کد خبر: ۵۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
اما و اگر‌های ورود برق هسته‌ای به سبد انرژی کشورمان در حال حاضر با نیاز شدید به برق در بخش خانگی و صنعتی روبه‌روست، از این‌رو هدف خودش را تأمین ۵۰ درصد تقاضای کشور با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید با ظرفیت ترکیبی ۸ هزار مگاوات تعیین کرده است.

به گزارش برق نیوز، توسعه برق هسته‌ای در حالی دنبال می‌شود که کشور عملاً برای تأمین برق پایدار نمی‌تواند بر ظرفیت‌های ۶۹ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی و ۱۲ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی تکیه کند و قرار است با اضافه کردن ۸هزار و ۴۰۰ مگاوات برق هسته‌ای به سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، به پایداری شبکه در فصول سرد و گرم بیفزاید.

آن طور که مسئولان وزارت نیرو می‌گویند اکنون در ایران حدود یک درصد یعنی حدود هزار مگاوات ظرفیت اسمی و عملی تولید برق کشور در بخش هسته‌ای است و طبق سند توسعه انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۷ دو واحد هزار و ۵۰مگاواتی یعنی ۲هزار و ۱۰۰ مگاوات و تا ۱۴۱۵ نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعاً به ظرفیت برق هسته‌ای کشور اضافه شود تا سال ۱۴۲۰ نیز سه واحد دیگر در منطقه مناسب ایجاد می‌شود تا تکلیف ۸هزار و ۴۰۰ مگاوات روشن شود.

برابری ظرفیت عملی تولید برق هسته‌ای با ظرفیت اسمی

برق هسته‌ای یک برق پایدار برای تأمین نیاز شبکه برق است به همین دلیل بهره‌گیری از این ظرفیت در کشور‌های مختلف جهان به میزان فراوانی بیشتر از کشور ماست. ۱۴ کشور اروپایی در بین ۱۵ کشور برتر این زمینه قرار دارند از جمله فرانسه که انرژی هسته‌ای بزرگ‌ترین منبع برق این کشور است.

کشور‌های عربی نیز برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در حال رقابت هستند و نیروگاه براکه در غرب امارات قرار است ۲۵ درصد برق امارات را تأمین کند. همچنین گزارش‌ها از ساخت چهار نیروگاه در مصر تا ۲۰۲۴، ۱۶ نیروگاه در عربستان تا ۲۰۳۰، چهار نیروگاه در سودان تا ۲۰۳۰، دو نیروگاه در اردن تا ۲۰۲۵ و ۴۴ واحد هسته‌ای در ترکیه تا ۲۰۲۵ خبر می‌دهند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند تولید برق اتمی به جهت عدم وابستگی به سوخت گاز، در شرایطی که کشور در فصول سرد سال در تأمین گاز مورد نیاز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود یک مزیت مطلوب محسوب می‌شود.

تأثیر رفع عیوب شبکه به مثابه ساخت یک نیروگاه اتمی

علی منعم، رئیس سابق نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر برنامه‌ریزی برای تنوع‌بخشی به سبد برق کشور انجام نشده است می‌افزاید: همه کشور‌ها بسته به دارا بودن منابع انرژی خورشیدی، بادی، فسیلی یا هسته‌ای برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای تولید و تأمین انرژی (انرژی پلنینگ) در کشورشان دارند.

وی ایران را به‌مثابه نیروگاهی بزرگ توصیف می‌کند که امکان تولید برق از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی را داراست و معتقد است با وجود امکان تولید برق از انرژی هسته‌ای، اولویت کشور باید استفاده از سبد انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق ارزان و بصرفه باشد.

منعم با یادآوری حجم بالای هدررفت انرژی در شبکه‌ها به خاطر فرسودگی زیرساخت‌ها تأکید می‌کند: اگر عیوب شبکه در کشور رفع شود انگار یک نیروگاه اتمی ساخته و به ظرفیت برق شبکه افزوده‌ایم.

منعم می‌گوید: اگر قرار باشد وضعیت مصرف برق در کشور ما با همین سیر صعودی که وجود دارد رشد کند برق هسته‌ای نیز نمی‌تواند نیاز ما را رفع کند. ما در کشور برق زیادی تولید می‌کنیم و آنچه در این حوزه نیاز داریم بیشتر از تولید برق، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. با نیمی از برقی که در حال حاضر تولید می‌کنیم می‌توانیم تمامی مصارف کشور را مدیریت کنیم.

چالش سوخت هسته‌ای در مسیر خودکفایی تأمین انرژی

وی با اشاره به اینکه در اختیار داشتن دانش فنی هسته‌ای علاوه بر خودکفایی در زمینه تأمین انرژی از طریق سوخت هسته‌ای، سبب پیشرفت در سایر دانش‌ها و فناوری‌ها خواهد شد می‌افزاید: کشور‌های توسعه یافته با دارا بودن نیروگاه‌های هسته‌ای، بخشی از برق مصرفی خود را از این راه تأمین می‌کنند، مثلاً فرانسه ۷۰درصد برق کشورش را از انرژی هسته‌ای تأمین می‌کند، ولی باید توجه کنیم برای فرانسه این امکان وجود دارد که اورانیوم مورد نیاز خودش را از معادن خودش در کشور‌های آفریقایی تأمین کند. با چنین امکانی تولید برق هسته‌ای با یکسری تمهیدات بصرفه است، ولی ما باید این سوخت را از کشور‌های دیگر تأمین کنیم. بنده در جریان کم و کیف ذخایر سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها نیستم، ولی اگر سوخت در اختیارمان نباشد چه خواهیم کرد. آیا برای این چالش تمهیداتی اندیشیده شده است. به گفته وی، به همین دلیل تکیه بر تأمین برق از یک نوع انرژی منطقی نیست و دولت‌ها باید همواره از همه قابلیت‌های موجود برای تولید برق بهره بگیرند.

نیازمند به‌روزرسانی دانش فنی در حوزه تولید برق

منعم با اشاره به اینکه برای استفاده از این قابلیت‌ها و منابع که گفته شد نیازمند به‌روزرسانی دانش فنی در این حوزه‌ها هستیم می‌افزاید: اکنون زمان فداکاری سرمایه‌گذاران و متخصصان کشور است که سرمایه و علم خود را برای تأمین انرژی پایدار در کشور فدا کنند.

این کارشناس حوزه هسته‌ای با اشاره به اینکه مپنا در کشور ما ۳۰ سال از فناوری روز دنیا عقب است می‌افزاید: در دولت ششم شرکت آلمانی زیمنس این صنعت را به کشور ما آورد از آن زمان تا حالا این صنعت پیشرفت‌های زیادی کرده است، ولی ما هنوز با دانش فنی سه دهه پیش کار می‌کنیم و برق تولیدی ما از توربین‌های بادی ساخت داخل بصرفه و قابل فروش به مردم نیست در حالی که اگر فناوری این کار وارد شود برق تولیدی از این انرژی در کشور ارزان تمام خواهد شد.

وی می‌گوید: ترکیه یک زمینی در کنار دریای سیاه داشت که کل آن را در مزایده‌ای برای نصب توربین بادی به یک شرکت آلمانی واگذار کرد حالا برق تولیدی ترکیه از برق نفتی ما ارزان‌تر درمی‌آید. ما خواف را داریم چرا این کار را نکردیم؟ آنجا را هزاران تکه کردیم و به افراد مختلف دادیم که ممکن است پس از مدتی کاربری‌اش را هم عوض کنند، در صورتی که می‌توانستیم همه را به یک شرکت خارجی بدهیم به شرطی که از توان و نیرو‌های داخلی بهره بگیرد و علاوه بر آوردن تجهیزات به‌روز، فناوری آن را نیز در آینده از کشور دریغ نکند. چندی پیش چین برای این کار زابل را پیشنهاد کرد، ولی متولیان امور وقعی به این موضوع ننهادند.

فروش برق ارزی با ساخت نیروگاه در مرز‌ها

رئیس سابق نیروگاه اتمی بوشهر می‌گوید: با وضعیت فعلی که کشور دارد می‌توانیم در کنار مرزهایمان نیروگاه درست کنیم و به همسایه‌هایمان مثل عراق یا افغانستان و دیگر کشور‌ها برق ارزی بفروشیم. این کار هم به نفع تولید داخل است هم کشور‌های اطراف را وابسته نگاه می‌دارد شبیه وابستگی اروپا به گاز روسیه که مانع وضع تحریم و سخت‌گیری‌ها می‌شود.

منعم صنعت هسته‌ای را نیاز اساسی و بنیادین کشور برای توسعه می‌داند و می‌افزاید: آنچه کشور‌های اروپایی و آمریکا از آن می‌ترسند دستیابی کشور به سلاح هسته‌ای نیست بلکه آن‌ها از پا گرفتن صنعت هسته‌ای در کشور‌های در حال توسعه هراس دارند، به همین علت تنها ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای نباید ما را از ورود به سایر حوزه‌های این صنعت بازدارد؛ چراکه نیروگاه هسته‌ای تنها گام کوچکی در این حوزه است.

این کارشناس حوزه برق هسته‌ای یادآوری می‌کند: انرژی هسته‌ای نه تن‌ها برای تولید برق که برای تولید آب نیز کاربرد دارد، به طوری که یک نیروگاه اتمی اندازه بوشهر می‌تواند به اندازه یک رودخانه آب قابل شرب تولید کند و اگر قرار باشد این آب برای مصارف غیرآشامیدنی تولید شود همین نیروگاه می‌تواند چندین برابر این حجم گفته شده، آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی تولید کند.

 

منبع: قدس

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
در سال 1401 نیاز به تولید برق در کشور چند هزار مگاوات است که با احداث 8 هزار مگاوات هسته ای، 50درصد نیاز کشور برطرف میگردد؟؟؟
درصد رشد بار سالانه را حساب کرده اید؟؟!!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار