کد خبر: ۵۱۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۹ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
افزایش دما و تشدید نگرانی‌ها پیرامون قطعی برق هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه دما در روز‌های آغازین تابستان سال جاری، میزان مصرف برق کشور نیز با ثبت یک رکورد بی‌سابقه شکسته شد و در تاریخ ۱۱ تیرماه به مرز بحرانی ۶۷ هزار و ۳۱۸ مگاوات رسید، وضعیتی که به واسطه احتمال اوج‌گیری مجدد دما در روز و هفته‌های آینده، نگرانی‌ها را برای حفظ پایداری شبکه برق سراسری افزایش داده است.

به گزارش برق نیوز، شکسته شدن رکورد مصرف برق کشور در اولین موج گرمای امسال درحالی رقم خورد که از سویی دولت حداکثر راه‌های عملیاتی برای صرفه‌جویی مصرف برق در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و اداری را اجرایی کرده است و از سویی نیز بر اساس پیش‌بینی کارشناسان سازمان هواشناسی احتمال ورود موج‌های جدید گرما به کشور بسیار زیاد است، پدیده‌ای که سیستم‌های خنک کننده را بیش از پیش وارد مدار کرده و مصرف برق را نیز تشدید خواهد کرد.

وضعیتی که بیم آن می‌رود در روز و هفته‌های آینده، میزان برق مورد نیاز در بخش‌های مختلف را به شدت افزایش دهد و با رسیدن میزان مصرف به آستانه ظرفیت تولید، امکان حفظ پایداری شبکه آن هم بدون برنامه‌ریزی خاموشی در بخش خانگی از بین برود.

این نگرانی از آنجایی تقویت می‌شود که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در شرایط کنونی دما در بسیاری از نقاط کشور افزایش چشمگیری یافته و نه تنها در روز و هفته‌های آینده نیز وضعیت دما نسبتاً پایدار خواهد بود، بلکه به احتمال زیاد شاهد ورود موج جدید گرما به کشور در اوایل مرداد نیز خواهیم بود.

توضیح بیشتر اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های جدید سازمان هواشناسی و به طور مثال امروز ۲۰ تیرماه دمای هوا در شهر اهواز ۴۸ درجه خواهد بود. فردا دمای هوا در اهواز ۴۷ درجه است و پس‌فردا نیز دمای هوا در این شهر و مناطق مجاور به بیش از ۴۹ درجه خواهد رسید.

همچنین دمای هوا امروز در تهران ۳۹ درجه و فردا با یک درجه افزایش ۴۰ درجه خواهد شد، پس‌فردا نیز تهرانی‌ها دمای ۳۸ درجه را تجربه خواهند کرد.

در اصفهان نیز دمای هوا برای امروز و دو روز آینده به ترتیب ۴۲ درجه، ۴۱ درجه و ۳۸ درجه گزارش شده است. همچنین دمای هوا در شهر یزد امروز به ۴۴ درجه رسیده است، فردا و پس‌فردا ۴۲ درجه خواهد بود.

وضعیت در دیگر شهر و روستا‌های کشور نیز تقریباً به همین منوال است و به طور مثال در بندرعباس اگرچه امروز دمای هوا ۳۷ درجه است، ولی پیش‌بینی می‌شود که طی دو روز آینده دما در این شهر و مناطق هم‌جوار تا ۴۰ درجه نیز افزایش یابد.

همان‌طور که اشاره شد جدا از مسئله افزایش گرما، نگرانی دیگر بابت حفظ پایداری شبکه برق سراسری آن هم بدون دادن خاموشی به بخش خانگی از آنجایی ناشی می‌شود که بدانیم در هفته‌های گذشته وزارت نیرو با هدف جلوگیری از هر گونه خاموشی در روز‌های گرم تابستان برنامه‌های متنوعی را در بخش‌های مختلف صنعتی، اداری و کشاورزی عملیاتی کرده است و از این محل چیزی ۸ هزار مگاوات صرفه‌جویی نیز محقق شده است، اما با توجه به همه این اقدامات همچنان میزان مصرف برق کشور در شرایط بحرانی قرار دارد.

با توجه به اینکه مشترکان خانگی در مجموع چیزی حدود ۴۵ درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ارزیابی کارشناسان صنعت برق این است که در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی از سوی این مشترکان در روز‌های آینده، مشکلات و نگرانی‌هایی که در این گزارش بابت حفظ پایداری شبکه برق به آن اشاره شد، مرتفع خواهد شد.

این یعنی اکنون صنعت برق کشور در شرایطی قرار گرفته است که پایداری و یا ناپایداری شبکه برق‌رسانی در بخش خانگی و دیگر بخش‌ها در اختیار مشترکین بخش خانگی قرار گرفته و آن‌ها هستند که می‌توانند یا با صرفه‌جویی و کاهش مصرف به حفظ پایداری شبکه کمک کنند و یا با افزایش مصرف به ویژه به واسطه سیستم‌های سرمایشی فراوان شبکه برق کشور را به سمت ارائه جدول و برنامه خاموشی در بخش خانگی سوق دهند.

این در حالی است که کارشناسان صنعت برق بر این باور هستند مشترکان بخش خانگی در صورت رعایت تنها چند نکته ساده کاهش ۱۰ درصدی مصرف این بخش را محقق خواهند کرد؛ نکاتی مثل قرار دادن کولر آبی روی دور کند، تنظیم دمای اسپیلت‌ها روی دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه، عدم استفاده از وسایل الکتریکی غیرضروری در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۸) و (۲۰ تا ۲۳)، استفاده حداکثری از نور خورشید برای روشن نگاه داشتن محیط خانه، استفاده از لباس‌های خنک و... که در کاهش مصرف برق به شدت مؤثر خواهد بود.

همان‌طور که اشاره شد بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان صنعت برق اکنون که از همراهی حداکثری بخش‌های صنعتی، کشاورزی و اداری در مدیریت بار مصرف برق کشور برخوردار هستیم، در صورت همراهی حداکثری مشترکان خانگی با برنامه‌های مدیریت و کاهش مصرف برق، روز‌های آینده نیز بدون خاموشی و قطعی برق برنامه‌ریزی‌شده در بخش خانگی سپری خواهد شد.

منبع: تابناک
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
2
0
خیلی تحلیلتون سطحی بود. هر کس این رو نوشته درکی از بهره برداری شبکه نداره
نا آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
0
0
لطفا بفرمایید دولت کجا و‌چطور در بخش های صنعت و کشاورزی و تجاری صرفه جویی در مصرف ایجاد کرده است ؟!!! محدود کردن مصرف مثل دیوار بستن جلوی بهمن است ، کلیدهای تریپ نیروگاهها و شبکه را به صدها قسمت تقسیم کردید دادین دست ملت اگر دستها بطرف این‌کلید ها برود آن اتفاق بد خواهد افتاد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار