کد خبر: ۵۰۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
نیروگاه‌های مقیاس کوچک ایران به منظور جلوگیری از ابلاغ نرخ‌های غیرعادلانه هیات تنظیم بازار برق برای خرید برق، در نامه‌ای به نهاد ریاست جمهوری خواستار رفع مشکلات مربوط به نیروگاه‌هایی که قرارداد پنج ساله تضمینی آن‌ها تمام شده است، گردیدند. آن‌ها خواستار برگزاری جلسه‌ای ضروری با وزیر نیرو شده اند و از وی خواسته اند قبل از برگزاری جلسه با نمایندگان نیروگاه‌های مقیاس کوچک از ابلاغ نرخ‌های ناعادلانه پیشنهادی جلوگیری نماید. کلیه محاسبات ارائه شده نادیده گرفته شده و تنها به نرخ‌های خرید برق سال قبل ٤٠٪؜ اضافه شده که به هیچ وجه کفاف هزینه‌های نیروگاه داران را نمی‌دهد.

سرویس صنعت برق نیوز، فعالان نیروگاه‌های تولید پراکنده ایران اصلاح نرخ خرید برق مولد‌های مقیاس کوچک موضوع مصوبه ۳۴۸ هیئت تنظیم بازار را از آذرماه سال گذشته پیگیری کرده و مستمرا به نرخ‌های ناعادلانه و غیرقابل قبول هیات تنظیم اعتراض کرده است.

همچنین انجمن نیروگاه داران تولید پراکنده به نمایندگی از ده‌ها نیروگاهاه تولیدپراکنده ایران از سال گذشته جلساتی با مسئولین شرکت توانیر، وزارت نیرو و دبیرخانه هیئت تنظیم بازار برق برگزار کرده است. در این جلسات با تاکید به لزوم اصلاح نرخ خرید برق به گونه‌ای که نیروگاه‌ها بتوانند ادامه حیات داده و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن‌ها را پوشش دهد، حداقل نرخ‌های پیشنهادی ارائه شد تا این نیروگاه‌ها که همگی به ورشکستگی رسیده اند بتوانند امکان تولید داشته باشند.

علیرغم پیشنهادات غیرقابل انکار و پیگیری‌های انجام شده، هیات تنظیم بازار برق در اقدامی عجیب و یکطرفه، نرخ بسیار پایینی از سوی دبیرخانه هیئت تنظیم به وزیر نیرو اعلام کرد تا با دهن کجی به سرمایه گذاران این حوزه، انگیزه فعالیت نیروگاه داران جهت حضور در پیک برق امسال را کاهش دهد.

با این وجود برخی از مقامات مسؤل در توانیر با ایجاد شانتاژ‌های خبری مبنی بر افزایش چشم گیر قیمت خرید برق، در پی القای شرایط مساعد سرمایه گذاری‌ها هستند.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک ایران به منظور جلوگیری از ابلاغ نرخ‌های مذکور در نامه‌ای به نهاد ریاست جمهوری خواستار رفع مشکلات مربوط به نیروگاه‌هایی که قرارداد پنج ساله تضمینی آن‌ها تمام شده است، گردیدند. در پی این درخواست، نهاد ریاست جمهوری با ارجاع این نامه به وزارت نیرو خواستار پیگیری مطالبات نیروگاه داران شد. آن‌ها خواستار برگزاری جلسه‌ای ضروری با وزیر نیرو شده اند و از وی خواسته اند قبل از برگزاری جلسه با نمایندگان نیروگاه‌های مقیاس کوچک از ابلاغ نرخ‌های ناعادلانه پیشنهادی جلوگیری نماید.


جالب است بدانید در مناقصه‌های دولتی برگزار شده جهت احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک، حداقل قیمت خرید تضمینی برق در مناقصات از سوی سرمایه گذاران ۸۴۰ تومان اعلام شده و کسی تولید برق کمتر از این قیمت را اقتصادی ندانسته است. اما هیات تنظیم بازار برق بر مبنای محاسباتی غیرمتعارف خود، نرخ‌هایی به مراتب کمتر را پیشنهاد داده است تا نه تنها انگیزه تولید کاهش یابد که برخلاف نیاز کشور به تولید برق، سرمایه گذاری‌های جدید را نیز غیراقتصادی نماید.

حال این سوال مطرح میشود که عجله بدنه وزارت نیرو جهت اعلام نرخ غیر کارشناسی به چه دلیل است و چگونه است که کلیه محاسبات ارائه شده نادیده گرفته میشود و تنها به نرخ‌های سال قبل ٤٠٪؜ اضافه میگردد؟

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
1
5
پیشنهاد میشه به این نیروگاهها گاز به نرخ صادراتی بدهند و ازشون برق به نرخ وارداتی بگیرند. همه چیز روشن میشه و معلوم میشه چقدر این واحدها در تابستان برای کشور مفیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
من تولیدکننده نیستم اما آیا گیریم که گاز مفتی بدن وقتی همون پولی که قراره از تضمینی بهشون بدن و دست دست میکنن آیا میتونه جوابگوی هزینه هاشون باشه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
از لحاظ مفید بودن سر سوزنی شک نکن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
2
۸۴۰ تومان را چگونه به دست آورده اید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
2
برای چنین تیتری چقدر گرفتی برق نیوز؟ واجب شد یه اربعین شیطون بلایی با هم بریم ناقلا
مدیر پایگاه اگر خلاف واقع است اعلام کنید
اگر درسته چه فرقی دارد پول گرفته باشیم یا حتی پول داده باشیم.
به مشهد هم راضی ایم…
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
0
رئیس جمهور باید به تمام وزرا نامه های مشابه در حوزه وظایفشان بدهد تا مشکلات را حل کنند!!
ناشناس
|
India
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
1
از کی تا حالا شرکت های وابسته به وزارت دفاع شده نیروگاه دار خصوصی آقای بیات خودتو به خصوصی ها لطفا نچسبانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
2
2
توزیع برق البرز چرا حقوق ما رو نمیدی امروز شد هشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
مبارک است
مدیرعامل خوبی داربد
مبارک است جان خودتان همونجا نگهش بدارید
مبارکتان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
0
0
ایا قرار نیست به حال صنعت برق فکری بشه؟اون سرمایه گزار بخش خصوصی دزدی نکرده که تمام سرمایه ش رو اورده حالا نه برقش به نرخ درست میخرند و نه کاری میکنند وامش بتونه بده…کارگر اون نیروگاه دار چکار باید بکنه؟؟اصلا وام از دولت گرفته نرخ خرید تکلیفی هست،شما امدی نرخی دادی که وامشم نمیتونه پس بده….نیروگاه های مقیاس کوچک در حال نابودی هستند….
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار