کد خبر: ۵۰۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای تدوین قوانین جدید، قوانین موجود را اجرا کنید دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: مسئله امروز صنعت برق عدم اجرای قوانین موجود در این بخش است. مجلس به جای تدوین قانون جدید باید بر اجرای قانون موجود تمرکز کند.

به گزارش برق نیوز، دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به بررسی طرح توسعه صنعت برق در مجلس گفت: این طرح نکات مثبت و منفی از دیدگاه بخش خصوصی دارد. برخی نکات آن برای بخش خصوصی مثبت است و برخی نیز بیشتر جنبه دولتی دارد و به نفع بخش خصوصی نیست. اما مسئله اصلی محتوای این طرح نیست بلکه میزان عملیاتی و اجرایی شدن قوانین و مصوبات در صنعت برق است.

پرویز غیاث‌الدین ادامه داد: بسیاری از قوانین مجلس و مصوبات هیات دولت وجود دارند که متأسفانه اجرا نمی‌شوند. ما در حال حاضر قانون ۶ ماده‌ای حمایت از صنعت برق را داریم که هر ۶ ماده آن در صورت اجرا می‌توانست به کمک این صنعت بیاید. اما مسئله امروز صنعت برق عدم اجرای قانون است. موضوعی که هم خاموشی‌های گسترده با زیان بالا به صنعت را در سال گذشته موجب شد و هم امسال ما را نگران خاموشی‌های تابستان کرده است.

او با اشاره به برخی موارد عدم اجرای قانون افزود: طبق قانون هیات تنظیم قیمت برق باید تا پایان هر سال و پیش از آغاز سال جدید سقف قیمت فروش برق را برای سال بعد اعلام کند، اما با گذشت نزدیک به ۵۰ روز از سال جدید هنوز این قیمت تعیین نشده است. در نتیجه نیروگاه‌ها با همان نرخ سال گذشته و بر مبنای سقف تعیین شده سال گذشته قیمت می‌دهند در حالی که امسال هزینه‌های آن‌ها افزایش چشمگیری داشته است و این یعنی خسارت تولیدکننده. این تازه در حالی است که حتی بر همین مبنا هم پول فروش برق تولیدی به تولیدکننده پرداخت نمی‌شود.

غیاث‌الدین با اشاره به اینکه خریدار عمده برق خود وزارت نیرو است بیان کرد: در عین حال وزارت نیرو خودش هم نیروگاه دارد و تولیدکننده برق نیز هست. تولیدکننده‌های وزارت نیرو هم مانند تولیدکنندگان غیردولتی باید برق را به وزارت نیرو بفروشند. در واقع این‌ها رقیب هم هستند، اما شرایط برابری ندارند. نیروگاه غیردولتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و وام و بدهی راه‌اندازی شده، اما نیروگاه دولتی را دولت ساخته و پول آن از منابع عمومی تأمین شده است. معلوم است که این‌ها رقابت عادلانه‌ای نخواهند داشت.

او افزود: قانون برای اینکه در این بازار انضباطی وجود داشته باشد هیات تنظیم بازار را به عنوان رگولاتور این بخش ایجاد کرده است. اما متأسفانه همه اعضای این هیات منصوب وزیر نیرو هستند و ترکیب آن بی‌طرف نیست. به همین دلیل هم با وجود گذشته ۵۰ روز از سال جدید هنوز سقف قیمت فروش برق را تعیین نکرده و بخش غیردولتی مجبور است بر اساس سقف تعیین شده سال گذشته برق بفروشد.

غیاث‌الدین ادامه داد: در برنامه ششم بندی وجود دارد که بر اساس آن اگر صورت‌حسابی تأیید شد و دستگاه دولتی نتوانست آن را پرداخت کند بایستی به اندازه نرخ تورم یا حداکثر نرخ بهره بانکی خسارت دیرکرد بپردازد. اما این مصوبه هم اجرا نشده و از این دست موارد بسیار است. حاصل موارد متعدد عدم اجرای قانون این شد که صنعت برق یک صنعت جذاب برای سرمایه‌گذاران نباشد. این صنعت با حاشیه سود بسیار پایین و هزینه‌های بسیار بالا و محدودیت‌های زیادی دست به گریبان است. سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری گریزان هستند. در نتیجه با بر هم خورد موازنه تولید و مصرف برق پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار مگاوات نا ترازی در عرضه و تقاضا داشته باشیم. به معنای دیگر باید ۱۵ هزار مگاوات به صنایع و یا بخش خانگی خاموشی بدهیم.

دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق تأکید کرد: چاره کار صنعت برق تدوین و تصویب طرح‌ها و قوانین جدید نیست. بلکه ما نیازمند اجرای مصوبات موجود هستیم. مجلس در طرح جدید تصویب می‌کند سازمان برنامه مکلف است بدهی تولیدکنندگان غیردولتی برق را به صورت تهاتر تسویه کند. اما سازمان برنامه موقع اجرای آن می‌گوید منابع این تکلیف کجاست؟ یا وزارت نیرو را مکلف به افزودن سالانه هزار مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و برق‌آبی کشور کرده است. اما وزارت نیرو می‌گوید منابع آن کجاست.

غیاث‌الدین ادامه داد: بنابراین مجلس به جای تدوین قانون جدید باید بر اجرای قوانین موجود نظارت می‌کرد و راهی برای اجرای همین قوانین موجود پیدا می‌کرد.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذار با دستور و خواهش و تمنا و امضای تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ترغیب نخواهد شد افزود: اجرای قوانین موجود می‌تواند فضا را برای سرمایه‌گذار جذاب کند. اگر قوانین فعلی برای اجرا منابع مالی نیاز دارند تلاش مجلس باید تأمین این منابع باشد و نه صرفاً تدوین قوانین جدید. با این کار صنعت برق رونق می‌گیرد. درغیر این صورت با صرف تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های جدید اتفاقی نخواهد افتاد.

 

منبع: بازار

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
2
0
البته خیلی از نیروگاه داران به برکت واگذاریهای دولتهای قبل صاحب نیروگاه شدند! اگر قیمت را بخواهند افزایش دهند بدهی آنان افزایش می یابد! همین بدهی موجود را نتوانسته اند پرداخت کنند! وقتی با این روش تولید وجود دارد چه مرضی است که بهای آن افزایش یابد! مگر ماکارونی و روغن است یا مرغ و تخم مرغ و برنج و .... اصلا مگر برق کالای اساسی است؟! با توجه به وضعیت نظام اقتصادی، کالایی که واسطه گری در آن حضور ندارد توان افزایش قیمت به ان مفهومی که بتواند جبران هزینه ها بکند، ندارد.
پاسخ ها
کارشناس استانداردهائ صنعت برق
| Iran (Islamic Republic of)
در اوایل سال 1380شرکت توانیر و خزانه داری کل کشور با کمک شرکت مشاورین قیمت تولید هر کیلوات انرژی برق رو بازای قدرت نیروگاه برمبنای دلار استخراج و تحت عنوان استاندارد 41،1 چهل و یک ممیز یک انتشار و ابلاغ کرد که چون قیمت رو برمبنای دلار پذیرفتند این استاندارد هنوز اعتبار دارد.. در آن استاندارد نشان دادند در یک نیروگاه 800مگاواتی قیمت تولید هر کیلوات برق نسبت به یک نیروگاه 100 مگاواتی حداقل 35 درصد ارزانتر تموم میشه...متاسفانه بزرگان صنعت برق به استانداردها توجه نمیکنن..
استانداردها و دستورالعمل های شرکت توانیر خیلی کارشناسانه و راه گشاست و جلوی خیلی از فرسودگی هارو میگیره..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
2
0
فرمایشات صحیح است. مدیریت ضعیف و سیستم ناکارآمد دولتی نمی تواند صنعت برق را مدیریت نماید و آنرا به ورشکستگی میرساند
یک مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
0
2
لطفا دوبهم زنی نفرمایید ..رک و پوست کنده و با شهامت قیمتهای پیشنهادی خود برای تولید و فروش هرکیلوات برق را اعلام فرمایید شماها بخاطر ترس از دست میز و مقام فرمایشی تون هر سال دولت و مجلس رو به سهل انگاری در اعلام قیمت واقعی متهم میکنید و پای خودرا پس میکشید ..در حالیکه با مدرک و علم مربوطه قیمتها رو باید شما به دولت و مجلس پیشنهاد کرده و بر مبنای واقعیات پافشاری کنید..خلاف رو به گردن دیگران انداختن راحتترین کاری است که همه از جمله شما انجام میدهید..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
0
1
بنظرم بخش خصوصی به شکل لغوی ومورد انتظار ان در کشور اجرایی نشده است اگر اطلاعات دقیق تری احصا گردد بنوی مالکین نیروگاهها ی واگذار شده عملا خصوصی کامل نیستند بلکه سهام داران انها بنوعی وابسته به تشکیلات دولتی ومنابع عمومی هستند وحتی با راه اندازی بورس انرژی لیکن بدلیل تعیین قیمت توسط نهاد تنظیم گر بواسطه نوع سهام علیرغم فریاد ونالهاز مطالبات لیکن توفیقی در نهایت برای مالکین نخواهد داشت مگر انها انحصار کامل دولتی (مدیریت شبکه و...) کاملا حذف و تعیین قیمت بر ااساس مقوله کیفیت ارای ه برق مطمن وپایدار وراسا تعیین گردد وساختار دولتی صرفا کنترل کننده عملکردی در مسایل کلان رعایت موضوعات زیست محیطی ؛ پدافندی و.....متمرکز گردد در اینصورت متواند نتیجه بخش باشد والا تا مادام که شبه دولتی ؛تعارض منافع و... وجود داشته باشد اساسا فضای رقابت و نبود انگیزه موجبات عدم سرمایه گذاری وتوجیه اقتصادی نیز خواهد بود
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
1
یکم بزرگترین کلاهبرداری قرن تحت عنوان پروژه تجدید ساختار و خصوصی سازی توسط باندهای نفوذ داده شده در صنعت برق انجام شد، با تجدید ساختار ، دائما وضعیت کارشناسان را برای تصمیم گیری و برنامه ریزی را به حالت تعلیق درآوردند و تحت لوای خصوصی سازی اموال دولتی را به یغما بردند و خالا ملت بجای انحصار دولتی با انحصار خصوصی مواجه است که تهدید به خاموشی می کند. دوم صحبت از انتصابات دولتی در هیات تنظیم می شود، اولا اکثر ارکان مدیران وزارت نیرو ، نفوذی همان باندهای به اصطلاح بخش خصوصی هستند، ثانیا همین نفرات کت شان در هیات تنظیم بازار آویزان است و کیف شان در دانشگاه و خودشان به بخش خصوصی در خال فروش اطلاعات هستند.
کار ساده ای است دنبال کنید اعضای هیات مدیره این نیروگاه ها و دارندگان هلدینگ های تولید کنندگان را، همان هائی بودند که 30 سال از پول ملت و در بخش دولتی باید حافظ منافع ملت می بودند ، اما به دنبال انتقال سازی منابع ملت به چیب خودشان و باندشان بودند،
وای به روز ی که قرار به حساب دهی برسد.
بنابراین این حرف ها مرغ پخته را هم به خنده وا می دارد، اجرای قانون، کدام قانون؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار