کد خبر: ۴۹۸۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۸ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای عبور از پیک تابستان در چهار قالب معاون برق و انرژی وزیر نیرو در خصوص جزئیات ۱۰۰ برنامه وزارت نیرو برای عبور از پیک برق تابستان گفت: این برنامه را در چهار قالب برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش برق نیوز، "همایون حایری" در ادامه نشست با خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره آثار اجرای آئین‌نامه نحوه تعیین تعرفه مشترکان برق اظهار کرد: افزاییش تعرفه‌ها برای عموم مشترکان برق اعمال نمی‌شود، چرا که ۸۰ درصد مشترکان در تابستان و ۷۵ درصد در ماه‌های غیر گرم زیر الگو قرار دارند، صورتحساب برق این گروه کماکان یارانه‌ای است، اما اجرای آئین‌نامه، قطعا بر تعرفه برق مشترکان پرمصرف اثرگذار است و اگر این گروه از مشترکان بتوانند مصرف خود را مدیریت کنند، هم خودشان و هم کشور نفع خواهند برد.

وی در خصوص جزئیات ۱۰۰ برنامه وزارت نیرو برای عبور از پیک برق تابستان گفت: این برنامه را در چهار قالب برنامه‌ریزی کرده‌ایم، قالب نخست مربوط به نحوه تامین برق، ظرفیت نیروگاه‌ها، رفع مشکلات و نوسازی نیروگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های مختلف است.

حایری در این رابطه به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: طی چهار سال آینده تغییرات ملموسی را در این حوزه شاهد خواهیم بود و اولین آن هم تابستان آینده است.

وی به برنامه افزایش تولید ۶۰۰۰ مگاوات تا تابستان آتی اشاره کرد و افزود: از این میزان تا کنون ۱۴۰۰ مگاوات به مدار آمده است.

حایری بخش دوم برنامه را مربوط به مدیریت مصرف عنوان کرد و با اشاره به این که برنامه مفصلی در این رابطه در بخش مشترکان بخش صنعتی، کشاورزی و تجاری در حال اجراست، افزود: سال گذشته ۲۸۰ هزار تفاهمنامه در این رابطه به امضا رسید، ضمن این که استفاده از ظرفیت‌های بند "ی" تبصره بودجه ۱۴۰۰ و تعیین پلکانی تعرفه مشترکان پرمصرف در دستور کار خواهد بود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو بخش سوم برنامه را بخش مدیریتی دانست که در این رابطه هماهنگی‌های لازم با مدیران استانی و استانداران در جریان است.

وی ادامه داد: بخش چهارم نیز مربوط به انجام اقدامات لازم برای پایداری شبکه است و در صورت لزوم برای رفع ناترازی، تبادلات لازم با کشور‌های همسایه صورت خواهد گرفت.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو یکی از مشکلات صنعت برق را ناترازی میان قیمت تمام شده و قیمت عرضه برق ذکر کرد و افزود: در بودجه ۱۴۰۱ ظرفیت‌های خوبی برای کاهش ناترازی مالی پیش‌بینی شده است.

حایری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره میزان خودکفایی صنعت برق یادآور شد: صنعت برق در بخش توزیع به میزان ۱۰۰ درصد، بخش انتقال ۹۵ درصد و در بخش تولید بیش از ۸۵ درصد به خودکفایی رسیده و ۱۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به بحث توجیه اقتصادی است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به این که قابلیت ۱۰۰ درصدی برای خودکفایی وجود دارد، ادامه داد: نیرو‌گاه‌های پیشرفته کلاس E و کلاس F هم اکنون در داخل کشور ساخته می‌شود و ما جزو پنج کشور نیروگاه ساز دنیا هستیم.

وی با اشاره به موفقیت پیمانکاران داخلی صنعت برق در مناقصات اروپایی افزود: در عین حال لازم است اقدامات انجام شده جهت‌دار‌تر باشد.

حایری درباره احداث نیروگاه‌های اتمی نیز خاطرنشان کرد: موضوع نیروگاه اتمی مستقیما با وزارت نیرو در ارتباط نیست، اما این نیروگاه‌ها بنا بر تجربه ما عملکرد خوبی از نظر ظرفیت تامین و راندمان بالا داشته‌اند.

وی با اشاره به حمایت وزارت نیرو از احداث نیروگاه‌های اتمی، تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی در کشور داریم و ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیز در برنامه سازمان انرژی اتمی است.

وی توسعه فعالیت‌ها در بورس انرژی را از برنامه‌های جدی وزارت نیرو در سال آینده برشمرد و افزود: بورس انرژی سال آینده در سازوکار تامین برق نقش بیشتری خواهد داشت.

حایری همچنین از همراهی بخش خصوصی با صنعت برق تقدیر کرد و افزود: اقتصاد یارانه‌ای صنعت برق سبب افزایش بدهی ما به بخش خصوصی شده است که درصدد کنترل و کاهش حجم بدهی‌ها هستیم.

به گفته معاون برق و انرژی وزیر نیرو نهاد تنظیم گر بخش برق نیز با همراهی شورای رقابت و دولت تشکیل شده است و امیدواریم دبیرخانه این نهاد به زودی راه‌اندازی شود.

وی همچنین صدور گواهی ظرفیت را برای عرضه در بورس انرژی مورد اشاره قرار داد و گفت: صدور این گواهی هم به بخش خصوصی و هم به وزارت نیرو کمک می‌کند.

حایری درباره صادرات برق نیز گفت: با کل کشور‌های همسایه تبادل داریم و اتصال الکتریکی شبکه به اروپا از طریق کشور‌های روسیه و آذربایجان در حال پیگیری است، علاوه بر این مذاکرات برای اتصال شبکه برق به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق کابل زیردریایی در جریان است که مجموع اقدامات می‌تواند ایران را به هاب برق منطقه تبدیل کند.

وی ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همسایه را ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات ذکر و ابراز امیدواری کرد این رقم تا سال آینده به ۱۰ هزار مگاوات افزایش یابد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو درباره اقدامات وزارت نیرو برای توسعه فرهنگ استفاده از لامپ‌های کم مصرف نیز یادآور شد: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو تعویض لامپ‌های پرمصرف با کم مصرف است که می‌تواند مصرف برق را کاهش دهد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در امور برق اظهار کرد: تعمیرات اساسی نیروگاه‌های برق آبی در حال انجام است و چنانکه نزولات آسمانی نیز کمک کنند، امکان بهره‌برداری بیشتر از آن‌ها ایجاد خواهد شد.

وی در این نشست همچنین از افزایش راندمان نیروگاه به ۳۹ درصد خبر داد و گفت: هر یک درصد افزایش راندمان ۲۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز را کاهش خواهد داد و امیدواریم بتوانیم تا سال آینده راندمان را به ۴۰ درصد افزایش دهیم.
به گفته حایری تعدادی از نیروگاه‌های کشور در حال حاضر با عمر بیش از ۴۰ سال و راندمان ۱۷-۱۸ درصد فعالیت دارند که بازنشسته کردن آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی کاهش تلفات برق را از ۱۵.۱ درصد به ۹.۲ درصد مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر بتوانیم تلفات شبکه را به ۸ درصد کاهش دهیم، عدد معقولی است و می‌تواند به پایداری بیشتر شبکه کمک کند.

حایری درباره نحوه حفظ پایداری شبکه در تابستان آتی و اینکه چرا در تابستان قبل این اتفاق نیفتاد، گفت: از ۱۴ هزار مگاوات ناترازی شبکه در سال قبل ۲۰۰۰ مگاوات مربوط به فعالیت استخراج رمز ارز‌ها بود، ۴ تا ۵ هزار مگاوات کمبود منابع آبی نیروگاه‌های برق‌آبی و مابقی مربوط به ناترازی تولید و مصرف بود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو اضافه کرد: امکان تولید رمزارز‌ها از طریق نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر فراهم شده است. علاوه بر این در تامین برق صنایع محدودیت داشتیم که با تفاهم صورت گرفته امکان تولید ۱۲ هزار مگاوات برق صنایع نیز ایجاد شده و نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی سمنان به عنوان نخستین نیروگاه بخش صنعت در دست احداث است.

وی درباره پیش‌بینی آثار اجرای آئین‌نامه برقی دولت تصریح کرد: در تابستان با ۲۶ هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی رو به رو هستیم که امیدواریم با اجرای آئین‌نامه ۱۰ درصد در بخش مصرف خانگی صرفه‌جویی شده و تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف را کاهش دهیم.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
3
کی میشه بری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
0
1
سلام تشکر
اگر وقت کردید یک برنامه ریزی برای حقوق و عیدی و کارانه این نیروهای توزیع برق بکنید، خدا را خوش می آید.
ضمنا شنیدم خودتان تمام کمال دریافت کرده اید!
خانواده بچه های توزیع برق منتظرند .
البته سرمایه انسانی بدون حقوق توان اجرایی برنامه شما را نخواهد داشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
0
1
به نظر من اسم وزارت نیرو به کمیته امداد تغییر پیدا کنه بهتره یک ارگان تولید 70 درصد پرسنل ش زیر خط فقر هستند این آقای وزیر قبلا صنایع بوده حقوق کارکنان فولاد رو ندیده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار