کد خبر: ۵۰۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بحران خشکسالی اخیر، ضرورت توجه مدارس به رعایت الگوی مصرف و همچنین آموزش مدیریت مصرف برق به دانش آموزان را برای گذر از پیک تابستان دوچندان می کند.

به گزارش برق نیوز، کمبود بارش‌های اخیر باعث شد امسال شهروندان از همان زمستان نگران خاموشی‌های احتمالی در تابستان باشند، چرا که کمبود بارش موجب کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی می‌شود.

ازاین رو نیاز است با بهره‌گیری از تجارب تابستان و زمستان سال گذشته، مردم با صرفه جویی در مصرف و مسئولین با اجرای برنامه‌های عملیاتی تدوین شده با آمادگی کامل به استقبال فصل داغ برویم تا عبوری موفق و بدون خاموشی از تابستان پیش رو داشته باشیم.

یکی از راه‌های مدیریت مصرف، آشنایی شهروندان و کودکان با شیوه‌های بهینه‌سازی مصرف است که علاوه بر کاهش هزینه خانوار، به کاهش بار شبکه در فصل گرما کمک می‌کند.

به همین خاطر شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، اجرای ویژه برنامه‌های مدیریت مصرف برق در مدارس شهرستان‌های استان تهران را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد اجرای این طرح و آموزش به فرزندانمان کمک شایانی به مدیریت الگوی مصرف برق در سطح استان می‌کند.

علی دهری از شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با اشاره به پیش بینی‌های کارشناسان مبنی بر ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان سال جاری، گفت: در سال جدید به سبب کاهش همه گیری بیماری کووید- ۱۹ کلاس‌های مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود، بنابر این تصمیم گرفتیم تا با هدف آشنایی دانش آموزان با راهکار‌های مصرف بهینه برق، ویژه برنامه‌های آموزشی در دبستان‌های شهرستان‌های استان تهران برگزار کنیم.

علی دهری افزود: این برنامه‌ها در قالب نمایش‌های شــاد و کودکانه اجرا می‌شوند و دانش آمــوزان در کنار تفریح و شــادی نحوه صحیح مصرف برق و مدیریــت آن در ســاعات اوج بار را فرا می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای حصول نتایج بهتر حساسیت و دقت لازم برای تعیین گروه، محتوا و سناریوی نمایش مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از توانمندی هنرمندان با تجربه در عرصه نمایش‌های کودک و نوجوان در قالب شــخصیت‌های واقعی و عروســکی، مفاهیــم مــورد نظر به مخاطبان ارائه می‌شود.

دهری گفت: براساس نتایج نظر ســنجی از مدیران و مسئولین مدارس در سال‌های گذشته و ارزیابــی بازخورد‌های دانش آموزان، خوشــبختانه ارتباط مورد انتظار بــرای انتقال پیامهــای مطرح شــده در نمایش به خوبی برقرار شده و اســتقبال خوبی از برنامه‌های اجرا شده به عمل آمده است.

وی با تأکید بر نقش و ظرفیت مناســب مــدارس در آموزش و فرهنگ ســازی مهارت‌های زندگی اظهار داشــت: مصرف صحیح انــرژی در اشــکال مختلــف از جمله مهارتهــای مهم و اساســی هر فرد است که باید از همان دوران کودکی به دانش آموزان آموخته شود.

به گفته دهری خوشبختانه در ســال‌های اخیر همــکاری آموزش و پرورش با سازمان‌ها و نهاد‌های خدمات رســان برای فرهنگ سازی بیشتر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: دانش آمــوزان با فراگرفتن آموزش‌های لازم به ویژه در موضوع انرژی برق، سفیران مناسبی در خانواده باشــند و با رعایت موارد لازم و نیز یادآوری آن بــه والدین، به اصلاح الگو‌های مصرف و کاهش مصارف غیر ضروری در ســاعات اوج بار شبکه برق کمک کنند.

دقت داشته باشید که اگر هر خانواده از ۲۴ میلیون خانواده‌ای که در کشور زندگی می‌کنند فقط یک لامپ ۴۰ واتی را در زمان اوج مصرف (۱۳ تا ۱۶ عصر) در خانه یا محل کار خاموش کند، یک‌هزار مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته خواهد شد.

هزینه تأمین برق برای وزارت نیرو به طور میانگین رقمی بالغ بر ۳۰۰ تومان در کیلو وات ساعت است و به عبارتی هزینه تأمین هر کیلووات ساعت با نرخ خرید تضمینی ۳۰۶ تومان و ۷ ریال ارزیابی می‌شود. در همین حال برق با بهای میانگین ۹۶ تومان در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد؛ وضعیتی که علاوه بر غیراقتصادی شدن سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق، سبب بی‌ارزش پنداری خدمات حیاتی برق نزد بسیاری از مشترکان و مصرف بی‌رویه انرژی توسط آن‌ها شده است، انرژی که عمدتاً با سوختن منابع تجدیدناپذیر کشور اعم از نفت و گاز و صرف هزینه‌های کلان و تلاش‌های شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای فعالان صنعت برق به دست می‌آید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار