کد خبر: ۵۰۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
سندیکای شرکت‌های تولید کننده برق ایران به نمایندگی از شرکت‌های خصوصی تولید کننده برق و نیروگاه‌های حرارتی بزرگ ایران در نامه‌ای اعتراضی به مخبر معاون اول رئیس جمهور، خواستار بررسی مشکلات و چالش‌های این حوزه شدند. نیروگاه داران چندی پیش در نامه‌ای به محرابیان وزیر نیرو نسبت به شرایط اقتصادی و نحوه خرید برق اعتراض کرده بودند که بدلیل بی توجهی وزارت نیرو مجبور به مکاتبه با نهاد ریاست جمهوری شده، تا شاید از این طریق بتوانند مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

سرویس صنعت برق نیوز، سندیکای شرکت‌های تولید کننده برق ایران به نمایندگی از شرکت‌های خصوصی تولید کننده برق و نیروگاه‌های حرارتی بزرگ ایران در نامه‌ای اعتراضی به مخبر معاون اول رئیس جمهور، خواستار بررسی مشکلات و چالش‌های این حوزه شدند. آن‌ها در نامه اعتراضی خود اعلام کردند که نیروگاه‌های بخش خصوصی به منظور واکاوی مشکلات و دستیابی به راه حل منطقی با وزیر نیرو و سایر مسئولان ذیربط مکاتبات متعددی داشتند که متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی به درخواست‌ها و مکاتبات آن‌ها داده نشده است.

اعتراض به شرایط سرمایه گذاری و اجرای مصوبات هیات تنظیم بازار برق و ابلاغیه‌های وزارت نیرو از مهمترین عوامل تدوین این نامه اعتراضی بوده و نیروگاه داران دلایل سرخوردگی از سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی ایران را در تشریح کردند.

در نامه اعلام شده است که خاموشی‌های امروز نتیجه تصمیماتی است که طی سال‌های گذشته در وزارت نیرو اتخاذ شده و عدم توجه به اجرای درست قوانین بالادستی مصوبات شورای اقتصاد، مقررات هیئت تنظیم بازار برق و عدم ثبات در تصمیمات وزارت نیرو عامل ایجاد بحران کمبود برق فعلی شده و متاسفانه علی رغم پیگیری‌های فراوان اراده‌ای برای حل وفصل آن‌ها در وزارت نیرو دیده نمی‌شود.

در این نامه به استقلال نهاد تنظیم‌گر حوزه برق تاکید شده و به این نکته اشاره گردیده است که در حال حاضر هیئت تنظیم بازار برق ایران از سوی وزیر نیرو تعیین شده که بر اساس آیین نامه اجرایی آن باید به عنوان مرجع حکومتی ناظر بر بازار برق ونگهبان رعایت اصول انصاف و عدالت و موازین و مقررات بازار برق باشد. اعضای این هیئت باید مستقل از موقعیت و حقوقی خود در این هیئت نسبت به تنظیم بخش مقررات بازار بر و نرخ گذاری فیمابین بخش خصوصی و دولتی اقدام نمایند، اما از سال ۱۳۹۳ تا به امروز حتی یک نفر از نمایندگان بخش خصوصی تولید برق در طرح تنظیم بازار برق نبوده و لذا سایر اعضای این هیئت به دلیل موقعیت حقوقی و دولتی خود و به دلیل تعارض منافع شدیدی که با بخش خصوصی دارند استقلال در تصمیم گیری و حتی تصمیم گیری درباره مصوبات خودشان را ندارد.

در این نامه اعتراضی به اعتماد سازی و ترمیم وجهه وزارت نیرو در برابر سرمایه گذاران نیروگاهی بخش خصوصی اشاره شده است. به دلیل رفتار‌های سلیقه‌ای وزارت نیرو در اجرای قوانین و نگاه متفاوت به صنعت برق در مقایسه با سایر صنایع جایگزین برای سرمایه گذاری بر اساس گزارش مجموعه وزارت نیرو و نرخ گذاری انجام شده در بخش تولید برق نرخ بازده سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ منفی است و لذا سرمایه گذاران غیر دولتی انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری و جبران کسری ندارند.

در پایان به مهمترین دلایل مشکلات پیش‌رو اشاره شده و پیشنهاداتی برای ترمیم و اصلاح شرایط فعلی در حوزه سرمایه‌گذاری به احداث نیروگاه‌ها پیشنهاد شده که از مهمترین آن‌ها تمکین وزارت نیرو به قوانین و مقررات، ایجاد ساز و کار مناسب برای سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه، پذیرفتن خسارات ناشی از تاخیر، بازگشت به مصوبات جاری کشور و شفاف‌سازی سهم بخش خصوصی از درآمد صادرات برق اشاره شده است.

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
2
بابا شما دیگه چرا؟!
این آشی است که شما راس هرم صنعت برق بودید پختید!
حالا متوجه شدید این گنبد دوار گرده است و تا انتقام نگیرد، نمی کشد .
بله در آمد آنچنانی تقاص اینچنینی دارد.
تسلیت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
4
متن نامه به دلیل پایین بودن کیفیت اسکن خوانا نیست! وزارت نیرو میداند که تعداد زیادی از نیروگاه داران، نیروگاه را مفت و تقریبا بدون آورده صاحب شده اند بنابراین نرخ واحد انرژی را پایین میبیند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
2
4
سهم از صادرات وجهه قانونی ندارد. شما یک کالایی را فروخته اید اینکه کجا میرود از طرف شما قابل ردیابی نیست. مشابه کالایی که یک تاجر میخرد و صادر میکند. فروشنده کالا نمیتواند از تاجر سهمی از صادرات طلب کند.
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1
2
نامه کامل و جامعی است ،
ولی حیف وزیر نیرو ناتوان مثل کپک سرش رو کرده زیر برف و فقط نظاره گر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
4
به شونه ی سمت چپشم نمیگیره جناب مخبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
0
5
با توجه به حضور مدیران ارشد بازنشسته در دودهه گذشته صنعت برق ( و احتمالآ مدیران فعلی که بازنشسته باید !! بشوند) در نیروگاه‌های خصولتی شده ، نیازی به حضور نماینده در هيت تنطیم ندارند، مشکلات فعلی هم ناشی از بی تجربگی هيت حاکمه در وزارت نیرو است که انشالله با حضور مجدد شما بازنشستگان در شرکت‌های مادر تخصصی حل خواهد شد و شما به اهداف تعیین شده پدر خوانده خواهید رسید
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
0
مخبر وظیفه اش مخبر است!!
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
3
نیروگاهها باید به دامن شرکت توانیر بازگردن...همه میدونن وقتی زیر نظر توانیر بودن هم بالنسبه حقوق دریافتی شون بهتر بود ثانیا اعتبار خوبی داشتند هم راندمان نیروگاهها بهتر بود هم رضایت بالا بود و خاموشی خیلی کمتر بود..
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اره تا توانیری ها خوب باهاش از خرید و فروش قطعه نفع مالی ببرند
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار