کد خبر: ۵۰۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۴۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
انگلستان را باید در لیست کشورهایی قرار داد که در حوزه تولید انرژی به‌ویژه انرژی برق با محدودیت و چالش‌های فراوانی رو به رو است و همین موضوع سبب شده تا قیمت برق در این کشور نسبت به بسیاری از کشورها گرانتر باشد.

به گزارش برق نیوز، بر اساس تازه‌ترین آمار، قیمت هر کیلووات ساعت برق در کشور انگلستان ۲۷ سنت (۷۲۰۰ تومان) برای مصرف خانگی و ۲۳ سنت (۵۹۶۰ تومان) برای مشاغل است که نسبت به دو سال قبل، تقریباً افزایش صددرصدی داشته است و بیانگر ایجاد بحران در حوزه انرژی برق در این کشور است؛ کشوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد جزو ۶ کشوری است که گران‌ترین قیمت برق را دارند.

از جمله دلایل اصلی بحران برق در انگلستان که سبب افزایش قیمت این انرژی در این کشور می‌شود باید به وابستگی شدید انرژی برق به گاز طبیعی وارداتی و نیز برخی محدودیت‌های طبیعی دیگر مثل سرعت پایین باد در اکثر ایام سال اشاره کرد.

با اینکه انگلیسی‌ها با درک ضرورت تغییر منابع تولید انرژی در دهه‌های گذشته به سمت انرژی‌های تجدیدپذیری، چون انرژی خورشیدی و نیز انرژی هسته‌ای حرکت کرده‌اند، اما هنوز هم چیزی حدود ۴۰ درصد از تولید برق این کشور از طریق گاز طبیعی به دست می‌آید که چالش‌های برقی را در انگلستان تشدید می‌کند.

مشکل افزایش قیمت گاز طبیعی وارداتی به قدری صنعت برق را در انگلستان به چالش کشیده که متولیان برق این کشور ناگزیر شده‌اند علی‌رغم آگاهی نسبت به آلایندگی بالای ذغال سنگ، یکی از کارخانه‌های قدیمی ذغال سنگ خود را برای تولید برق راه اندازی کنند.

این در حالی است که پیشتر مدیران برقی در انگلیس وعده داده بودند تا اکتبر سال ۲۰۲۴ تمامی نیروگاه‌های دارای سوخت ذغال‌سنگ را تعطیل کنند؛ محصولی که تا پیش از این سهم ۲ درصدی در تولید برق انگلیس داشت، ولی پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده افزایش یابد.

انگلیس از اواسط ماه اوت یعنی زمانی که سه روز برق بدون ذزغال‌سنگ تولید کرده بود، دوباره وابسته به تولید هرروزه برق از ذغال‌سنگ شده است.

ازآنجاکه بخش قابل‌توجهی از گاز موردنیاز برای تولید برق در انگلستان به میزان واردات گاز طبیعی از روسیه و به‌صورت مشخص شرکت گاز پروم وابسته است و تحت تأثیر جنگ اوکراین اختلافات جدی میان روسیه و کشور‌های اروپایی ایجادشده است، چالش‌ها در حوزه برق انگلستان نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

چالشی‌هایی که تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت انرژی و به صورت مشخص انرژی برق در این کشور داشته و بر اساس نظر کارشناسان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم و افزایش قیمت‌ها در این کشور است.

چندی پیش در همین رابطه روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: سیستم انرژی در بریتانیا متأثر از دلایل مختلف بحرانی شد و این بحران مشترکان خانگی و صنعتی و نیز کشاورزان را در این کشور با مشکل روبه‌رو کرده است.

در این مطلب ضمن اشاره به فرارسیدن دوران پساکرونا و احیای بسیاری از صنایع در کشور چین و نیز اعمال تحریم‌های شدید علیه شرکت‌های صادرکننده گاز در روسیه، آمده است که به‌واسطه قرارداد‌های جدید گازی میان چین و روسیه و محدود شدن صادرات گاز از روسیه به اروپا طبیعتاً بحران انرژی در انگلستان افزایش خواهد یافت.

این روزنامه پیش‌بینی کرده است که در دوران پساکرونا میزان واردات گاز به چین چیزی حدود ۸.۴ درصد افزایش خواهد یافت و این یعنی منابع گازی کمتری از کشورهایی، چون قطر و روسیه به اروپا صادر خواهد شد.

این گزار حاکی است علی‌رغم وابستگی شدید انگلستان به انرژی گاز به‌ویژه در حوزه برق، در کل اروپا، ظرفیت تولید گاز به شدت پایین است و همین موضوع سبب شده تا همیشه کشوری مثل انگلستان در معرض بحران برق قرار داشته باشد.

همچنین گاردین پیش‌بینی کرده است که دستگاه‌های شکننده تولید برق در انگلستان در آینده نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه با مشکلات بیشتری رو به رو می‌شوند چرا که اکثر نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور که تا ۲۰ درصد تولید را در اختیار دارند نیز تا سال تا ۲۰۳۰ تعطیل خواهند شد.

همچنین تارنمای «ember-climate.org» با اشاره به اینکه در کشور انگلستان هزینه تولید برق از طریق سوخت‌های فسیلی و انرژی گاز سه برابر انرژی بادی و دو برابر انرژی خورشیدی است، به مسئولان این کشور توصیه کرده تا ضمن تلاش برای توسعه تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید همچنین وابستگی به انرژی انگلستان به گاز طبیعی را کاهش دهند.

منبع: تابناک
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
0
0
صادرات گاز روسیه به چین یک چهارم صادراتش به اروپا نیست ، در کوتاه مدت چین نمیتواند جایگزین گاز صادراتی به اروپا باشد .

بعد چین دست بازی در خرید گاز دارد چون بازار lng شرق اسیا و صادرکنندگان متعدد در حال رقابت هستند ، به همین دلیل این بازار تخفیفی خواهد بود . بیشتر به نفع چین خواهد بود
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار