کد خبر: ۵۰۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ابهامات آمار و  پرداخت اقساطی کنتور‌های هوشمند در مورد آمار کنتور‌های هوشمند برق نصب شده و پرداخت اقساطی هزینه نصب آن‌ها، ابهاماتی وجود دارد.

به گزارش برق نیوز، محاسبه پلکانی تعرفه‌های برق از ابتدای بهمن پارسال با هدف مدیریت مصرف، کاهش یارانه پرمصرف‌ها و جلوگیری از قطع شدن برق آغاز شد؛ طرحی که به گفته آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر، نیازمند اجرای یک طرح مکمل به نام هوشمندسازی اندازه‌گیری مصرف است.

طبق اعلام شرکت توانیر، ۳۷ میلیون مشترک برق در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، عمومی اداری، صنعتی و کشاورزی، باید تا سه سال آینده مجهز به کنتور‌های هوشمند شوند.

قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، از حدود ۱۰ سال پیش، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان برق را الزامی کرده؛ اما به گفته مسئولان وزارت نیرو مانند هادی مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر، طی این سال‌ها، چون نیازی به نصب آن‌ها احساس نشده، موانع تولید داخلی این کنتور‌ها پابرجا مانده بود.

حکایت نوسان آماری کنتور‌های هوشمند برق

او در تاریخ ۲۹ دی پارسال طی ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه خبر گفته بود: با توجه به پیش بینی شدن ردیف اعتباری در قانون بودجه ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دستگاه‌های مختلفی در کشور بسیج شده‌اند تا میزان تولید ماهیانه این کنتور‌ها که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ هزار عدد است، به یک میلیون عدد برسد.

مدقق در آن برنامه، درباره آمار کنتور‌های نصب شده تا پایان دی ۱۴۰۰ هم گفت: در سال گذشته بر مبنای مشترکان پر مصرف، عمدتاً در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و ادارات، کنتور‌های هوشمند را نصب کردیم که تاکنون تعداد آن‌ها به بیش از ۸۵۰ هزار عدد رسیده؛ یعنی ۵۰ درصد بار را به صورت رویت پذیر داریم و برنامه این است که تا تابستان ۱۴۰۱، این رویت پذیری را به ۷۵ درصد بار برسانیم.

این مقام مسئول، در فاصله زمانی ۱۷ روز؛ یعنی روز ۱۶ بهمن، مجدداً در ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه خبر درباره این آمار گفت: بیش از ۳۷ میلیون مشترک داریم که تاکنون یک میلیون مشترک بزرگ، کنتور هوشمند دریافت کرده‌اند.

رفع ابهام: نصب این کنتور‌ها برای انواع مشترکین دیماندی و پرمصرف صنعتی، کشاورزی، تجاری و اداری و عمومی در قالب طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) از سال‌های گذشته در وزارت نیرو آغاز شده است و تا کنون تقریباً تمام مشترکین این دسته، یعنی حدود ۷۰۰ هزار مشترک، به کنتور هوشمند مجهز شده اند و امکان مدیریت بیش از ۵۰% بار شبکه در زمان پیک مصرف فراهم شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ مقرر گردیده بود برای متقاضیان جدید انشعاب برق نیز، که عمدتاً مشترکین خانگی و تجاری هستند، کنتور هوشمند نصب گردد که تا تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ در حدود ۳۰۰، ۰۰۰ کنتور هوشمند برای این دسته از مشترکین نصب شد؛ بنابراین آمار مجموع نصب کنتور هوشمند برای کلیه مشترکین که در مورخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ اعلام شده است در حدود یک میلیون مشترک می-باشد.

یک بام و دوهوای وزارت نیرو در پرداخت اقساطی هزینه نصب کنتور‌های هوشمند برق

موضوع مبهم دیگر در مورد این کنتور‌های هوشمند، به پرداخت هزینه نصب آن‌ها بر می‌گردد؛ هزینه‌ای که غلامعلی رخشانی مهر معاون سابق هماهنگی توزیع توانیر و هادی مدقق مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین این شرکت گفته بودند، بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و امکان پرداخت اقساطی آن در بازه زمانی ۲۴ ماهه (دوساله) وجود دارد.

در بند «د» از تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آمده بود: «به منظور اصلاح الگوی مصرف برق و گاز، دولت مکلف است از طریق شرکت‌های ذی‌ربط نسبت به نصب شمارشگر (کنتور)‌های هوشمند ساخت داخل برای مشترکان برق و گاز با اولویت مشترکان پرمصرف اقدام کند و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکان دریافت نماید».

حالا مدقق می‌گوید: از سال گذشته هر متقاضی جدیدی که مشترک برق شده، نصب کنتور هوشمند نیز برای آن صورت گرفته و آن چه که اعلام شد مشترکان می‌توانند به صورت اقساطی کنتور هوشمند دریافت کنند، فقط مربوط به تعویض کنتور است؛ یعنی، کنتور‌های الکترومکانیکی و قدیمی دارند و تمایل به هوشمندسازی دارند که امکان ثبت درخواست آن‌ها در سامانه برق من فراهم شده است.

به گفته او، امکان قانونی پرداخت اقساطی هزینه هوشمندسازی این گروه از مشترکان، طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وجود دارد؛ یعنی هر مشترکی که شرکت‌های توزیع، تعویض کنتور‌های برق آن‌ها را انجام می‌دهند، می‌تواند به صورت تقسیطی، طی بازه زمانی حداکثر ۲۴ ماهه هزینه نصب کنتور را پرداخت کند؛ اما مشترکی که توانایی بیشتری داشته باشد، قاعدتا بازه زمانی کمتری برای او در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که مسئولان توانیر، پرداخت اقساطی هزینه نصب کنتور‌های هوشمند برق را فقط برای تعویض کنتور‌های قدیمی امکان پذیر می‌دانند، طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱، نصب کنتور‌های هوشمند برای واحد‌های جدید الاحداث هم می‌تواند اقساطی باشد!

در بند «د» از تبصره ۱۵ قانون بودجه آمده است: «به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق که بر اساس شاخص تعداد سرانه هر خانوار (تعداد اعضای هر خانواده) تعیین می‌شود، شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیردولتی (با اولیت شرکت‌های کارور (اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب شمارشگر‌های هوشمند برای واحد‌های جدیدالاحداث اقدام و هزینه مربوط را به صورت اقساطی از مشترکین دریافت نمایند».

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، در تاریخ یکم اسفند پارسال گفته بود: در حال حاضر هیچ کنتور هوشمندی برای مشترکان خانگی نصب نشده است و فروش اقساطی این کنتور‌ها از مهر ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

رفع ابهام: امکان تقسیط هزینه انشعاب و کنتور در صورت درخواست متقاضیان انشعابات جدید توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق طبق سنوات گذشته وجود داشته و در سال ۱۴۰۱ مطابق قوانین و مقررات اقدام خواهد شد.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
3
ایشون کلا امار دروغ میدن. ۱۵۰ تا جاسوسم داخل توانیر داره از نیروهای قراردادی که سر امضا قرارداداشون با هر باد ایشون بجهتی میوزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
2
والا هیچ جای قانونه نگفته ۳۷ میلیون مشترک همه باید کنتور هوشمند! داشته باشن
پیدا کنید پرتقال فروش را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
0
3
ایشون کلا آمار ... میدن
دریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
1
برق قشم کنتور هوشمند برای مصارف تجاری نصب کردند هزینه کنتور چهار میلیون پانصد هزار تومان اخذ کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
5
ابلاغ بسیار دیر مشخصات فنی کنتورهای ریلی موضوع این بند قانون بودجه باعث عدم آمادگی کنتورسازان و ایجاد انحصار برای سازنده‌ای خاص شد. در نتیجه کشف قیمت این نوع کنتور در شرایط انحصاری و در سقف قیمت صورت گرفت.
از بازرسی محترم وزارت نیرو خواهشمندیم با مسببین این مسئله قاطعانه برخورد کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
5
برادر تنها آمار و نحوه پرداخت این کنتورها ابهام نداره. آبان ۱۴۰۰ که دستورالعمل مشخصات فنی کنتورهای ریلی ابلاغ شد، درجه حفاظتی در برابر گرد و خاک و رطوبت به یکباره به ۵۰ کاهش پیدا کرد. یعنی کلا هیچ مقاومتی در برابر رطوبت در الزامات این کنتورها دیده نشد. بعد از چند ماه از برگزاری مناقصات خرید تجمیعی درجه حفاظت به ۵۱ افزایش پیدا کرد.
نکته جالب توجه اینجاست که کنتورهای تکفاز ترمینالی مرسوم دارای درجه حفاظت ۵۴ هستند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار