کد خبر: ۵۰۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
نخستین نیروگاه احداثی توسط صنایع وارد مدار می‌شود مجری طرح احداث نیروگاه های صنایع معدنی توانیر گفت: نخستین واحد از مجموعه واحد های نیروگاهی تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احداث نیروگاه توسط صنایع در خرداد ماه امسال با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به مدار تولید برق کشور وارد می شود.

به گزارش برق نیوز، سید زمان حسینی با اشاره به تفاهم نامه سال گذشته وزارتخانه‌های نیرو و وزارت صمت برای احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: براساس این تفاهم نامه ابتدا قرار بود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز تامین برق مطمئن و پایدار ظرفیت‌های تشویقی و حمایتی که در تفاهم نامه دیده شده بود، ظرفیت نیروگاه‌ها به ۱۷ هزار مگاوات افزایش یافت که شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجذید پذیر است.

حسینی اضافه کرد: این نیروگاه‌ها در ۱۵ ساختگاه، واقع در ۱۵ استان احداث خواهند شد.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر با بیان این که هم اکنون در مرحله پیشبرد (مطالعاتی) طرح‌ها قرار داریم، یاداور شد: در این مرحله شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی در اجرای مطالعات تکمیلی، کسب مجوز‌ها و... هستیم.

حسینی همچنین به بیان یکی از ویژگی‌های این طرح‌ها پرداخت و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود و آماده بودن شرایط، شاهد آغازعملیات اجرایی در ۵۰ از درصد طرح ها، همزمان با دوره پیشبرد هستیم، افزود: این میزان حدود ۵۳۰۰ مگاوات است که در این طرح‌ها شاهد انتخاب پیمانکار و اجرای زیرساخت‌ها و شروع عملیات اجرایی هستیم.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر همچنین از ورود نخستین واحد از این مجموعه نیروگاه‌ها در خرداد ماه امسال به مدار تولید برق کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: درهمین خصوص نخستین واحد نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد ماه امسال وارد می‌شود و واحد دوم آن نیز پس از یک ماه به شبکه سراسری خواهد پیوست.

حسینی ادامه داد: در فاز اول بخش گاز این نیروگاه در مجموع با ظرفیت اسمی ۳۶۶ مگاوات احداث می‌شودو در فاز دوم با احداث یک واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی می‌شود.

وی در عین حال با تاکید بر این که براساس تفاهم نامه منعقد شده با وزارت صمت، همه واحد‌های نیروگاهی مشمول این تفاهم نامه از نوع سیکل ترکیبی خواهد بود، یاداور شد: به طور معمول یک سوم از این ظرفیت در قالب واحد‌های بخار است که در کنار واحد‌های گازی احداث می‌شود و نیازی به سوخت نخواهد داشت.

حسینی همچنین در باره احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز اظهارداشت: این نیروگاه‌ها نیز در کنار یا نزدیکی ساختگاه‌های نیروگاه‌های حرارتی احداث خواهد شد تا از امکانات ایجاد شده برای اتصال به شبکه استفاده بهینه شود.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی همچنین درباره تامین سوخت نیروگاه‌های مذکور نیز گفت: در حال حاضر برای تامین سوخت بیش از ۵۰ درصد از این نیروگاه‌ها مجوز‌های لازم گرفته شده است و برای باقی مانده نیز در حال انجام بررسی‌های لازم و رایزنی با وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) هستیم.

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
0
مگه ميشه از زمان تصميم به احداث ١٠٠٠٠ مگاوات توسط صنايع كمتر از يكسال نيروگاه ساخت ؟ ايا اين بن مفهوم ان است كه از نيروگاههاي درحال ساخت گذشته به صنعت انتقال داده شد ؟ مضافا مگر نه شركت برق حرارتي متولي پيگيري واحداث نيروگاست ؟ ايا فعاليت موازي به اين مفهوم است كه اين شركت در وظايف خود خداي ناكرده. امهال دارد ؟
مهندس برق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
0
2
اگر واقعا بیاد مدار بخصوص در پیک بار میتونه حدودا ۱۵۰ مگاوات درساعت و ۳۶۰۰مگاواتساعت در کل روز انرژی بده و حداقل از خاموشی برق ۱۲۰ هزار مشترک برق جلوگیری کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
1
شک نکنید محرابیان اخرش وزارت نیرو را زیر نظر وزارتخانه صنعت ومعدن می برد چون تمام دوستانش را در صنعت و معدن جا گذاشته برای جبران بیشتر نیروهایش را از صنعت ومعدن اورده واز آنجا مایه میزاره خودش دو کلمه از برق نمیدونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
ای کاش حقوق ومزایای صنایع ومعادن رو به پرسنل وزارت نیرو هم میداد
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
1
آقای حسینی لطفا بگویید آب مورد نیاز از کدام دریاچه! داخلی و یا رودخانه داخلی! ا در منطقه کویری تامین میشود. وزارت نیرو چرا از آب در قبال خاسگاه های برق غافل است؟ این ۱۵ خاستگاه را بفرمایید در کدام ۱۵ استانند. چه فکری برای آب آنها شده است؟ چرا از منابع آبی که عمر تجدیدپذیری بیش از ۱۰۰ سال دارند استفاده میکنید؟ اگر غیر از این است شفاف توضیح دهید که همانند اصفهان و طبس و کرمان و کهنوج و سیرجان و یزد و زرند همدان و کاشان و ... نخواهد شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
واحد بخار این نیروگاه در یک سیکل بسته قراردارند لذا مصرف آب کمی دارند اما نکته این است نصب واحد گازی حداقل 2سال زمان میبرد چطور 9ماهه میخواهد پارالل شود خدا میدان د شاید رکورد جهانی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
3
آقای مهندس حسینی برادر من یک نیروگاه گازی در بهترین شرایط در 2 سال احداث میشه. درحالی که تفاهم نامه صنایع 6 ماه قبل بسته شده. مگه داریم مگه میشه آقا نقی
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
0
0
آقای زمانی این گزارش اول دیماه سال ۱۴۰۰ است: در حال حاضر میزان پیشرفت فاز دوم نیروگاه سمنان از نظر حجمی حدود ۷۵درصد و از نظر مالی حدود ۴۵درصد بوده و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و معادن حدود ۷۹میلیون یورو برای تکمیل این پروژه در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته MGT۷۰ (۳) به ظرفیت نامی ۳۶۶ مگاوات، سرمایه‌گذاری کرده است.
شما با مپنا قرارداد را روز ۲۹ آذر امضا کردید برای پروژه ای که پیشرفت حجمی آن ۷۵ درصد و مال آن ۴۵درصد بوده!!
کمی هم حقیقت را بگویید.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
0
1
روال بر این شده که اطلاعات ناقص داده شود نمیگوییم کذب! نیروگاهی که تا اول دی ۱۴۰۰ بیش از ۷۰٪ پیشرفت فیزیکی داشته و حدود نصف هزینه پرداخت شده بوده. شده اولین نیروگاه صنایع! اقای حسینی این نیروگاه چه ربطی به تفاهم نامه ۱۰۰۰۰ مگاوات شما دارد؟ در زمان شروع این نیروگاه جنابعالی در کدام سمت بودید؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار