذاری ایجاد ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان یزد تا افق ۱۴۰۴ محقق شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۵ هزار واحد صنعتی فعال اقتصادی در استان مشغول به فعالیت هستند و این واحد‌ها می‌توانند در صورت حمایت‌های لازم، با تغییر کاربری اندک و با سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، انرژی مورد نیاز خودشان و بخشی از انرژی شبکه استان را تامین کنند، ابراز امیدواری کرد تا با این تفاهم‌نامه، موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران انرژی خورشیدی کمرنگ شده و این فرایند تسهیل و تسریع یابد.

عظیمی با اشاره به آمادگی تیم‌های سرمایه‌گذار در استان یزد تصریح کرد: سازمان محیط زیست استان نیز برای صدور مجوز نیروگاه‌های خورشیدی به خصوص زیر ۱۰۰ مگاوات آمادگی خود را اعلام کرده و اداره کل منابع طبیعی و امور اراضی نیز نقاطی در نزدیکی پست‌های برق، مشخص کرده است؛ لذا لازم است سرمایه‌گذاران، مجوز‌های لازم را از ساتبا دریافت کرده و پس از تحویل زمین مورد نیاز، عملیات اجرایی احداث نیروگاه را آغاز کنند.

وی شرکت‌های چادرملو، شستان، غدیر و پاسارگاد را از شرکت‌هایی عنوان کرد که برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بالای ده مگاوات، فعالیت خود را خصوصا در مناطق کمتر برخوردار استان آغاز کرده اند.

اجرای مقدمات احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان یزد

احمد کردستانی معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز با اشاره به همکاری صورت گرفته مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور و شرکت برق منطقه‌ای یزد برای برنامه‌ریزی و پتانسیل‌سنجی احداث نیروگاه‌های خورشیدی تا افق ۱۴۰۴، ادامه داد: بر اثر این همکاری، ۲۷ نقطه دارای پتانسیل برای احداث ۱۶۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی شامل ظرفیت‌های ۱۰ الی ۲۰۰ مگاوات شناسایی شده و این نقاط برای انجام مراحل صدور مجوز، واگذاری زمین و شروع فعالیت سرمایه‌گذاران توانمند، آماده هستند.

استقبال سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

حسین زارعی مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای یزد، نیز استقبال مناسب سرمایه‌گذاران برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی را خاطرنشان کرد و ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی احداث دو نیروگاه ده مگاواتی و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی توسط شرکت چادرملو انجام شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث ۴ نیروگاه ۲۵ مگاواتی توسط شرکت شستان، دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی توسط شرکت غدیر و ۵ نیروگاه ۲۵ مگاواتی توسط سرمایه‌گذاری پاسارگاد نیز انجام شده و در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای یزد قرار دارد.

منبع: موج
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
0
انرژی خورشیدی متاسفانه یک روش غیر منطقی برای جبران و یا جایگزین انرژی فسیلی است. نیروگاه های با سوخت فسیلی که نیاز به آب دارند باید در خطه جنوب احداث شوند. باز هم تاسف بار این است که فولاد نیازمند آب در مناطق کویری مثل قارچ رشد داده شدند. اکنون هم برق میخواهند و هم آب. تولید برق هم نیاز به آب دارد که فاتحه سفره های آب زیر زمینی خوانده شده است. در کرمان، یزد و همدان و اصفهان بر سر سفره های آب زیر زمینی چه میآید؟
شرکت آب منطقه ای یزد که مجوز برداشت آب از منابع زیر زمینی طبس را داده در خصوص تامین آب نیروگاه طبس اظهار نظر کند. چه بر سر سفره آب زیر زمینی طبس و دیگر سفره های آب وابسته به آن خواهد آمد؟
نیروگاه خورشیدی برای آن کسانی است که با تاسیس یک شرکت با عمر حدود ۴ ماه ۲۵ میلیون یورو وام میگیرند و نیروگاه تاسیس میکنند!! نیروگاه اکنون فعال است!
نیروگاه خانگی ۵ کیلووات حدود ۱۰۰ میلیون هزینه دارد. هر کیلووات حدود ۲۰ میلیون هزینه دارد. کدام نصرف کننده خانگی این را هزینه میکند؟ هزینه برق نیروگاه سیکل ترکیبی کمتر از نصف این مقدار است.
ما ادای کشورهای بدون منابع سوخت فسیلی را درمیآوریم. خورشید برای نسلهای بعد هست اما گازمان خواهد رفت. این نقد است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار