کد خبر: ۵۱۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۱
پروتکل تسریع در ساخت و تامین مالی سد‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی به امضای روسای کمیسیون فنی این دو سد رسید.

به گزارش برق نیوز، در پایان دو دور مذاکرات روسای کمیسیون فنی سد و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی که در حضور "علی‌اکبر محرابیان" و "پرویز شهبازوف" وزرای نیرو و انرژی ایران و آذربایجان برگزار شد، روسای این کمیسیون در خصوص تسریع در روند ساخت و تامین مالی سد‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی به توافق رسیده و پروتکل آن امضا شد.

​این دو پروژه بزرگ از جمله محور‌های مذاکرات وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی آذربایجان در زمینه مهم‌ترین پروژه مشترک در دست اجرای دو کشور است که با تکمیل آن‌ها با حجم مخزنی در مجموع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب و ظرفیت تولید ۲۸۰ مگاوات برق را برای ایران و آذربایجان فراهم می‌کند.

"علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی آذربایجان مهمترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را توسعه و تعمیق روابط با همسایگان بیان کرد و گفت: در دو دیدار روسای جمهور دو کشور در عشق‌آباد این مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و تاریخی را عامل گسترش روابط دو کشور برشمرد و افزود: آب، انرژی، ترانزیت و تبادلات کالایی مهم‌ترین حوزه‌های همکاری دو کشور است.

محرابیان با اشاره به پروژه‌های مشترک در رودخانه مرزی ارس گفت: این رودخانه که کشور‌های مختلف همسایه در آورد و بهره‌برداری آن سهم دارند بستر مناسبی است که سال‌ها همکاری مشترک و موفق بین دو کشور را رقم زده است.

وی در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین که به افزایش چشمگیر قیمت انرژی منجر شده است، گفت: گسترش همکاری‌ها در حوزه تولید و مصرف برق بین دو کشور ایران و آذربایجان زمینه مهمی برای توسعه همکاری‌های مشترک است که سنکرون‌کردن شبکه‌های برق دو کشور و تعامل برای توسعه تبادلات برق تولیدی ایران و آذربایجان با دیگر کشور‌های منطقه بسیار ضروری است.

وزیر نیرو با اشاره به حضور هیئت بلندپایه ایران در مذاکرات اظهار کرد: وجود این مقامات حوزه آب و برق ایران در مذاکرات، اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط بین دو کشور را نشان می‌دهد.

"پرویز شهبازوف" وزیر انرژی آذربایجان هم در این دیدار با اشاره به عزم روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط، از سفر هیئت بلندپایه ایران به آذربایجان تشکر کرد و افزود: این موضوع نه تنها نشان دهنده مذاکرات پر ثمر بلکه زمینه‌ساز تصمیم‌گیری جدی را فراهم می‌کند.

وی تصمیمات این سفر را پر ثمر دانست و گفت: با توافقات امروز ساخت سد و نیروگاه‌های خداآفرین و قیزقلعه‌سی با سرعت پیش خواهد رفت.

شهبازوف با مهم ارزیابی کردن این سفر، گفت: همکاری‌های ایران و آذربایجان در حوزه رودخانه ارس می‌تواند الگویی برای همکاری کشور‌های همسایه در منطقه باشد.

این گزارش می‌افزاید، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در سفر به باکو در مذاکرات جداگانه خود با مقامات جمهوری آذربایجان پروژه‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور را به‌ویژه در بخش آب و انرژی پیگیری کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار