کد خبر: ۴۹۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۹ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
امروزه استفاده از تابلو برق در ساختمان ها ضروری است به همین دلیل در این مطلب درباره اینکه تابلو برق چیست و انواع و کارایی آن کدام است، صحبت خواهیم کرد.

تابلو برق چیست؟ بررسی انواع و کارایی هر کدام + معرفی بهترین شرکت تولید کننده

به گزارش برق نیوز، در تمام ساختمان ها، اعم از مسکونی، تجاری، اداری و حتی کارخانجات کوچک و بزرگ از تجهیزات محافظتی الکترونیکی استفاده می شود که به آن پنل برقی یا تابلو برق می گویند. تابلو برق ها را بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی و تولید می کنند و غالباً در ورودی ساختمان ها نصب می شوند و جریان اصلی به آن وارد می شود. در تابلو برق ها تجهیزاتی وجود دارد که از وسایل الکترونیکی در برابر خطراتی مانند افزایش یا کاهش ناگهانی جریان برق، شوک های الکتریکی و افزایش ولتاژ محافظت می کند. امروزه استفاده از تابلو برق در ساختمان ها ضروری است به همین دلیل در این مطلب درباره اینکه تابلو برق چیست و انواع و کارایی آن کدام است، صحبت خواهیم کرد.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق یا Electric Enclosure به مجموعه تجهیزاتی گفته می شود که به منظور قطع و وصل جریان الکتریکی، کنترل، سنجش، محافظت و ... استفاده می شود. به عبارت دیگر تابلو برق ها با هدف توزیع انرژی الکتریکی و محافظت به صورت توکار و روکار در ساختمان ها نصب می شوند. استفاده از تابلو برق نه تنها امکان حفاظت و کنترل بیشتری را فراهم می ‌کند، بلکه هزینه سیستم های الکتریکی را کاهش می‌دهد و تعمیر و نگهداری از آن ها را ساده‌تر می کند و ایمنی کاربران را در برابر اتفاقاتی مانند برق گرفتگی افزایش می دهد.  

انواع تابلو برق

حال که متوجه شدیم تابلو برق چیست، بهتر است با انواع آن هم آشنا شویم.  تابلو برق از نظر جنس می تواند به چند نوع تقسیم بندی شود. برخی از تابلو برق ها از جنس فولاد کربن و فولاد ضد زنگ ساخته می شوند که هر دو این ها به دلیل مقاومت در مقابل فرسایش و دوام بالا بیشتر در تابلو برق های صنعتی کاربرد دارند.

نوع دیگر تابلو برق ها از نظر جنس، تابلو برق های آلومینیومی هستند که وزن و قیمت کمی دارند و در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

برخی از انواع تابلو برق هم از پلی کربنات ساخته می شوند که سبک و غیر رسانا است و استحکام زیادی دارد.

تابلو برق های فایبرگلاس هم موجود است که در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و برای استفاده از محیط هایی که رطوبت بالایی دارند، بسیار مناسب است.

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ و میزان کارایی

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ و میزان کارایی

تابلو برق فشار ضعیف یا Low Voltage

ولتاژ مصرفی تابلو برق های فشار ضعیف حدود 1000 ولت است. از این تابلو برق ها بیشتر در ساختمان های مسکونی استفاده می شود. تابلو برق های فشار ضعیف، از چند قطعه برای قطع و وصل جریان و دیگر تجهیزات کنترلی و حفاظتی تشکیل شده است. تابلو برق فشار ضعیف خود به چند زیر گروه تقسیم بندی می شود:

تابلو اصلی : (Main) این تابلو برق ها بعد از ترانس نصب می شوند و کل سیستم برق کشی ساختمان را تغذیه می کنند.

تابلو برق های زیردستی : این نوع تابلو برق ها از فیدرهای تابلو اصلی تغذیه می شوند و انرژی را به سایر قسمت ها توزیع می کنند.

تابلو برق های DB : تابلو برق های مخصوص دفاتر و روشنایی هستند.

تابلو برق های واسطه ای یا کنترلی : این تابلو برق ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند و برای خط تولید های پیوسته مانند کارخانه شیشه سازی یا فولاد استفاده می شوند زیرا در این مکان ها سیستم دائماً باید در حال کنترل باشد.

تابلو بانک خازنی : تابلو بانک خازنی بیشتر در صنعت کاربرد دارد زیرا در این بخش، به دلیل اختلاف زاویه ولتاژ و جریان، امکان استفاده از حداکثر توان اکتیو وجود ندارد و همیشه مقداری توان تلف شده در سیستم موجود است.

تابلو برق کشویی : امروزه در اغلب صنايع به دلیل هزینه‌های هنگفت مربوط به فضای مورد نیاز برای اجرای پروژه، سعی شده تا از فضا حداکثر استفاده به عمل آید به همین دلیل استفاده از تابلوهای کشويی مقرون به صرفه به نظر می رسد زیرا فضای کمی را اشغال می کند. از مزايای این نوع از تابلو برق ها قرار گرفتن فيدرهای زياد و مدارات کنترلی حجيم در يک سلول است.  هم چنين در هنگام تعمير و نگهداری به سادگی می توان فيدر موردنظر را از سلول خارج کرد و فيدر رزرو را جایگزین آن کرد. در چنین وضعیتی امکان تعمير سريع در کمترین زمانِ قطعی فيدر وجود خواهد داشت.

تابلو برق فشار متوسط یا Medium Voltage

 ولتاژ مصرفی در تابلو برق های ولتاژ متوسط بین 1000 تا 36000  ولت است. این نوع تابلو برق دارای یک کلید و بدنه، رله، ترانسفورماتور ولتاژ و جریان و تجهیزات کنترلی و لوازم اندازه گیری است.

تابلو برق فشار قوی یا High Voltage

 تابلو برق های فشار قوی نسبت به دو گروه دیگر فشار ولتاژ بالاتری دارند مانند تابلو برق های اتاق کنترل.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

داخلی یا Indoorتابلو برق های داخلی به تابلوهایی گفته می شود که در فضای بسته نصب می شوند. این تابلو برق ها اغلب در داخل دیوار نصب می شوند و تنها درب آن ها بیرون است و امکان دسترسی دارد.

تابلو برق فضای باز یا Outdoor: همان طورکه از نام این تابلو برق ها مشخص است، در فضای باز نصب شده و معمولاً به صورت رو کار و روی دیوار تعبیه می شوند.

انواع تابلو برق از نظر عملکرد

تابلو برق‌ها نه تنها بر اساس سطح ولتاژ و محل نصب، بلکه از نظر عملکردی هم به چند گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که یک تابلو برق می‌تواند به‌طور همزمان در چندین گروه قرار بگیرد و بسته به نوع عملکرد آن، در یکی از دسته بندی های زیر هم باشد:

تابلو برق اصلی: تابلو برق های اصلی معمولاً در پست های برق نصب می‌شوند و به بخشی از ترانس متصل می شوند که فشار کمتری داشته باشند. 

تابلو برق نیمه اصلی: تابلو برق نیمه اصلی در واقع زیر مجموعه تابلو برق اصلی هستند و از آن تغذیه می کنند. با استفاده از تابلو برق نیمه اصلی می‌توان برق یک بلوک ساختمانی را تامین کرد.

تابلو برق فرعی: تابلو برق فرعی زیرمجموعه تابلو برق نیمه اصلی است بنابراین عجیب نیست اگر تنها برق قسمت کوچک تری را تامین کند؛ به عنوان مثال چنانچه بخواهیم برق یک بخش کوچک مانند موتورخانه یک ساختمان را تامین کنیم، از تابلو فرعی استفاده می کنیم.

 تابلو برق های حفاظتی و کنترلی : تابلو برق های کنترلی نمایشگری برای سنجش میزان آمپر مصرفی و درایوهای مختلف دارند. این تابلو برق ها معمولاً به منظور کنترل و حفاظت از الکترو موتورهای جریان متناوب یا الکترو موتورهای جریان مستقیم به کار می روند.

تابلو برق های صنعتی: در تابلو برق های صنعتی با توجه به جریان ورودی که وجود دارد، جریان خروجی کنترل می شود. این کار اغلب به کمک PLC انجام می‌‌شود که امکان کنترل برق خروجی را دارد.

تابلوی اصلاح ضریب قدرت: این نوع از تابلو برق ها دارای مجموعه‌ای از خازن‌ها در کنار یکدیگر است. به همین دلیل معمولاً به آن ها تابلو بانک خازنی گفته می‌شود. این تابلو برق ها بیشتر به منظور اصلاح ضریب توان شبکه به کار گرفته می شوند.

تابلو توزیع برق: این نوع از تابلو برق فقط یک وظیفه دارد و آن هم توزیع برق در میان قسمت های مختلف یک ساختمان یا سیستم صنعتی است و هم چنین این نوع تابلو برق کلید های مینیاتوری مختلفی دارد. 

تابلو چنج اور : به بیانی ساده، تابلو چنج اوور به تابلو برقی گفته می شود که قادر باشد به طور اتوماتیک میان دو ورودی جریان برق جا به جایی انجام دهد. به عنوان مثال اگر شما از یک ژنراتور اضطراری یا USP استفاده کنید، تابلو برق چنج اوور قادر خواهد بود تا در هنگام قطع برق شهری، به طور خودکار ورودی برق را از برق شهری به برق ژنراتور اضطراری تغییر دهد. به عبارت دیگر با استفاده از تابلو چنج اوور از دو ورودی برق، یک خروجی خواهیم داشت که در صورت قطع یا عدم اتصال به هر کدام، امکان استفاده از دیگری وجود خواهد داشت. تابلو برق چنج اوور به منظور سنکرون یا پارالل کردن جریان برق شهری با یک ورودی دیگر طراحی و تولید شده است و ویژگی اصلی این تابلو برق این است که با استفاده از آن دیگر قطعی برق نخواهید داشت.

بهترین شرکت تولید کننده تابلو برق از نگاه برق نیوز

ساتل تابلو آسیا یک شرکت خصوصی است که در زمینه طراحی و ساخت انواع تابلو برق فعالیت می کند و سعی دارد محصولات و خدمات باکیفیتی را در خدمت همگان قرار دهد. همچنین این مجموعه با به کارگری و استخدام جوانان متخصص و حرفه ای در این زمینه توانسته است خود را در صنعت برق و تابلو برق مطرح ترین و بالاتر از سایر رقبای خود قرار دهد. برای مشاهده، خرید و سفارش انواع تابلو برق ها می توانید از طریق وب سایت رسمی مجموعه ساتل تابلو اسیا به آدرس اینترنتی https://sateltablo.com/ مراجعه فرمایید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار