کد خبر: ۵۰۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
کشورهای مختلف برای مدیریت تولید و مصرف برق تدابیر مختلفی را اتخاذ می‌کنند که در آمریکا افزایش شدید قیمت برق در ساعات اوج مصرف از این جمله است.

به گزارش برق نیوز، از جمله اقداماتی که بسیاری از کشور‌های توسعه یافته برای مدیریت میزان مصرف برق شهروندانشان در دستور کار قرار می‌دهند باید به (critical peak pricing) یا قیمت زمان اوج مصرف اشاره کرد.

دستورکاری که مدیران صنعت برق در بسیاری از کشور‌ها در مواقع حساس و بحرانی اجرا می‌کنند تا به وسیله این اقدام ضمن کنترل میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف اعم از خانگی و صنعتی، پایداری برق را برای تأمین رفاه عمومی شهروندان جامعه فراهم کنند.

از جمله کشور‌هایی که برای کنترل و مدیریت مطلوب میزان مصرف شهروندان تأکید بسیار زیادی بر روی طرح critical peak pricing دارد باید به کشور آمریکا اشاره کرد؛ کشوری که تصور عمومی این است که به واسطه توسعه یافتگی محدودیت چندانی در حوزه انرژی برق ندارد، اما واقعیت این است که اعمال محدودیت‌هایی مثل همین طرح تعیین قیمت زمان اوج مصرف در این کشور نیز مورد تأکید است.

در کشور آمریکا و در زمان‌هایی که مصرف برق افزایش محسوسی پیدا می‌کند و روند به گونه‌ای پیش می‌رود که احتمال ایجاد چالش‌هایی مثل ناپایداری جریان و قطع برق به وجود می‌آید طرح critical peak pricing موضوعیت پیدا می‌کند.

در واقع هدف از اجرای این طرح آن است که با افزایش قیمت برق در ایام بحرانی تا سطح هزینه تمام شده برق و چه بسا بیشتر، مشترکین برق ناگزیر شوند تا حد امکان از مصرف غیرضرور پرهیز کنند و در نتیجه روند مصرف برق وارد شرایط بحرانی نشود.

در توضیح این طرح و ضرورت‌های اجرای آن در کشور آمریکا سایت news.energysage.com نوشته است که اگرچه شرکت‌های مختلف تولید کننده برق تمام تلاش خود را می‌کنند تا انرژی برق را با کمترین هزینه ممکن به دست شهروندان برسانند، اما با افزایش تقاضا در شبکه‌های برقی نیروگاه‌های مختلف برای تأمین برق به مشکل بر می‌خورند و برای حفظ پایداری جریان برق ناچار می‌شوند تا قیمت برق را افزایش دهند تا حد امکان از مصارف غیرضرور در این ایام جلوگیری شود.

ساز و کار اجرای این طرح در کشور آمریکا به این صورت است که در ایام بحرانی که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت می‌گیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدوداً ۱۰ سنت (حدود ۲۶۰۰ تومان) است، متغییر می‌شود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهر‌ها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین می‌توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند.

نخست اینکه با این اقدام و افزایش قیمت برق زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مصرف کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگو‌های کاهش مصرف و روش‌های صرفه جویی را بهتر و بیشتر درک کنند.

دیگر اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می‌یابد نیز به واسطه عادت به صرفه جویی و رعایت الگو‌ها با صورت حساب‌های به مراتب ارزان تری رو به رو شوند.

همچنین مدیران صنعت برق آمریکا برای تشویق شهروندان برای مشارکت در این طرح زمینه‌ای را فراهم کرده اند تا مشترکانی که در ایام بحرانی با دولت در اجرای این طرح همکاری می‌کنند، در سایر ایام سال و بازه‌های زمانی با تخفیف ویژه در صورتحساب‌ها رو به رو شوند.

توضیح بیشتر به صورت میانگین در ایالت‌های مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر ۲۴ ساعت چیزی حدود ۴ ساعت مشمول طرح قیمت گذاری در زمان اوج مصرف می‌شود.

همچنین به منظور آگاهی شهروندان از یک روز قبل برای آن‌ها پیام‌هایی ناظر بر آغاز طرح از روز بعد ارسال می‌شود تا شهروندان برای مدیریت مصرف برق خود در ایام مورد اشاره آمادگی کافی را داشته باشند.

منبع: تابناک
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سرباز گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
1
2
سلام
اینگونه طرحهایی که کپی برداری می شود چقدر در موردش فکر و هم اندیشی شده!
آیا وضعیت آب و هوایی این دو کشور همانند هم هستند؟
آیا تولید برق این دو کشور یکسان هست؟
آیا در لوازم سرمایش و گرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار گرفته که باعث هدر رفت آب و تلفات برق میشود یکی هست؟
اصلا چیمون شبیه آمریکاییهاست که ادد این گذینه میشه حجت کپی زدن برای مسئولین ما!
و درآخر اصلا آمریکا بحران قطع برق داره؟
تمام نیروگاه هاش اتمی هست و انقدر تولیداتشون بالاست که رقابتی برق رو بفروش میرسونند اونم با قیمت های پایین و شهرها و خیابانهاش انقدر که با لامپ های پر نورآرایش شده با روز هیچ فرقی نمیکند!
هتلی در لاس وگس دارند که برق مصرفی این هتل به اندازه نصف برق مصرفی تهرانه!
شوخیشم قشنگ نیست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
0
0
امریکا قیمت پله کانی ندارد؟!! الگوی مصرفی که نوشتید چند کیلووات است؟ نوشتید افزایش شدید قیمت یعنی چند درصد افزایش دارند؟ توانیر این قیمت بحرانی پیک را به پله های قیمتی اضافه کنید تا سناریوی کمکی برای ۱۰۰ برنامه گذر از پیک شود.
پاسخ ها
همکار
| Germany
دارن ذهن مردم رو برای گران‌فروشی برق آماده میکنن بدبخت مردم از عملکرد ضعیف مدیران تا عمر دارن باید کتک بخورن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
0
0
امریکا و کشورهای انگلوساکسون دارای بزرگترین منابع زیرزمینی هستند اما هیچوقت این منابع ارزان عرضه نمیکنند . همان لاس وگاس مستندی پخش شد که دچار بحران ابی هست و دولت در میزان مصرف اب و برق نظارت دارد ، همچنین انجا بهای واقعی میگیرند .
نمونه افراد زیادی که در زیر پل ها زندگی میکنند . بغیر از بنزین که به نسبت کشورهای دیگر صنعتی امریکا ارزانتر میدهد انهم دلایل انتخاباتی دارد ، انجا به ان صورت یارانه نمیدهند .


شما طرح بیمه اوباماکر ببینید سر ان دعوا شد ، در کشورهایی که مهد اقتصاد ازاد هستند انرژی رایگان در اختیار مصرف کننده نمیگذارند .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار