کد خبر: ۵۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
بررسی میزان افزایش ظرفیت تولید برق با عدم تحقق تمامی برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا امروز که کمتر از ۱۰ روز تا شروع تابستان باقی مانده، به‌نظر می‌رسد کار وزارت نیرو برای جلوگیری از بروز خاموشی، سخت‌تر شده است.

به گزارش برق نیوز، میانه تابستان ۱۴۰۰، درست در زمان پیک تابستانه مصرف برق و بروز خاموشی‌های متعدد، دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد و مسئولان وزارت نیرو ضمن انتقاد از ناترازی‌های گسترده‌ای که در بخش برق از دولت دوازدهم به ارث رسیده، قول برطرف کردن ناترازی‌ها و جلوگیری از تکرار خاموشی‌های زمستانه و تابستانه را دادند.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در پاییز سال گذشته وعده داد که ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور تا پیک تابستان سال ۱۴۰۱ افزوده شود. این برنامه اعلامی وزیر نیرو، که در صورت تحقق، یک رکوردشکنی در تکمیل و به‌مدار بهره‌برداری وارد شدن ظرفیت‌های جدید نیروگاهی در طول یک‌سال محسوب می‌شد، به منظور پوشش بخشی از ناترازی‌های ۱۷ تا ۱۹ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در تابستان ۱۴۰۱، اقدامی موثر به‌حساب می‌آمد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در خصوص جزئیات برنامه ۶۰۰۰ مگاوات وزارت نیرو گفت: از این برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۱۳۰۰ مگاوات ارتقای توان و استفاده از سیستم‌های مدیا در واحد‌های موجود به منظور افزایش توان خروجی است؛ بقیه برنامه نیز مربوط به نیروگاه‌های حرارتی جدید است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از پیک تابستان سال گذشته (ابتدای آغاز به کار دولت) تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، در بخش تجدیدپذیر تنها ۵۹ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار شده و از برنامه افزایش ۵۰۰ مگاواتی ظرفیت در بخش تجدیدپذیرها، حدود ۱۲ درصد محقق شده است.

بررسی‌ها در بخش افزایش قدرت عملی واحد‌های موجود نیروگاهی که قرار بود حدود ۱۳۰۰ مگاوات از این محل به ظرفیت عملی تولید برق کشور تا پیک تابستان امسال افزوده شود، نشان می‌دهد از محل اجرای پروژه‌های متنوع و دانش بنیان در این بخش، تا امروز ۴۸۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و از این برنامه حدود ۳۸ درصد محقق شده است.

همچنین در بخش واحد‌های حرارتی جدید که طبق برنامه ۶۰۰۰ مگاواتی وزارت نیرو، قرار بود از پیک تابستان ۱۴۰۰ تا پیک تابستان امسال، حدود ۴۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از این محل افزوده شود، تا امروز ۲ هزار و ۱۶۲ مگاوات به این ظرفیت افزوده شده و از برنامه پیش‌بینی شده حدود ۵۱ درصد محقق شده است.

وزارت نیرو , صنعت برق ایران , نیروگاه‌های حرارتی , نیروگاه‌های تجدیدپذیر ,

درحالی که مقرر شده بود با افزایش ۶۰۰۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و واردات حدود ۵۰۰ مگاواتی برق، ناترازی حدود ۱۷ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در تابستان سال جاری به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده و این مقدار نیز با پیک‌سایی (جابه‌جایی بار) طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با بخش صنعت، کشاورزی، اداری و تجاری، پوشش داده شده و از این طریق، در تابستان سال جاری شاهد بروز خاموشی نباشیم، با عدم تحقق تمامی برنامه افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا امروز که کمتر از ۱۰ روز تا شروع تابستان باقی مانده، به‌نظر می‌رسد کار وزارت نیرو برای جلوگیری از بروز خاموشی، سخت‌تر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت نیرو روی صرفه‌جویی برق توسط مردم در بخش خانگی با اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف و تشویق مشترکان کم‌مصرف با افزایش ۱۰ برابری سطح تشویق‌ها نسبت به سال گذشته، حساب ویژه‌ای باز کرده است.

بدون شک، توجه مردم به مصرف بهینه برق و جلوگیری از مصرف اسراف‌گونه به‌خصوص در ساعات پیک مصرف، می‌تواند راهکار اصلی عبور از تابستان سال جاری بدون خاموشی باشد.

منبع: تسنیم
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
1
تحلیل و امار خوبی بود.....تازه اینکارها وقتی مثمر ثمر خواهد بود که استانداردها و دستورالعمل های نگهداری و بهره برداری رعایت شوند و گرنه چن روز بعد بخاطر شتاب در افتتاح نیروگاههای جدید و عدم بهره برداری طبق استانداردها اشکال فنی ممکنه پیش بیاد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
0
اینها نشان میدهد حرف بی پایه و غیر واقعی زیاد زده میشود. انتظاراتشان را گفته اند نه واقعیت را!! حتی تحلیل از وصعیت موجود خود ندارند.
کارشناس برق
|
United States of America
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
1
این نشان وضعیت کلان کشور ما دارد. آقای مهندس محرابیان از باسابقه ترین وزرای این دولت هس. به این راحتی گول چهار نفر را میخورد که به او می گویند میخواهیم ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی بیاوریم. مثلا یکی از کارها ۵۰۰ نگاوات تجدید پذیر بود. درحالی که کل ظرفیت تجدید پذیر تا قبل این تاریخ ۱۰۰۰مگاوات بوده است. اخر این وزیر اینقدر توان ندارد که این را بفهمد که از ابتدا تا امروز ۱۰۰۰ مگاوات نصب شده و در یک سال بخواهد ۵۰۰ مگاوات افزوده شود. اینها اشکالات اساسی کار ما است که ما را به بیراهه میبرد.
تاسف تاسف تاسف ....
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار