کد خبر: ۵۰۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
کلنگ زنی نیروگاه جدید خورشیدی در اصفهان عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق از کلنگ‌زنی نیروگاه جدید ۱۰ مگاواتی خورشیدی در اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات تولید و مصرف برق در کشور و همچنین کمبود گاز در فصول سرد سال، احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

به گزارش برق نیوز، سیدفریدالدین معصومی در نشستی خبری با بیان اینکه پیرو تفاهم نامه مهرماه سال گذشته بین وزیر صنعت و نیرو، مقرر شد نیروگاه‌هایی برای صنایع ساخته شود و نیروگاه لامرد جزو اولین قرارداد‌هایی بود که امضا و وارد فاز اجرایی شد.

وی با بیان اینکه اولین واحد گازی این نیروگاه تا قبل از پیک ۱۴۰۲ وارد مدار می‌شود، اظهار کرد: در بهمن ماه سال گذشته نیز قرارداد نیروگاه هرمز مبادله شد که این نیروگاه نیز در حال احداث بوده و ۷۵ مگاوات به شبکه برق از طریق این نیروگاه اضافه خواهد شد.

عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود برای تأمین برق گفت: پیش‌بینی می‌شود که احداث نیروگاه‌های خورشیدی بتواند بسیاری از مشکلات موجود در صنعت برق را برطرف کند.

وی افزود: برق غدیر چهار نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در استان‌های اصفهان، یزد و قم در مدار بهره‌برداری دارد و طبق پیش بینی نیروگاه‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده در این شرکت تا افق ۱۴۰۴ به ۹۰۰ مگاوات می‌رسد.

معصومی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۶۰ مگاوات نیروگاه جدیدی خورشیدی احداث خواهد شد که ۲۰ مگاوات آن در اصفهان، ۲۰ مگاوات در یزد و ۲۰ مگاوات در استان فارس خواهد بود، گفت: با احداث این نیروگاه‌ها ۳۳ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای احداث این ۶۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی روز دوشنبه کلنگ‌زنی احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی غدیر اصفهان زده خواهد شد.

عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به پتانسیل‌های موجود در ایران برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: متوسط میزان تابش در ایران ۲۰۰۰ کیلووات ساعت در مترمربع در طول ۳۰۰ روز آفتابی است که این میزان در اصفهان و یزد به ۵۰۰۰ کیلووات ساعت در مترمربع می‌رسد، به همین دلیل نیروگاه‌های جدیدی خورشیدی در این استان‌ها احداث خواهد شد.

معصومی درباره توقف خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال گذشته از سوی وزارت نیرو گفت: در ماه‌های پایانی سال دستورالعمل جدیدی بر پایه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ابلاغ شد که خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر براساس میزان سوخت صرفه‌جویی شده صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس هزینه‌های سرمایه‌گذاری طبق سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود و نرخ پایه‌ای که برای سوخت صرفه‌جویی شده در نظر گرفتند حدود ۶ تا ۶.۵ یورو سنت به ازای هر کیلووات ساعت برق است، اما هنوز سازوکار آن اجرایی نشده است.

معصومی با بیان اینکه با وجود نهایی نشدن سازوکار اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عملیات اجرایی نیروگاه‌های خورشیدی در قالب تفاهم نامه ۹۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ساتبا را آغاز کردیم.

عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه طبق پیش بینی تابستان و زمستان امسال با مشکلاتی برای تولید برق مواجه خواهیم بود، گفت: امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود، چالش‌های این حوزه کاهش پیدا کند.

او با اشاره به دلایل عدم استقبال از احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: دو عامل در این موضوع حیاتی هستند ابتدا اینکه منابع تامین مالی مشخص شود و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری‌ها اقتصادی باشد. باید نرخ خرید تضمینی برق توجیه‌پذیر باشد، بعد از افزایش نرخ ارز احداث نیروگاه چه فسیلی و چه تجدیدپذیر هیچ توجیهی نداشت.

معصومی ادامه داد:، اما اکنون تصمیم دولت بر این است که تغییراتی در پرداختی به سرمایه‌گذاران در تولید برق به وجود آید که بر این اساس با توجه به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید احداث نیروگاه اقتصادی خواهد بود.
به گفته وی تمامی پیمانکاران پروژه احداث نیروگاه خورشیدی داخلی هستند و فقط پنل و اینورتر وارداتی است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار