کد خبر: ۵۰۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۰۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
سنسور اکسیژن که به عنوان سنسور لامبدا نیز شناخته می‌شود، میزان اکسیژن نسوخته موجود در لوله اگزوز را اندازه گیری می‌کند. در اینجا به جزئیات و اصول کاری این نوع سنسور پرداخته می‌شود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوزخودرو‌های مدرن از انواع مختلفی از سیستم‌های کنترل دیجیتال برای بهبود عملکرد موتور استفاده می‌کنند. این سیستم‌های کامپیوتری به ورودی‌های ارائه شده توسط انواع مختلف سنسور‌های موجود در خودرو برای کنترل موتور، نظارت بر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و ... متکی هستند. برای عملکرد خوب خودرو، این سنسور‌ها باید داده‌های دقیق را ارائه دهند یا مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، بالا بودن مصرف سوخت را ارائه دهند. انتشار و ... می‌تواند رخ دهد. برخی از سنسور‌های موتور خودرو عبارتند از: سنسور جریان هوا، سنسور سرعت موتور، سنسور ضربه جرقه، سنسور فشار، سنسور اکسیژن و غیره... سنسور اکسیژن به سنسور اکسیژن نیز معروف است. این سنسور در سیستم اگزوز خودرو وجود دارد.

سنسور اکسیژن چیست و چگونه کار می‌کند؟

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن که به عنوان سنسور لامبدا نیز شناخته می‌شود، میزان اکسیژن نسوخته موجود در لوله اگزوز را اندازه گیری می‌کند. خروجی این سنسور برای تنظیم مخلوط هوا/سوخت در موتور احتراقی استفاده می‌شود. این سنسور به تعیین اینکه آیا این نسبت هوا به سوخت کم است یا غنی کمک می‌کند.

اولین سنسور اکسیژن خودرو توسط Robert Bosch GmbH در سال ۱۹۷۶ اختراع شد. ولوو و ساب اولین کسانی بودند که از سنسور اکسیژن استفاده کردند. تا سال ۱۹۹۳، این سنسور تقریباً در تمام خودرو‌های بنزینی اروپا اجرا شد.


اصلول کاری

دو بخش در سنسور اکسیژن وجود دارد - حسگر گرم می‌شود و سنسور گرمایش. دمای آستانه عملکرد سنسور اکسیژن از ۳۰۰ درجه سانتیگراد تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد است. سنسور گرمایش به سنسور اکسیژن در رسیدن به دمای کار کمک می‌کند.


سنسور اکسیژن چیست و چگونه کار می‌کند؟

وقتی موتور به دمای مناسب رسید، سنسور شروع به اندازه‌گیری اکسیژن نسوخته موجود در گاز‌های خروجی می‌کند. این خروجی به واحد کامپیوتر فرستاده می‌شود که در آنجا نسبت هوا به سوخت را محاسبه می‌کند و جدول جستجو را برای بهینه سازی این نسبت هوا به سوخت بررسی می‌کند. بر اساس این اطلاعات، مقدار محاسبه شده سوخت مورد نیاز موتور برای سوزاندن با نسبت استوکیومتری آزاد می‌شود که احتراق کامل را تضمین می‌کند.



در خودرو‌ها از دو سنسور اکسیژن استفاده می‌شود – یکی قبل از مبدل کاتالیست نصب شده است که سیستم را کنترل می‌کند و دیگری در پشت مبدل کاتالیست نصب شده است تا مطمئن شود که سنسور قبلی به درستی کار می‌کند.



استفاده‌های کاربردی

تعداد واقعی سنسور‌های لامبدا موجود در خودرو به سال، ساخت، مدل و موتور خودرو بستگی دارد. سنسور‌های لامبدا (سنسور‌های اکسیژن) با جلوگیری از آسیب‌های پرهزینه CAT به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کنند. استفاده از سنسور خوب لامبدا می‌تواند مصرف سوخت خودرو را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.



این سنسور برای مصرف سوخت کم، انتشار آلاینده کم، بررسی مقادیر انتشار اگزوز بسیار مفید است. این سنسور ممکن است با گذشت زمان قدیمی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. سنسور‌های قدیمی اطلاعات را با سرعت بسیار پایین منتقل می‌کنند که منجر به مخلوط نامناسب هوا / سوخت در مبدل کاتالیست می‌شود. این منجر به عملکرد نامناسب، افزایش مصرف سوخت توسط خودرو و روشن شدن چراغ موتور می‌شود.



با رسوب زدایی منظم سنسور و تمیز کردن هیدروژن، قابلیت اطمینان و عملکرد سنسور را می‌توان بهبود بخشید. توصیه می‌شود به طور دوره‌ای سلامت این سنسور را بررسی کنید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار