کد خبر: ۵۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
پوشش بیمه خسارات مالی و جانی برق و گاز چقدر است؟ یکی از بخش‌های پرداختی قبوض برق و گاز مربوط به حق بیمه می‌شود که رقمی معادل ۲۰۰ تومان برای گاز و ۱۰۰ تومان برای برق در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ درصد آن در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا در صورت بروز حادثه، افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند. در همین راستا در تازه‌ترین نشست هیئت وزیران، آئین نامه مناقصه و سقف اعتبار پوشش بیمه‌گر تعیین و تصویب شد.

به گزارش برق نیوز، از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ بنا شد تا شرکت توانیر مشترکین خانگی را در راستای حمایت از مصرف کنندگان و در ازای کسر مبلغی بابت حق بیمه در قبوض، بیمه کند. از سوی دیگر نیز شرکت ملی گاز نیز برای حمایت از مشترکین خود، حوادث ناشی از نشت گاز طبیعی که منجر به انفجار، آتش سوزی و مسمومیت مشترکین می‌شود و سبب بروز خسارت‌های جانی (فوت، نقص عضو و هزینه پزشکی) و مالی می‌شود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار (۲۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار (۱۰۰۰) ریال و از هر یک از واحد‌های تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰) ریال أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف‌های ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه درصد (۵۰%) است و مشترکان فاقد گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۱ مبلغ یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالیانه دویست و چهل هزار (۲۴۰.۰۰۰) ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحد‌های مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحد‌های مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، معاف از پرداخت این حق بیمه هستند.

در همین راستا در تازه‌ترین نشست هیات وزیران که بعد از ظهر روز یکشنبه،۲۸ فروردین‌ماه به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، آیین نامه اجرایی مربوط به سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت بیمه خسارات مالی و جانی مشترکان شهری، روستایی و سکونت‌گاهی عشایری گاز و برق و ابلاغیه آن با امضای معاون اول رئیس جمهور تصویب شد.

بر این اساس، حداکثر مبلغ مناقصه، معادل سقف اعتبارات مندرج در ردیف‌های مربوط در جدول شماره (۹) قانون بودجه امسال کل کشور و شامل واحد‌های مسکونی و تجاری در پایان سال گذشته با پوشش تمامی مشترکان جدید در قالب ۲۵ درصد افزایش یا کاهش حجم قرارداد منعقد شده است.

تعهدات خسارت‌های انسانی ناشی از آسیب به واحد‌های تجاری و مسکونی یکسان است و سایر شرایط مربوط به تعهدات بیمه‌گر و پرداخت خسارت، تابع قرارداد‌های منعقد شده با بیمه‌گر و بیمه‌گزار است.

بیمه‌گزار موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه از قبیل حق بیمه وصولی و خسارت‌های پرداختی را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

همچنین وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو موظف هستند تا گزارش مبالغ پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای از محل منابع این جزء را از شرکت‌های مذکور اخذ و آن را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه دهند.

برای دریافت خسارت چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی دریافت خسارت شامل آخرین تصویر قبض پرداختی مشترک یا صورت حساب پیامکی آخرین قبض، کپی کارت ملی مصرف کننده و تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

در خسارات مربوط به آتش سوزی ناشی از نوسان برق وسایل برقی، ۲ تصویر از محل حادثه، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری و تصویر پرونده کامل دادگاه در صورت وجود، نیاز است.

در خسارت ناشی از انفجار برق وسایل برقی، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذیصلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، ۲ تصویر از محل حادثه ضروری است.

در خسارات هزینه پزشکی ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح نیاز است.

در خسارت نقص عضو ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

در حوادث منجر به فوت ناشی از نوسان برق وسایل برقی، تصویر همه صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی و تصویر گواهی انحصار وراثت، ضروری است.

پس از ارائه مدارک و مستندات در سامانه، یک کد پیگیری برای مراجعه کننده صادر می‌شود که باید تا پایان کار از آن نگهداری شود.

شرکت بیمه پس از دریافت مدارک مشترک نسبت به بررسی‌های لازم اقدام و سپس نتیجه اقدام‌های صورت گرفته را به اطلاع مشترک می‌رساند و پس از تایید خسارت مبلغ به حساب مشترک واریز می‌شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار