کد خبر: ۵۰۷۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۵ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
یکی از چالش‌های اساسی برای اجرای اصولی سیستم ارتینگ در پروژه‌های مختلف، استفاده از روش‌های منسوخ شده و پرهزینه‌ای است که همچنان ادامه دارد. روش‌های مختلفی برای پیاده سازی سیستم زمین در ایران و دنیا ارائه شده که یکی از آن‌ها توسط مخترع کشورمان به ثبت رسیده است. این روش حفاری توسط خودرو عملیاتی ویژه‌ای انجام و حداکثر قطر حفاری ۱۰ سانتی متر بوده و با محاسبه سیم پیچ الکترود با تخریب بسیار کم و بازدهی بالا و تضمینی طراحی و انجام می‌گردد. صرفه جویی اقتصادی و کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها، سرعت بسیار بالا؛ تخریب کم؛ حفظ سیستم ارتینگ از خشکی در تابستان و یخ زدگی در زمستان، ضد سرقت بودن چاه ارت از جمله مزایای این روش ابداعی است.

به گزارش برق نیوز، پیاده سازی سیستم زمین مناسب و رسیدن به مقاومت کمتر با کمترین هزینه ممکن دغدغه خیلی از پیمانکاران و شرکت‌های دولتی و خصوصی است. امروزه زمان و بازدهی سیستم و استفاده از مواد اولیه مورد توجه بوده و باید به راهکار‌های مهندسی برای کاهش هزینه و بازدهی بالاتر تکیه کرد. یکی از چالش‌های اساسی برای اجرای اصولی سیستم ارتینگ در پروژه‌های مختلف، استفاده از روش‌های منسوخ شده و پرهزینه‌ای است که همچنان ادامه دارد.

روش‌های مختلفی برای پیاده سازی سیستم زمین در ایران و دنیا ارائه شده که یکی از آن‌ها توسط مخترع کشورمان به ثبت رسیده است. در همین راستا با علیرضا سرداری مخترع این روش به گفتگو نشسته ایم تا در خصوص سیستم زمین ابداعی و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. سرداری مدیرعامل شرکت فنی مهندسی ایمن انرژی پارس است و بعنوان پیمانکار تخصصی سیستم ارتینگ شرکت توزیع برق از سال ۹۲ مشغول به فعالیت می‌باشد.

در خصوص اختراع ثبت شما و تفاوت این روش با مدل‌های دیگر توضیح دهید؟

با این اختراع که به شماره ۱۰۴۵۶۴ در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است، سعی شده با رعایت استاندارد‌های بین المللی چاه ارتی کارآمد در زمان کوتاه، بازدهی بالا و کاهش مواد اولیه و هزینه‌ها ارائه شود که با توجه به تجربه بیش از ۸ سال فعالیت کاربردی و آزمون خطا این روش با قابلیت اجرایی ۱۰۰% ارائه شده است. این روش احداث چاه ارت حفاری توسط خودرو عملیاتی ویژه‌ای انجام می‌پذیرد. حداکثر قطر حفاری ۱۰ سانتی متر بوده و با محاسبه سیم پیچ الکترود با تخریب بسیار کم و بازدهی بالا و تضمینی طراحی و انجام می‌گردد. تاکنون بیش از ۶۰۰۰ حلقه چاه ارت به روش سیم پیچ الکترود در بستر‌های مختلف زمین اجرا شده است.

نحوه اجرای سیستم ارتینگ شما به چه شکلی است و اجرای آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد؟

در این روش، ابتدا توسط تستر تاسیسات زیر زمین موقعیت مناسب احداث چاه ارت مشخص می‌گردد تا از بروز حادثه جلوگیری و مکان مناسب حفاری و جا گذاری الکترود مشخص گردد و سپس حفاری توسط خودرو عملیاتی تجهیز چاه ارت صورت می‌گیرد.

اختراعی برای پیاده سازی سیستم ارتینگ سریع و کم هزینه

در هر مرحله از حفاری، تست مقاومت خاک لایه‌های مختلف تستر زمین توسط خودرو عملیاتی انجام می‌گیرد. توجه به تاثیر بستر خاک در سیستم ارتینگ، تست مقاومت خاک و رسیدن به مقاومت خاک مطلوب از جمله اصول مهندسی مورد توجه در این روش است. پس از انجام محاسبات، الکترود توسط خودرو عملیاتی آماده اجرا شده و در نهایت الکترود مخصوص و مناسب هر چاه با توجه به محاسبات و طراحی سیستم ارتینگ در محل احداث تهیه می‌گردد.

در پایان سیم پیچ الکترود ارت به میله الکترود متصل می‌گردد. در این طرح، مقاومت مکانیکی الکترود در مقابل خوردگی و شرایط محیطی، کمترین واکنش و بیشترین مقاومت را دارد. الکترود در عمق مناسب توسط ابراز تهیه شده در عمق زمین کار گذاشته می‌شود و اطراف آن توسط مارکونیت خاک کاهنده تا ابتدا چاه پر می‌شود.

اختراعی برای پیاده سازی سیستم ارتینگ سریع و کم هزینه

مزیت‌های این روش و هزینه‌های آن در مقایسه با روش‌های قدیمی چیست؟

تخریب در حد صفر و عدم آسیب به محیط زیست؛ کاهش هزینه متریال چاه ارت و قیمت تمام شده؛ بازدهی بالا چاه ارت؛ حفظ سیستم ارتینگ از خشکی در تابستان و یخ زدگی در زمستان، ضد سرقت بودن از جمله مزایای این روش ابداعی است. صرفه جویی اقتصادی بالا در مصارف مواد اولیه و کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها، سرعت بسیار بالا؛ عدم آسیب به مبلمان شهری و محیط زیست؛ عمر بالاتر چاه ارت نسبت به روش‌های سنتی احداث چاه ارت؛ امکان استفاده از بتن هادی و استحکام مکانیکی بالا از جمله مزیت‌های این روش نسبت به روش‌های سنتی است.

کاربرد سیستم زمین در چه فضا‌هایی است؟

با توجه به اهمیت بالای سیستم ارتینگ در تمامی اماکن مسکونی، مخابراتی، تجاری، صنعتی و خطوط انتقال، توزیع و حفاظت از صاعقه تجهیز ارت به روش مکانیزه به علت هزینه کم بازدهی بالا و صرفه جویی در زمان می‌تواند در پایداری سیستم و جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر موثر واقع شود.

شرکت ایمن انرژی پارس با کادری مجرب و آموزش دیده از سال ۱۳۹۲ تاکنون با مراکز مهم صنعتی و ارگان‌های دولتی طرف قرارداد بوده و توانسته به صنعت برق کشور خدمت رسانی نماید. این شرکت در حوزه سیستم ارتینگ و صاعقه گیر خدماتی مطابق با استاندارد‌های روز دنیا ارائه می‌کند. برای ارتباط با این شرکت به وب سایت https://imenenergy.com مراجعه کرده و یا با شماره ۰۹۱۲۳۸۱۸۲۸۸ /۰۲۸۳۳۵۵۱۷۱۷ تماس بگیرید.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
13
این خبر باعث خوشحالی بنده بود.. آرزوی موفقیت روز افزون برای مهندس با اخلاق مون آقای سرداری
جوادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
13
تجربه کاری متعددی با آقای سرداری در زمینه ارتینگ داشتم در بحث ارتینگ تسلط بالایی به کارشون دارند.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
12
اگر واقعا عملی باشه خیلی خوبه
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
1
11
اگر واقعا عملی باشه خیلی خوبه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار