کد خبر: ۵۰۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیش از ۴۰ نفر از نیروگاه داران مقیاس کوچک ایران در نامه‌ای اعتراضی خطاب به علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نسبت به شرایط این صنعت به شدت اعتراض کردند. آن‌ها اعلام کردند با شرایط فعلی که نزدیک به یکسال است مطالبات آن‌ها پرداخت نشده و با سرکوب قیمت‌های خرید برق امکان تولید و ادامه فعالیت ندارند.

سرویس صنعت برق نیوز: سرمایه گذاران احداث نیروگاههای مقیاس کوچک در ایران از دو سال گذشته نسبت به وضعیت پرداختها و مطالبات به جای مانده این نیروگاه ها دست به اعتراضات فراوانی زده اند و علیرغم وعده های قبلی، مطالبات آنها پاسخ داده نشده است.

بیش از ۴۰ نفر از نیروگاه داران مقیاس کوچک ایران در نامه‌ای اعتراضی خطاب به علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نسبت به شرایط این صنعت به شدت اعتراض کردند.

در این نامه اعتراضی اعلام گردیده است که مطالبات نیروگاههای مقیاس کوچک ایران از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون پرداخت نشده و نزدیک به یک سال است که آنها منتظر دریافت مطالبات کامل خود هستند.

مالکان نیروگاههای مقیاس کوچک ایران توضیح دادند که در سال های قبل به خصوص سال ۱۴۰۰ قیمت تمام شده برق برای نیروگاهها از سوی مدیران وزارت نیرو بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ تومان اعلام شده در حالی که نرخ خرید برق نیروگاههای مقیاس کوچک در حال حاضر بین ۲۳۰ تا ۴۵۰ تومان بسته به سال پایه قراردادی متفاوت می باشد. سرکوب نرخ خرید برق از نیروگاههای مقیاس کوچک از سوی مدیران وزارت نیرو و توانیر در حالی انجام می‌شود که هزینه‌های تولید از قبیل قطعات مصرفی روغن دستمزد پرسنل و بقیه هزینه های جاری از سال پیش تاکنون افزایش حداقل ۵۰ درصدی را تجربه کرده و بی‌شک تولید برق و فروش آن به دولت با قیمتهای فعلی غیر اقتصادی و زیان ده بوده و سبب ور شکستگی سرمایه‌گذاران این حوزه گردیده است.

عدم خرید برق در هشت ماه غیرپیک سال توسط وزارت نیرو و توانیر و تنها خرید در چهار ماه تابستان سال سبب شده تا بسیاری از نیروگاه ها نتوانند حتی پرسنل خود را برای دراز مدت نگه داشته چراکه قیمت خرید برق در هشت ماه غیر پیک حتی پاسخگویی پرداخت حقوق پرسنل نیز نبوده و هیچگونه مبنای محاسباتی و اقتصادی صحیح و منطقی در اعلام نرخ خرید وجود ندارد.

چالش مهم دیگری که در این نامه به آن اشاره شده عدم تعیین تکلیف به موقع قیمت دقیق خرید برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک بوده طوری که در سال ۱۴۰۰ نیز تا پایان آذر ماه و بعد از گذشت ۹ ماه، قیمتی کمتر از سال ۹۹ را نهایی نمودند و از این رو صورت وضعیت ها را کاهش داده و با این کار خسران زیادی برای نیروگاه‌ها به بار آوردند.

نیروگاه‌های تولید پراکنده ایران که نتوانستند از طریق توانیر مطالبات خود را دریافت کرده و به چالش‌های عمده این حوزه پایان دهند تصمیم به ارسال نامه‌ای به وزیر نیرو گرفته تا با شرح ماوقع شرایط و چالش‌های این حوزه، امید به تصمیمی عاجل و قابل قبول از سوی وزیر نیرو داشته باشند. سالهاست حوزه تولید برق پراکنده و نیروگاه‌های مقیاس کوچک ایران با چالش‌های مختلفی روبه رو بوده و نه تنها سرمایه گذاری در این بخش به کمترین مقدار خود رسیده که سرمایه گذاران قبلی نیز قادر به ادامه تولید نبوده و عده‌ای در پی فروش و فرار از صنعت برق هستند.

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
3
7
راه حل اینه که تمام نیروگاه ها دولتی باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اگه دولتی بود که الان صبح‌تا شب برق نداشتی و باید تو تاریکی مینشستی نون و ماست میخوردی
ناشناس
| Canada
نیروگاه دولتی یعنی مفسده و 5 برابر نیروی اضافی با رانت و فامیلی استخدام بکنند و یه مشت مشت … در حال زد و بند و دسیسه و بخور بخور
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
بدون فوت وقت باید تمام نیروگاههای دولتی و غیره و حصوصی به دامن شرکت توانیر بازگردن و گرنه نارضایتی و فاجعه رخ خواهد داد..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
یک عده مدیر سفارشی دولتی ناتوان در توانیر و صنعت برق قطعا مشکلات بخش خصوصی برایشان اهمیت ندارد و اصلا قادر به حل مشکلات نیستند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
0
چه فایده پس تجديدپذير ها هم پول نمی دهند خیلی بد است
کارمند توانیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
0
1
زیاده خواهی را از صاحبان نیروگاه های بخاری خصوصی یاد گرفته اند با وام های رانتی نیروگاه خریده اند حالا وقت زیاده خواهی است هر کس از یک طرف از منابع برداشت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America
درست است. با رانت و روابط صاحب نیروگاه شده اند؟ آورده بخش خصوصی یک بازی است. موافقتها غالبا با رانت بوده. اگر ورود کنند گند کار در خواهد آمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
تمامی این کاسبان تحریم در یکی دوسال اول بازگشت کامل سرمایه داشتند و پس از آن سود خالص. آلان هم که وزیر گفته قیمت را ببرید بالا که مشارکت کنند فریاد نداری سر دادند که دوباره وزارت نیرو را تیغ بزنند. عجب!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
1
تمامی این کاسبان تحریم در یکی دوسال اول بازگشت کامل سرمایه داشتند و پس از آن سود خالص. آلان هم که وزیر گفته قیمت را ببرید بالا که مشارکت کنند فریاد نداری سر دادند که دوباره وزارت نیرو را تیغ بزنند. عجب!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
کسی که با دولت کار می کنه بازگشت سرمایه یک ماهه هم نمی صرفه برو زنگ دفتر تولید پراکنده بزن تا ببینی چطور با بی احترامی جوابت می دن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
الان وقت نیاز شبکه است و فرصت خوبی برای لابه و زاری است تا وزارت نیرو تحت فشار قرار گیرد. اقتصاد بدون رانت نداریم این هم یک نمونه از آن است. ۶۵ درصد نیروگاه ها به اصطلاح خصوصی اند. دولت نیروگاه ها را واگذار کرد و یک تشکیلاتی سود بردند. حالا دستش خالی و بدهکار!!! صاحبان مقیاس کوچک را منتشر کنید و ارتباطشان با توزیع تا وضعیت مشخص شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
برق نیوز اسکن واضح از امضا کنندگان بگذارید و یا جداگانه بنویسید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار