کد خبر: ۵۰۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
افزایش دمای هوا و قطع برق در عراق مردم این کشور را به خشم آورده و شهرهای مرکزی و جنوبی عراق از روز یکشنبه شاهد تظاهرات و اعتراضات خیابانی بود.

به گزارش برق نیوز، شهر‌های مرکزی و جنوبی عراق از روز یکشنبه شاهد تظاهرات و اعتراضاتی است که در برخی موارد راه‌ها از سوی تظاهرات کنندگان بسته و به مراکز دولتی حمله صورت گرفته است.

علت این تظاهرات کاهش ساعات برق در سایه افزایش شدید دمای هوا و ادامه بحران آب است.

دولت پیشبرد امور عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» و گروه‌های سیاسی به این موضوع با نگرانی شدت می‌نگرند.

به نظر می‌رسد که اوضاع در بصره اصلا خوب نیست به طوری که هوا به شدت شرجی است و قطع برق زیاد است.

کارشکنی صاحبان ژانراتور‌های برق در زمان راه اندازی و خاموش کردن آن به بهانه‌های مختلف از جمله نبود سوخت با قیمت مناسب و خرابی به دلیل کار کردن زیاد، هم بر مشکل افزوده است.

ده‌ها معترض روز‌های یکشنبه و دوشنبه جاده مواصلاتی میان بغداد و ذی قار را بستند. جاده بغداد به دیالی نیز وضعیت مشابهی داشت.

نجف، دیوانیه، بابل و المثنی هم شاهد افزایش ساعات خاموشی است و فقط هشت ساعت آنهم به شکل پراکنده از ۲۴ ساعت برق هست.

یک مسئول دولتی در بغداد اعلام کرد: دولت کمیته ویژه برای مقابله با بحران انرژی از ابتدای تابستان تشکیل داده است.

مشکل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است

این مسئول گفت: مشکل در تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که اجازه نمی‌دهد عراق پول را به دلار به ایران بپردازد به ویژه که مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

مسئول عراقی بیان کرد: بغداد در حال حاضر تلاش می‌کند که تهران را به پرداخت پول با ارز محلی یا یورو راضی کند و این پس از مخالفت آمریکا با درخواست عراق برای پرداخت بدهی ایران با دلار آمریکاست.

این مسئول عراقی تاکید کرد: ادامه بحران سبب گسترش اعتراضات خواهد شد و به تظاهرات گسترده در شهر‌های مختلف منجر خواهد شد که این بر پیچیدگی سیاسی در عراق منجر خواهد شد.

«احمد العبادی» سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد: علت قطعی برق به قطع صادرات میلیون‌ها فوت مکعب گاز به عراق در روز است و این تاثیر بسزایی در تامین برق شهر‌ها و استان‌های عراق دارد.

وی افزود: علت توقف صادرات گاز ایران به عراق بحث بدهی هاست و ما در حال حاضر با آن‌ها برای تجهیز عراق به انرژی کافی گاز با توجه به افزایش دمای هوا در حال رایزنی هستیم.

العبادی تاکید کرد: عراق برای راه اندازی نیروگاه‌های خود به گاز ایران وابسته است و هرگونه خللی در این رابطه تاثیر زیادی در تامین برق شهروندان عراقی دارد به ویژه در فصل تابستان که مصرف با توجه به اوج دما بالاست.

این مقام عراقی درباره اعتراضات مردمی به قطع برق در عراق هم گفت: وزارت برق از مشکلات شهروندان با توجه به افزایش دمای هوا آگاه است و به دنبال کم کردن ساعات خاموشی هستیم. تظاهرات حقی قانونی است و ما در راستای تامین خواسته‌های مردم به شکل سریع گام بر می‌داریم.

دلایل مشکل تامین برق در عراق چیست؟

مشکل برق در عراق یکی از مشکلاتی است که عراقی‌ها از سال ۲۰۰۳ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود دولت‌های مختلف طی ۱۸ سال گذشته بیش از ۴۱ میلیارد دلار در این بخش هزینه کرده‌اند، اما این کشور شاهد قطع برق طولانی در طول تابستان است به طوری که برخی مناطق فقط یک ساعت برق دارند.

درباره این مشکل می‌توان به حملات تروریستی به دکل‌های انتقال برق، افزایش تقاضا سالانه حدود هزار مگاواتی، فساد در نهاد‌های دولتی و مشکلات شبکه برق اشاره کرد.

تظاهرات تشدید خواهد شد؟

«علی شداد» نماینده پارلمان در این باره گفت: کاهش خدمات به ویژه نبود برق، مردم را به خشم آورده است و تظاهرات و بستن راه‌ها در شهر‌های مختلف را به دنبال داشته است و این طی روز‌های آتی هم افزایش پیدا خواهد کرد. این خواسته‌ها قانونی است و ما حامی آن هستیم.

وی هشدار داد که ادامه بحران برق در تابستان به تظاهرات جدید به ویژه در بغداد منجر خواهد شد و از این رو دولت عراق باید سریعا و قبل از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، کاری انجام دهد.

«مناف الموسوی» سیاستمدار نزدیک به جریان صدر هم گفت: اگر اوضاع به همین منوال پیش برود و دولت کاری نکند، طی روز‌های آتی تشدید خواهد شد.

اکتبر دیگری در کار خواهد بود؟

وی افزود: خواسته تظاهرات کنندگان از خدماتی به سیاسی تغییر خواهد کرد مشابه آنچه در اکتبر ۲۰۱۹ رخ داد و مشکل خدماتی به سیاسی تبدیل شد، زیرا خواسته‌های تظاهرات کنندگان نادیده گرفته شد.

«غالب الدعمی» تحلیلگر امور سیاسی عراقی هم گفت: تظاهرات مردمی هر ساله با افزایش دمای هوا و انرژی برق برگزار می‌شود. برخی از طرف‌های سیاسی از این تظاهرات برای ساقط کردن دولت یا برخی طرف‌های سیاسی بهره برداری می‌کنند.

منبع: تسنیم
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
0
عراقی ها در موضوع دیگر مثل ترانزیتی سنگ اندازی میکنند ،

این بحران میتواند یک اهرم برای وزارت خارجه برای پیگیری حقوق حقه مالی و ترانزیتی ایران باشد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار