کد خبر: ۵۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمادگی شبکه برق کشور با تکمیل تعمیرات نیروگاه‌های برقابی با تکمیل تعمیرات نیروگاهی واحد‌های برقابی پس از ۸ سال، برای اولین بار امکان استفاده حداکثری از ظرفیت ۱۲۴۵۱ مگاواتی تولید برق توسط این نیروگاه‌ها در کشور مهیا شد.

به گزارش برق نیوز، تکمیل تعمیرات نیروگاهی در راستای استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت تولید برق موجود در کشور یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت به منظور تامین پایدار انرژی در فصل تابستان به حساب می‌آید.

در این راستا نیروگاه‌های حرارتی صنعت برق که طبق برنامه زمان‌بندی دقیق به منظور تعمیرات توقف پیدا کرده بودند، یکی یکی وارد مدار شده و نسبت به از سرگیری تولید برق اقدام می‌کنند.

واحد ۴ نیروگاه طوس، واحد شماره ۲۰ نیروگاه ری، واحد شماره ۳ نیروگاه شهید مفتح، واحد شماره ۳ نیروگاه نکا، واحد ۳ و ۴ نیروگاه طرشت، واحد ۲ نیروگاه تبریز، واحد بخار نیروگاه شهید مفتح و واحد ۴ نیروگاه شهید رجایی قزوین تنها بخشی از نیروگاه‌هایی هستند که از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بر اساس اخبار شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به مدار تولید برق آمده‌اند.

تجربه تلخ خارج شدن واحد‌های نیروگاهی در اوج بار به دلیل تعمیرات نیروگاهی، مسئله‌ای است که صنعت برق در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به آن داشته و همه تلاش خود را به کار بسته است تا هیچ واحد خارج از مداری در تابستان ۱۴۰۱ وجود نداشته باشد و صنعت برق همه ابزار‌های خود را به‌منظور استفاده در اوج بار سال آتی در اختیار داشته باشد.

جزئیات تعمیرات نیروگاهی واحد‌های برقابی

در این شرایط استفاده کامل از ظرفیت واحد‌های نیروگاهی برقابی که بعضا بیش از ۸ سال از مدار تولید برق خارج شده بودند، علاوه بر نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار ویژه وزارت نیرو قرار گرفت.

بر همین اساس، تمرکز ویژه بر تکمیل تعمیرات ۵ واحد نیروگاهی شامل واحد ۳ نیروگاه سد گتوند، واحد‌های شماره ۳ و ۴ نیروگاه سد دز، واحد شماره ۳ نیروگاه شهید عباسپور و واحد شماره ۲ نیروگاه سد رودبار قرار گرفته و مقرر شد تکمیل این واحد‌ها قرار گرفت.

به استناد جزئیات برنامه ارائه شد، تعمیرات واحد‌های نیروگاهی برقابی ذکر شده به ظرفیت مجموع ۸۰۰ مگاوات در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و این نیروگاه‌ها با شبکه برق کشور سنکرون شده‌اند.

به استناد جزئیات ارائه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تکمیل تعمیرات نیروگاهی واحد‌های برقابی برای اولین بار در ۸ سال گذشته تمامی توان تولید برقابی کشور در قالب ۱۳۳ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۱ هزار ۵۴۱ مگاوات معادل ۱۴.۳ درصد از ظرفیت شبکه برق ایران آماده تامین انرژی اوج بار تابستان سال ۱۴۰۱ هستند.

این مسئله در کنار برنامه خروجی سخت‌گیرانه آب از سد‌های کشور به منظور حفظ آب در شرایط کم بارش کنونی، می‌تواند پتانسیل تولید حداکثری برق توسط نیروگاه‌های برقابی با اولیت تامین منابع آب را به بهترین شکل مهیا کند.

گام بلند دولت در جهت تامین برق تابستان سال ۱۴۰۱

با توجه به برنامه تکمیل تعمیرات همه واحد‌های نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های برقابی تا پیش از فصل تابستان سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام می‌رسد. این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ می‌رود.

در همین راستا، یک کارشناس حوزه انرژی معتقد است: «با توجه به در نظر گرفتن توان عملیاتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد اختلاف ۹ هزار و ۲۹ مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و همچنین توان تولید برق فعلی کشور در سال گذشته بودیم.»

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: «با تکمیل تعمیرات نیروگاهی گام موثری در جهت تامین پایدار برق در سال ۱۴۰۱ برداشته شده است و می‌تواند به توقف روند قطعی برق در فصل تابستان امیدوار بود.»

با توجه به برنامه وزارت نیرو به‌منظور تامین برق در اوج بار سال ۱۴۰۱، تعمیرات نیروگاهی بخش قابل توجهی از این برنامه را به خود اختصاص می‌دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد، برخلاف دو سال گذشته صنعت برق با همه ابزار‌های خود می‌تواند به مصاف بخش خانگی رفته و در صورت همراهی مردم به منظور صرفه‌جویی می‌توانیم شاهد عبور بدون خاموشی از تابستان سال ۱۴۰۰ باشیم.

منبع: فارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
0
0
نتیجه واقعا همین است به مصاف برق خانگی رفته اند! اختلاف بین قدرت نصب شده و توان عملیاتی به ارتفاع محل نصب از سطح دریا و دمای محیط و رطوبت بستگی دارد و ارتباطی با مشترکین و مصرف ندارد و به طور دقیق به خاستگاه نیروگاه مرتبط است. این هزینه ای است که بخشی از آن به دلیل نامناسب بودن محل احداث نیروگاه است. فقط امیدواریم تولید حبس شده نداشته باشیم. وضعیت ذخیره آب بسیار بدتر از سال گذشته است و این گزارش خوشبینانه نمیتواند از بحران کمبود آب بکاهد. اگر گزاره به معنای در مدار قراردادن واحدهای آبی به هر بهایی است، گزاره ای است که نهاد آن غلط است. از کار با ماهیت غلط نتیجه درست نمیتوان گرفت.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار