کد خبر: ۵۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
وزارت نیرو نصف پول فروش برق را داد طرزطلب مدیرعامل برق حرارتی با بیان اینکه هنوز هیچ بخشی از منابع در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۲ ساخت نیروگاه سیریک از سوی روس ها جذب نشده، گفت: تنها نیمی از پول فروش برق به وزارت نیرو را دریافت کردیم.

به گزارش برق نیوز، محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی درباره آخرین وضعیت ساخت نیروگاه سیریک گفت: در بازدیدی که نماینده ایران از روند ساخت تجهیزات در روس داشته، مشخص شده که تنش‌های اخیر روسیه و اوکراین مشکلی در روند اجرای این پروژه نداشته و همه کار‌ها طبق برنامه زمان بندی شده در حال انجام است.

به گفته این مقام مسئول در صنعت برق، بخشی از ژنراتورها، توربین‌ها و ترانس‌های برق ساخته شده در روسیه امسال وارد کشور خواهد شد.

طرزطلب با بیان اینکه کار‌های ساختمانی ساخت نیروگاه سیریک هم توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است، افزود: به زودی مناقصه انتخاب پیمانکار ایرانی برای ساخت تجهیزات در داخل کشور هم برگزار خواهد شد.

او افزود: بر اساس آنچه توافق شده ۳۰ درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه سیریک در داخل کشور ساخته خواهد شد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد منابع در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۲ جذب شده است، افزود: هنوز هیچ بخشی از منابع امسال جذب نشده است.

اتمام به روز رسانی نیروگاه‌ها تا پایان اردیبهشت

وی با بیان اینکه اورهال کردن حدود ۸۵ درصد نیروگاه‌های برق حرارتی به پایان رسیده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به روز کردن تمامی نیروگاه تا پایان اردیبهشت امسال به پایان خواهد رسید.

به گفته او، برای به روز کردن نیروگاه‌ها ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده که تنها ۶۵ درصد آن اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در پیک تابستان سال گذشته را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: امسال در تلاشیم تا خروج‌های اضطراری واحد‌ها را به حداقل رسانده و ضریب آمادگی نیروگاه‌ها را به ۹۹.۵ درصد افزایش دهیم.

این مقام مسئول در صنعت برق همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش قیمت تمام شده تولید برق متناسب با نرخ تورم خبر داد و گفت: قیمت برق تابعی از بهای ارز، نرخ تورم و حقوق دستمزد است. با این اوصاف قیمت برق در یک سال گذشته دست کم ۴۰ درصد بیشتر شده است.

۵.۵ هزار میلیارد تومان از پول برق را دریافت کردیم

طرزطلب ادامه داد: سال گذشته قیمت تمام شده تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی بدون احتساب هزینه‌های سوخت به ازای هر کیلو وات ۲۵۳ تومان بوده است. البته با احتساب هزینه‌های سوخت این رقم به بالای ۵۰۰ تومان می‌رسد.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد منابع بودجه‌ای سال گذشته محقق شده است، ادامه داد: سال گذشته حدود نیمی از پول فروش برق یعنی چیزی حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان را دریافت کردیم.

او همچنین ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی را حدود ۴۴ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: بر اساس هدف گذاری صورت صورت تا قبل از شروع پیک تابستان ۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در این بخش اضافه خواهد شد.

خاموشی‌ها دوباره تکرار می‌شود

طرزطلب از احتمال کسری در تامین برق و بروز خاموشی‌ها در تابستان امسال خبر داد و گفت: مصرف در سال جاری حدود ۵ درصد افزایش یافته است. با این اوصاف نیروگاه‌های جدیدی که وارد مدار می‌شوند در بهترین حالت رشد مصرف را پاسخگو خواهد بود و کسری ۱۵ هزار مگاواتی سال گذشته همچنان ادامه خواهد داشت. بر همین اساس احتمال می‌رود که امسال هم شاهد بروز خاموشی‌ها در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی همچنین گفت:در حال حاضر ۱۲۹ نیروگاه در قالب ۵۹۰ واحد تولید برق حرارتی در حال فعالیت هستند که ۶۷.۵ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

او همچنین میزان تولید برق همه نیروگاه‌های کشور (حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برق‌آبی) در سال گذشته را ۳۵۹ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد و افزود: حدود ۹۵ درصد از این رقم توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است.

 

منبع: تحلیل بازار

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
1
1
شما که تخصص اینه دارید که هر چقدر پول کم هم بگیرید با کم کردن حقوق پرسنل نیروگاه ها و این اواخر حتی به پاداش سنوات بازنشسته های نیروگاه ها هم حمله کردید
شما سنواتت براساس اخرین حکم است ولی بخشنامه مبدی که سنوات کارگران نیروگاه فقط حقوق مبنا باشه
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
4
با سلام
میخواستم در تأیید حرف دوستمان بگم که متأسفانه شرکت برق حرارتی تمام کسر بوجه اش را سر پرسنل نیروگاهها خراب کرده است مثلا برای پاداش سنوات پرسنل نیروگاهها که سال گذشته بازنشسته شدند برای پاداش سنواتشان بر خلاف نامه وزیر نیرو و برخلاف رأی۱۴۱۴ دیوان عالی کشور بخشنامه داده که به جای زیر حکمی فقط مجموع پایه حقوق و حق جذب و سختی کار بعنوان سنوات استحقاقی به پرسنل پرداخت کنید
از نظر بیمه سینا و بیمه عمر در نیروگاه رامین که فاجعه است
همه اینها بدلیل در تنگا قرار دادن نیروگاهها از نظر مالی میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
0
0
دوستان وهمکاران وبخصوص میران عامل ومنابع انسانی نیروگاهها بعنوان ارکان شرکتها در پیگیری حقوق پرسنل وبخصوص باز نشستگی موظفند هرگونه مغایرت ایین نامه ها ودستور المعل ها وبخصوص انچه عرف شرکتها واختلاف بنوعی بین باز نشستگان جدید وقدیم بر اساس دستور العمل برق حرارتی میباشد را از طریق مراجع قانونی پیگیری نمایند ونباید افزایش حقوق قانون کار که هر سال اعلام میشود مستمسکی برای کاهش در جای دیگر باشد .واین از وظایف هم حوزه منابع انسانی وهم حراست ها میباشد که در جهت احقاق حقوق قانونی پیگیریهای لازم را داشته باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
1
برو بابا
چرا تا حالا ساکت بودی
اما حالا زبونت باز شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
1
مسئولی که تخصص ندارد بی تقوا است(شهید دکتر چمران)
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار