کد خبر: ۵۰۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک و بهینه سازی و ارتقای بهره وری برق با استانداری استان مرکزی در سفر استانی معاون وزیر نیرو و بهره وری انرژی برق انجام شد.
امضای تفاهم نامه همکاری ساتبا با استانداری استان مرکزی

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی پنجم خردادماه ۱۴۰۱ در جلسه امضای تفاهم نامه مشترک میان استانداری مرکزی و وزارت نیرو در زمینه سرمایه گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار کرد: در دنیا مسیر توسعه صنعت برق از مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گذرد. در واقع رشد صنعت برق دنیا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است و این رشد به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید.

وی تصریح کرد: در سال گذشته برای تامین سوخت نیروگاه‌ها با چالش‌های بسیاری درگیر بودیم، بر همین اساس ناچاریم که به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

کمانی با بیان اینکه دولت سیزدهم احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر طی ۴ سال را تعریف کرده است، گفت: براساس این تصمیم دولت، ۴ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود و سرمایه گذاران مختلفی در این راستا اعلام آمادگی کرده اند که در حال بررسی طرح‌های آن‌ها هستیم، ساختگاه‌ها در حال ارزیابی است، در استان مرکزی ساختگاه‌های خوبی معرفی شده است و در هفته آینده مرحله دوم مناقصه انجام می‌شود تا ظرف یک ماه آینده عملیات احداث نیروگاه‌ها در کشور انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: تولید سه هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های بادی و دو هزار مگاوات نیز از طریق نیروگاه‌های خود تامین صنعتی هدفگذاری شده و با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی، صنایع می‌توانند نیروگاه خورشیدی احداث کنند. وزارت نیرو براساس تزریق این برق به شبکه، برق صنایع را تامین می‌کند و قول مساعد در خصوص قطع نشدن برق را می‌دهد و امکان احداث نیروگاه در هر مکان مناسب نیز میسر است.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن احداث نیروگاه هزار مگاواتی برای شهرک‌های صنعتی، گفت: اخیرا امکان ساخت نیروگاه در شهرک‌ها ایجاد شده است، همچنین امکان احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس به جهت حمایت از خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همچون کمیته امداد، بهزیستی و بسیج فراهم شده است که براساس آن ۱۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی می‌توان احداث کرد، طرح به این شکل اجرا می‌شود که منابع مالی در قالب وام در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، نیروگاه احداث می‌شود، برای ۲۰ سال برق از خانواده خریداری می‌شود، بخشی از درآمد حاصل از این تولید، به عنوان بازپرداخت تسهیلات برداشته می‌شود و بخشی به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد.

کمانی اضافه کرد: در تفاهم نامه‌ای که امروز منعقد می‌شود ایجاد زباله سوز نیز در نظر گرفته شده است که مدل خوبی برای مدیریت پسماند و تبدیل زباله به انرژی است و لازم است که شهرداری‌ها در این حوزه همراهی داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خوب استان مرکزی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر امید است که به استانی نمونه در این عرصه تبدیل شود، احداث نیروگاه بزرگ مقیاس در شهرستان محلات به خوبی در حال انجام است است و طبق قول داده شده شهریورماه فاز نخست آن بهره برداری می‌شود. در واقع این نیروگاه بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به شمار می‌رود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار