کد خبر: ۵۰۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
نویز در اصطلاح الکترونیکی، به طور کلی یک سیگنال الکتریکی ناخواسته خواهد بود؛ که ممکن است تصادفی یا سیستماتیک باشد. در این مقاله به توضیحات بیشتر در این مورد خواهیم پرداخت.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: هنگام تجاری سازی یک دستگاه الکترونیکی، لازم است بررسی شود که نویز منتشر شده از دستگاه با مقررات EMI مطابقت دارد یا خیر. با این حال، بررسی نهایی تا زمانی که طراحی دستگاه کامل نشده باشد، قابل انجام نیست. اخیراً تجربه در مورد طرح‌هایی که نویز تولید نمی‌کنند در حال افزایش است و اقدامات مختلفی از قبل برای جلوگیری از ایجاد نویز در حال انجام است که البته تا تست نهایی نمی‌توان تأثیرات آن را مشخص کرد. هیچ مشکلی وجود ندارد تا زمانی که سطح نویز در مقدار تنظیمی که در این نقطه انتظار می‌رود باشد، اما نتایج آزمایش گاهی از مقدار تنظیمی فراتر می‌رود. وقتی تاریخ تحویل نزدیک است، زمانی برای تعویض برد وجود ندارد، بنابراین قطعاتی مانند هسته‌های فریت که اقدامات متقابل را بدون تغییر برد امکان پذیر می‌کنند، به کار می‌آیند.

کاهش نویز در مدار الکتریکی

هسته‌های فریت اجسام مغناطیسی سرامیکی متشکل از فریت‌ها (فریت‌های نرم) هستند که به اشکال مختلف پردازش می‌شوند. قبلاً، سیم‌پیچ‌ها اغلب با پیچیدن سیم‌های رسانا در اطراف یک هسته فریت حلقه‌ای شکل ساخته می‌شدند، بنابراین فریت مورد استفاده برای اقدامات متقابل نویز نیز هسته فریت نامیده می‌شود.

فریت‌ها بر اساس ترکیب شامل فریت Mn-Zn و فریت Ni-Zn هستند. فریت Mn-Zn رسانا است، بنابراین نیاز به عایق کاری دارد و فریت Ni-Zn دارای ویژگی‌های فرکانس بالا بهتری است. به این دلایل و دلایل دیگر، فریت Ni-Zn اغلب برای اقدامات متقابل نویز استفاده می‌شود.

 

کاهش نویز در مدار الکتریکی


هسته‌های فریت اشکال مختلفی دارند، اما اکثر آن‌ها حلقه‌ای شکل هستند. با عبور سیم‌های رسانا از سوراخ حلقه، سیم‌های هادی و هسته فریت یک سیم پیچ (سلف) را تشکیل می‌دهند. این سیم پیچ (سلف) بر اساس همان اصل یک سلف قطعه الکترونیکی است، بنابراین امپدانس همراه با فرکانس همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است افزایش می‌یابد. بنابراین، سیم پیچ به عنوان یک فیلتر پایین گذر عمل می‌کند که جریان فرکانس بالا را مسدود می‌کند. باعث کاهش نویز با فرکانس بالا می‌شود. علاوه بر این، استفاده از یک هسته فریت نیز یک اثر اضافی ایجاد می‌کند. هنگامی که جریان به یک سلف شامل یک هسته فریت جریان می‌یابد، شار مغناطیسی در هسته فریت ایجاد می‌شود و انرژی فعلی به انرژی مغناطیسی تبدیل می‌شود. با این حال، هنگامی که جریان تغییر می‌کند، این شار مغناطیسی توسط القای الکترومغناطیسی دوباره به جریان تبدیل می‌شود. در این زمان، تمام انرژی شار مغناطیسی به انرژی فعلی بر نمی‌گردد و مقداری به عنوان تلفات مغناطیسی از بین می‌رود. در نتیجه، بخشی از جریان نویز که از سیم‌های رسانا عبور می‌کند، به عنوان تلفات مغناطیسی از دست می‌رود و انرژی را کاهش می‌دهد. سمت راست شکل ۱ ویژگی‌های امپدانس یک سیم پیچ با سیم‌های رسانایی که از هسته فریت عبور می‌کنند را نشان می‌دهد. امپدانس یک سیم پیچ معمولی بیشتر از جزء راکتانس (X) تشکیل شده است، اما وقتی از یک هسته فریت استفاده می‌شود، جزء مقاومت (R) بسیار بزرگ می‌شود. این نتیجه انتخاب مواد فریتی مناسب برای اقدامات متقابل نویز است و باعث می‌شود که اثر مصرف انرژی نویز ناشی از تلفات مغناطیسی بخش بزرگ‌تری از اثر حذف نویز هسته فریت نسبت به اثر محدودکننده جریان امپدانس بالا را به خود اختصاص دهد.

کاهش نویز در مدار الکتریکی

اثرات حذف نویز هسته‌های فریت

عملکرد حذف نویز هسته‌های فریت با توجه به مواد و شکل فریت متفاوت است. نفوذپذیری مغناطیسی با توجه به مواد فریت تغییر می‌کند، بنابراین امپدانس نیز متفاوت است. علاوه بر این، نسبت بین مولفه مقاومت و مولفه راکتانس امپدانس نیز با توجه به مواد متفاوت است. با این حال، مواد هسته‌های فریت که به عنوان اقدامات متقابل نویز فروخته می‌شوند، مخصوصاً برای اقدامات متقابل نویز ترکیب می‌شوند، بنابراین بدون در نظر گرفتن ماده انتخابی، تفاوت زیادی در ویژگی‌ها وجود ندارد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار