کد خبر: ۵۰۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸:۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
محققان سوئدی یک سیستم ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع ابداع کرده اند که قادر است گرما را به برق تبدیل کند.

به گزارش برق نیوز، در سال ۲۰۱۷ میلادی محققان دانشگاه چالمرز سوئد یک مخزن ذخیره انرژی خورشیدی به شکل مایع ابداع کردند. اکنون محققان با اتصال این مخزن به یک ژنراتور بسیار نازک ترموالکتریک نشان دادند که می‌توان از این طریق برق تولید کرد. این دستاورد زمینه را برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی فراهم می‌کند که با کمک انرژی خورشیدی خود را شارژ می‌کنند.

فناوری مذکور سیستم MOST نام دارد و محققان بیش از یک دهه صرف توسعه آن کرده اند. این سیستم در حقیقت روی مولکول خاص کربن، هیدروژن و نیتروژن متمرکز است. هنگامیکه سیستم مذکور در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، آرایش اتم‌های این مولکول طوری تنظیم می‌شود که شکل آن را تغییر دهند و به یک ایزومر غنی از انرژی تبدیل کنند که به شکل مایع ذخیره می‌شود.

انرژی که توسط سیستم MOST جذب می‌شود را می‌توان تا ۱۸ سال به شکل مایع ذخیره کرد. پس از آن یک کاتالیزور مخصوص مولکول‌ها را به شکل اولیه بر می‌گرداند و انرژی را به شکل گرما آزاد می‌کند.

محققان دانشگاه چالمرز با همتایان دانشگاه جیاسو تانگ شانگ‌های (واقع در چین) همکاری کرده اند تا با استفاده از ژنراتور ترموالکتریک فشرده گرمای مذکور را به برق تبدیل کنند.

ژیهانگ وانگ از دانشگاه چالمرز می‌گوید: ژنراتور یک تراشه بسیار نازک است که در دستگاه‌های الکتریکی مانند هدفون، ساعت هوشمند و تلفن یکپارچه می‌شود. تا به اینجا ما فقط مقدار کمی الکتریسیته تولید کرده ایم. اما نتایج جدید نشان می‌دهد این مفهوم کارآمد و نوید بخش است.

بازده نمونه اولیه این سیستم ۰.۱ nW گزارش شده که اندک است، اما محققان معتقدند این سیستم پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند ماهیت ادواری انرژی خورشید با ذخیره کردن به مدت ماه‌ها یا سال‌ها تغییر دهد.

منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار