کد خبر: ۵۰۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸:۴۹ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد یاقوتی بیان کرد: نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد و در صورتی که این موارد رعایت نشود، اثرات مثبت ناشی از راندمان مصرف را کاهش خواهد داد.

به گزارش برق نیوز، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امورانرژی و مشتریان صنعت برق با حضور در برنامه تلویزیونی با اشاره به راهکار‌های کاهش مصرف برق اظهار کرد: در فصول گرم معمولا مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و محدودیت‌های موجود باعث می‌شود که روش‌های بهتر مصرف مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: میزان مصرف برق ۸۰ درصد مشترکان در فصول گرم سال کمتر از الگوی مصرف است و ۱۵ درصد مشترکان برابر الگوی مصرف و ۵ درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند که این اعداد نشان می‌دهد با رعایت برخی موارد ساده می‌توان الگوی مصرف را رعایت کرد.

یاقوتی با اشاره به مولفه‌های مصرف برق در منازل اظهار کرد: تجهیزات سرمایشی، یخچال و فریزرها، وسایل صوتی وتصویری و روشنایی ۴ مولفه اصلی مصرف برق مشترکان در یک دوره یک ماهه است.

وی بابیان اینکه در خصوص وسایل سرمایشی نکات مختلفی وجود دارد، اضافه کرد: در اقلیم‌هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از اندازه می‌شود و کسانی که از این نوع وسایل سرمایشی استفاده می‌کند قطعا نمی‌توانند الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مشترکان در تهران از کولر آبی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در زمان ساخت و ساز اگر شرایط به نحوی باشد که با ایزوله بودن فضا شاهد خروج انرژی از واحد مسکونی نباشیم، در این شرایط کولرگازی راندمان بهتری نسبت به سایر تجهیزات دارد، اما به دلیل عدم رعایت اصول علمی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، شاهد اتلاف انرژی فراوان در این بخش هستیم، بنابراین کولر‌های آبی که سیکل بادی را دنبال می‌کنند به لحاظ مصرف انرژی شرایط بهتری را برای اقلیم خشک تهران و اقلیم‌های مشابه آن دارد.

یاقوتی بیان کرد: از مشترکانی که کولرگازی استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت گه الگوی مصرف را رعایت کنند، هرچند کولر‌های گازی برچسب انرژی دارند، اما با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کولر‌های گازی موجود در بازار از راندمان مصرفی خوبی برخودار نیستند.

مدیرکل امورانرژی و مشتریان صنعت برق بیان کرد: در سال‌های گذشته با در نظر گرفتن میزان مصرف در بخش یخچال و فریزرها، راندمان مصرف افزایش یافته است، اما در برخی ازمنازل یک یخچال قدیمی‌تر هم وجود دارد و این یخچال قدیمی با مصرف معادل یک یخچال سایدبای ساید، نقش مهمی در عبور مصرف مشترکان از الگوی مصرف دارد.

وی افزود: در خصوص تعیین الگوی مصرف به ریز موارد آن می‌توانم اشاره کنم، اما زمانی که الگوی تعیین شده پوشش بالایی از مشترکان یعنی بالغ بر ۷۵ درصد مشترکان را شامل می‌شود، نشان می‌دهد الگوی مصرف به درستی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: مهمترین بحث در این موارد تجهیزات اضافی و دقت در مصرف انرژی مانند لامپ، هود و هواکش است که معمولا بدون نیاز روشن می‌ماند.

یاقوتی بیان کرد: نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد و در صورتی که این موارد رعایت نشود، اثرات مثبت ناشی از راندمان مصرف را کاهش خواهد داد.

مدیرکل امورانرژی و مشتریان صنعت برق عنوان کرد: متوسط مصرف مشترکان پرمصرف، ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه و معادل یک و نیم برابر الگوی مصرف است و در صورتی که این مصرف کم شود نه تنها کمبودی نخواهیم داشت بلکه شاهد مازاد تولید هم در شبکه خواهیم بود.

به گفته وی رسیدن به این هدف با اندک رعایت مصرف مانند خاموش کردن ۲ ساعته کولرگازی یا لامپ اضافه محقق خواهد شد.

یاقوتی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف مانع از افزایش صعودی قیمت‌ها خواهد شد، اظهار کرد:آگاهی از میزان مصرف، نقش مهمی در رعایت الگوی مصرف دارد، برخی از مشترکان با داشتن کنتور هوشمند به صورت لحظه‌ای میزان مصرف خود را رصد خواهند کرد، خوشبختانه در سال‌های گذشته با استفاده از فناوری‌های ایجاد شده، برچسب‌هایی QRCOD بر روی کنتور برق چسبانده شده که با اسکن آن وارد صفحه کاربری می‌شود و با خوداظهاری و یا عکس از کنتور میزان برق مصرف شده را اعلام و در کنار آن میزان مصرف و هزینه برق مصرفی خود را بررسی می‌کنند.

مدیرکل امورانرژی و مشتریان صنعت برق عنوان کرد: یکی از عوامل مدیریت مصرف، نرخ برق است البته عوامل دیگری نیز وجود دارد و بنا بر آمار‌های موجود پس از اعمال تعرفه گذاری جدید، بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
1
0
کولر یک آبی در هر ۲۴ ساعت بین ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ لیتر آب مصرف میکند. سیستم مدیا برای هر هزار کیلو وات ۱۰۰۰ لیتر آب مصرف میکند. اگر متوسط مصرف کولر آب ۱۰۰۰ لیتر باشد در یا ساعت با این مقدار آب ۱۰۰۰ کیلووات ساعت برق تولید میشود. اگر یک کولر گازی مصرفش ۳ کیلوات ساعت باشد. با این مقدار تولیدی برق مصرفی حدود ۳۳۰ کولر گازی تامین میشود. اگر کولر آبی ۱۸ ساعت در شبانه روز کار کند مصرف ساعتی آن حدود ۵۵ لیتر میشود. با این مقدار آب حدود ۵۵ کیلووات ساعت برق تولید که برای کارکرد هنزمان ۱۸ کولر گازی کفایت میکند. حال ببینید مصرف آب کجاست؟ این بدون برق مصرفی کولر آبی بوده که خود با آب در نیروگاه تولید شده؟
برای یک واحد بخاری ۱۳۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در شبانه روز حدود ۲۸۰ متر مکعب آب مصرف میشود. در هر ساعت مصرف آب آن ۱۱۶۰۰ لیتر برای تولید ۱۳۰۰۰۰ (صد و سی هزار) کیلو وات لیتر آب میشود. یعنی حدود ۱۱ لیتر برای یک کیلووات ساعت. مصرف آب برای یک کولر گازی در هر ساعت ۳۳ لیتر و برای کولر آبی ۵۵ لیتر. بنابراین استفاده از کولر آبی در قبال گازی با توجه به کمبود آب توجیه ندارد. گرچه مصرف برق آن یک پنجم باشد. با همین فرض اب مصرفی برای برق مصرفی یک کولر آبی حدود ۶ لیتر است.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
4
خدا پدر رخشانی مهر بیامرزه باوجود تمام مخالفتهای بازرسی شما را مدیرکل کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
5
شما که مجری نصب ۴.۵ میلیون کنتور تکفاز ریلی برای ۱۰هزار مگاوات مدیریت مصرف (!!!) در پیک تابستان سال جاری هستید. برنامه‌ها به خوبی پیش میره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
4
اگر سازمان یا نهاد بازرسی یا بازرسی وزارت نیرو با انتصاب یاقوتی برای این پست مخالف بودند و اقای رخشانی مهر او را اورده !پس باید فاتحه ی بازرسی را خواند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
0
1
تو کل حرفاش یه جمله ای که واقعا عقلانی و علمی باشه نیست. در بحث کولر آبی باید هزینه تمام شده شامل مصرف آب و آلودگی قارچی رو مد نظر قرار داد. کجای دنیا اقتصادی بودن رو اینگونه طرفدارانه انجام میدن. شما در بحث تجهیزات چه استاندارد سازی رو انجام می دید؟ با چه آماری ۸۵ درصد الگوی مصرف رو رعایت می کنند؟ آیا الگوی مصرف در یک خانواده ۸ نفره و دو نفره یکی هست؟ آیا در یک مساحت ۲۰۰ متر با ۷۰ متر یکی هست؟
الان تجهیزات جدیدی وارد نیاز خانواده ها شده مثل تصفیه هوا ، تجهیزات کامپیوتری که با توجه به سرایط کرونا تعداد و ساعات استفاده از اونها افزایش پیدا کرده. لطفا اعلام کنید با چه محاسباتی به ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلوواتساعت رسیدید؟
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
0
درستکه کمبود آب خیلی مهمه ولی فراموش نشود آب را میتوان ذخیره کرد ولی برق را نه...آب را میتوان بین ساعات ۱بامدادتا۵صبح ذخیره کرد و سپس عصر در گرما استفاده شود ولی برق اینطور نیس..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
1
در الگوی مصرف شما چه تفاوتی بین ساختمانهایی که گرمایش و سرمایش مرکزی دارند و ساختمانهایی که هر واحد گرمایش و سرمالش خود را تولید می کند وجود دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
0
1
در رسیدن به عدد ۲۰۰ کیوواتساعت، از کل مشترکین شامل تعداد زیادی خانه و املاک متروک و فصلی متوسط گرفتن. یعنی عددسازی. یعنی هدف وسیله را توجیه می کند. تو بیا یه واحد نرمال با متراژ و نفرات نرمال و تجهیزاتبه روز رو بررسی کن ببینم کجا تابستون و تو این گرما میشه کمتر از ۳۰۰ کیلوواتساعت مصرف کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار