کد خبر: ۵۰۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۷ - ۰۴ تير ۱۴۰۱
تبعات استفاده از انشعابات غیرمجاز کم نیست، علاوه بر زیان‌های مالی شدید برای دولت افرادی هم بر اثر برق گرفتگی‌های ناشی از کابل‌کشی‌های غیرمجاز جان می‌بازند و این‌ها گوشه‌ای از این آسیب‌ها است.

به گزارش برق نیوز، معضلات حاشیه‌نشینی بر کسی پوشیده نیست و استفاده از انرژی به صورت غیرمجاز و زیان‌های مالی شدید برای دولت و دستگاه‌ها و کسانی است که در محدود شهر‌ها زندگی می‌کنند تنها یکی از این مشکلات است که با آغاز فصل گرم سال پررنگ‌تر می‌شود، اما ساکنان این مناطق می‌گویند مجبور هستیم برای گذران زندگی آب و برق را به صورت غیرمجاز استفاده کرده و در این شرایط سخت زندگی کنیم.

محمد سلیمانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با بیان اینکه حاشیه مباحث حاشیه‌نشینی برای دستگاه‌های خدمات‌رسانی، چون آب، برق و گاز همیشه پررنگ‌تر از متن و اصل کار بوده است، اظهار داشت: واقعیت این است که حاشیه‌نشینی پدیده جدیدی نبوده و تنها مربوط به استان کرمان نیست؛ پدیده‌ای است که با بروز شهرنشینی در کل دنیا به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات متعددی در زمینه واگذاری انشعابات و ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان وجود دارد، گفت: طبق قانون انشعاب برق زمانی واگذار می‌شود که مجوز ساخت و ساز در حوزه شهر‌ها توسط شهرداری‌ها و در حوزه روستایی توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با بیان اینکه زمانی که پروانه ساخت و ساز وجود نداشته باشد، عملاً مجوز واگذاری انشعاب برق نداریم، افزود: شاید هدف قانونگذار جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی و تبعات گسترده آن در حوزه‌های مختلفی، چون اجتماعی، امنیتی، سیاسی و ... است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ قانونی در ارتباط با مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، گاز و فاضلاب تصویب شد، گفت: اگر کسی انشعاب غیرمجاز داشته باشد در گام اول باید جمع‌آوری شده و در صورت تعدد تکرار باید به دادگاه معرفی شود.

سلیمانی با بیان اینکه در حاشیه شهر کرمان خیلی از اراضی و زمین‌ها دولتی هستند و یا اینکه هنوز تعیین تکلیف نشدند، ادامه داد: این مسائل و مسائلی از این دست واگذاری انشعاب برق در مناطق حاشیه‌ای کرمان محدود و امکان‌ناپذیر کرده است و در این شرایط چاره‌ای نداریم جز اینکه قانون را رعایت کرده و انشعابات غیرمجاز را جمع‌آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری انشعابت غیرمجاز چالش‌ها و تبعاتی را هم به همراه داشته، بیان کرد: ما به عنوان شرکت توزیع نیروی برق و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان از ساماندهی حاشیه شهر به شدت استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با بیان اینکه استفاده غیرمجاز از شبکه برق، علاوه بر اینکه غیرشرعی و غیرقانونی است، تلفات جانی را هم به دنبال دارد، گفت: این سیم‌کشی‌های غیرمجاز گاهی کیلومتر‌ها انجام می‌شود و در طول این مسیر گاهی اتصالی‌هایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خطر اینکه کودکی پای خود را روی این سیم‌کشی‌های غیرمجاز بگذارد، زیاد است، افزود: به طور متوسط سالانه یک تا دو نفر در حاشیه شهر کرمان بر اثر برق گرفتگی‌های ناشی از کابل‌کشی‌های غیرمجاز جان خود را از دست دادند.

سلیمانی با بیان اینکه قبل از ساماندهی باید چاره‌ای برای جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی اندیشیده شود، گفت: واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم حاشیه‌نشینی در اطراف شهر کرمان ایجاد شده و اول باید از توسعه آن جلوگیری شده و بعد فکری برای ساماندهی وضعیت موجود کنیم.

خانه‌هایی که در حاشیه شهر‌ها ساخته می‌شود، پروانه ساخت ندارد، انشعابات آب و برق به آن‌ها داده نمی‌شود و ساکنان این مناطق مجبور هستند از انشعابات غیرقانونی استفاده کنند؛ از سوی دیگر با وجود همه صحبت‌های مسئولان، این مشکل هیچ وقت به طور کامل حل نشده، برخورد سختگیرانه‌ای با این انشعابات غیرمجاز نمی‌شود و به نحوی اجازه داده می‌شود که این زندگی ادامه داشته باشد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار