کد خبر: ۵۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
زنگ خطر برای امنیت انرژی کشور عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید قطع گاز و خاموشی برق در زمستان سال ۱۳۹۹ و تکرار خاموشی‌ها در روزهای خرداد ۱۴۰۰ تنها نشانه‌ای از به خطر افتادن امنیت انرژی در ایران است.

به گزارش برق نیوز، رضا پدیدار بیان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت آب و برق به‌ویژه پس از تحریم‌ها باعث آسیب‌پذیری فرآیند تأمین مطمئن انرژی در کشور شده است. افزون بر این، مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها هم انگیزه سرمایه‌گذاری در فرآیند تولید انرژی، توزیع و انتقال آن و همچنین بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری انرژی را از بین برده و بر وخامت اوضاع افزوده است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات ساختاری در این عرصه، تصریح کرد: در این صورت تجدید ساختار صنعت برق، فرآیند جایگزینی سیستم‌های انحصاری با شرایط رقابتی می‌تواند به تک‌تک مشتریان اجازه انتخاب عرضه‌کنندگان برق را داده و پیکربندی مجددی را شامل می‌شود. بدین ترتیب تجدید ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی دولت بر صنعت از طریق جداسازی زنجیره یکپارچه عمودی و بر هم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخش‌های رقابت‌پذیر و رقابت ناپذیر است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تولید برق چهار رکن دارد، توضیح داد: تولید، انتقال، توزیع و بازار خرده‌فروشی که با تجدید ساختار در آن تولیدکنندگان تمام مراحل تولید و انتقــال و توزیع را انجـــام می‌دهند. در این فرآیند ایجاد یک بازار رقابتی برق (عمده‌فروشی) از اولین بخش‌هایی است که موردتوجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران ساختار جدید قرار می‌گیرد. بخش دیگری که به دنبال بخش تولید امکان ایجاد رقابت در آن وجود دارد بخش فروش هست. به‌این‌ترتیب با تجدید ساختار، رقابت در بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برق واردشده و بازار‌های عمده‌فروشی به شکلی سازمان‌دهی می‌شوند که چندین شرکت تولید برق برای فروش برق در تولید متمرکز برق و یا از طریق قرارداد‌های دوجانبه با خریداران به رقابت بپردازد. در این حالت انتقال و توزیع هنوز هم انحصار طبیعی تلقی می‌شوند که نیازمند تنظیم هستند تا از دسترسی آزاد و بدون تبعیض تمام شرکت‌کنندگان بازار به شبکه انتقال اطمینان حاصل شود.

پدیدار در تشریح اهداف کلان صنعت برق کشور به سایت اتاق ایران گفت: نیاز به تغییر قوانین تنظیمی و نظارتی، ضرورت تحقق سیاست خصوصی‌سازی جامع، توجه به‌پیش بینی کاهش هزینه‌ها با مشارکت بخش خصوصی، بی‌انگیزگی در نوآوری و ابداع در محیط‌های تنظیمی و نظارتی و بهبود توجه به مشتریان با افزایش رقابت بخشی از موضوعاتی است که باید در این حوزه تغییر کند.

وی ادامه داد: اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق آثار اجتماعی متعددی را نیز به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به بهبود شرایط اجتماعی و کاهش فقر، نظام‌مند شدن بخش‌های رقابتی صنعت برق از لحاظ سازگاری با محیط‌زیست و حفاظت از مصرف‌کننده و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. متکی شدن صنعت برق ایران برای توسعه این صنعت به درآمد‌های داخلی خود به‌جای بودجه عمومی نیز فرآیندی بلندمدت و هزینه زا است که باید چاره‌ای برای این امر اندیشید. با وجود تمامی موارد ذکرشده، خبرگان روند تجدید ساختار صنعت برق ایران را مثبت ارزیابی می‌کنند تداوم استراتژی‌های تجدید ساختار صنعت برق را لازم و ضروری می‌دانند.

منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
2
به حرف نیست . به عملکرده. الان اتاق بازرگانی اگر عرضه دارد سرمایه گذاری در حوزه انرژی را بالا ببرد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
1
از اتاق بازرگانی چه ایده اقتصادی به وجود آمده که گره گشای وضعیت نابسامان اقتصادی مردم و کاهش تورم و جلوگیری از گسترش فقر اقتصادی شود؟ اگر همان کسانی که در بخش اقتصاد دولت و مجلس فعالند بخواهند ساختار اقتصادی برای صنعت برق ایجاد کنند همان بهتر که نکنند. همه میخواهند اقتصاد را جراحی کنند! احتمالا اگر جراحی خوب باشد وضع برق هم خوب شود. اما معلوم نیست چه دمل چرکینی را از این سیستم اقتصادی میخواهند خارج کنند؟! و معلوم هم نیست چقدر تخصص و مهارت دارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
0
گام اول در حوزه برق باید تسریع در ایجاد واحدههای بخار سیکل های ترکیبی جهت ارتقا راندمان نیروگاه از محل سوخت صرفه جویی شده بخصوص در کشور ما که عملا مشکلات تامین سوخت نیز وجود دارد 2- خروج بلا شک واحدههای قدیمی وبا راندمان پایین دریک برنامه جامع پس از تثبیت ظرفیت شبکه ولی کوتاه مدت 3- عمل واختیار دادن به شرکتها ی تولید ومدیریت تولید جهت بنگاه داری بطوریکه خود تصمیم گیر شرکتهای متبوع دردر امد وهزینه باشند و شرکتهای مادر ووزارت نقش نظارت وحاکمیتی راصرفا انجام دهد وبدین ترتیب تفکر دولتی از شرکتها زدوده و تعارضات منافع نیز که نقش بسیاری در ساختارهای ترکیب دولت ی -دولتی وخصولتی دارند عملا حذف خواهد شد4- خروج از انحصار در شبکه برق وتشکیل ساختارها خصوص درمدیریت شبکه ودر چنین فضایی قیمت واقعی تولیدوانتقال وتوزیع برق نیز بر اساس تمام مولفه های موثر اعم از راندمان تجهیزات ؛ نیروی انسانی ؛سوخت ؛ نگهداریوتعمیرات وبهره برداری و... قابل استخراج وچه بسا مانند انچه امروز با حذف ارز ترجیحی مطرح است قطعا در بخش انرژی نیز دولت یارانه پرداخت پرداخت میکند که چنانچهواقعا مسیر درست وبدون رانت انجام گیرد با ازاد سازی برق نیز میتواند یارانه جهت مدیریت به مصرف کننده پرداخت شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
0
مردم خر نیستند .اونهایی که سلطان برق درست کردند باید بیارن در ملا عام محاکمه کنن.اگر واقعا با هاشون همدست نیستند .بخل و حسادت داره از به اصطلاح دولتمردها میباره .آنوقت روز به روز گرانی و تورم .بعد میلن جانماز آب میکشن که دارن برای نظام و کشور کارمیکنن.
همه چیز به تاراج و غارت رفته یه کشوری با این مساحت و منابع چطور میتونه دم از اسلام بزنه وقتی اینهمه مفسد و ... و بخیل داره .ان شا الله خود امام زمان به حساب همه یتان رسیدگی میکنه.
دنیا گرده .به زودی می بینید همتون ریز و درشت و دزد و ...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار