کد خبر: ۵۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
بیشترین یارانه انرژی جهان در ایران پرداخت می‌شود فرح جمالزاده درهمایش مدیریت مصرف بهینه انرژی برق در خانواده ها اظهارداشت: یارانه انرژی با ۸۶ میلیارد دلار در ایران پرداخت می‌شود.

به گزارش برق نیوز، رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر گفت: در میان کشور‌های جهان بیشترین یارانه انرژی با ۸۶ میلیارد دلار در ایران پرداخت شده است.

همایش مدیریت مصرف بهینه انرژی برق در خانواده‌ها با حضور سمیه خداپرست مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده، فرح جمالزاده رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر، کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، داراب بیرنوندی مدیر عامل آبفا و جمعی از مشاوران امور زنان دستگاه‌های اجرایی در شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد.

فرح جمالزاده در این همایش اظهارداشت: ایران در تولید برق از گاز طبیعی رتبه چهارم و در زمینه فرآورده‌های نفتی رتبه هفتم جهانی را دارد و ۹۵ درصد تولید برق در نیروگاه‌های حراتی با مصرف سوخت‌های فسیلی مانند گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تولید ناویژه برق ایران در سال گذشته حدود ۳۵۹ میلیارد کیلو وات ساعت و مصرف انرژی نیز حدود ۳۰۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده که ۳۵ هزار مگاوات آن در بخش خانگی ثبت شده است.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر یادآورشد: در ایام گرم سال الگوی برق ۳۰۰ کیلو وات ساعت و در شرایط عادی ۲۰۰ کیلو وات ساعت است که خوشبختانه در استان قزوین ۶۵ درصد مشترکین کمتر از الگوی مصرف و ۱۲ درصد پر مصرف هستند و بیشتر از الگو، مصرف دارند.

جمالزاده گفت: در کشورمان ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که ۱۹ درصد GDP را شامل می‌شود و سهم هر ایرانی در سرانه انرژی حدود یک هزار دلار است که رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را داریم.

این کارشناس یادآورشد: بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران نگران کننده است و در حال حاضر مصرف ما ۶۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه است

۳۸ میلیون مشترک برق در کشور

وی گفت: مجموع مشترکین برق در کشور ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک است و سالانه نزدیک یک میلیون مشترک جدید نیز به این مجموعه اضافه می‌شود که باید نیاز آن‌ها تامین شود.

جمالزاده اضافه کرد: ۸۰ درصد مشترکان برق کشور خانگی، ۱۳ درصد تجاری، ۵ درصد عمومی، ۱.۳ درصد کشاورزی و ۷ دهم درصد نیز صنعتی هستند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش مصرف انرژی در ادارات نیز اظهارداشت: میزان مصرف انرژی برق در ادارات حدود ۱۴ هزار گیگابایت، مصرف گاز بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب است که این ظرفیت موجود می‌تواند با برنامه ریزی و مشارکت کارمندان تا ۵۰ درصد کنونی کاهش یابد.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در هر اداره با تعیین یک مدیر انرژی، بر نحوه اجرای برنامه‌های کاهش مصرف و مدیریت انرژی نظارت جدی شود.

وی با اشاره به برخی راهکار‌های کاهش مصرف برق گفت: تنظیم دمای کولر‌های گازی بر روی ۲۴ درجه سانتی گراد، استفاده از دور پایین و کند کولر‌های آبی، استفاده از نور طبیعی روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، جاروبرقی، لباسشویی، ظرفشویی در ساعات اوج بار از جمله راهکار‌های ساده‌ای است که شهروندان می‌توانند با توجه به آن در مدیریت مصرف برق مشارکت کنند.

وی گفت: همچنین نگه نداشتن وسایل برقی نظیر تلویزیون و ماکروویو در حالت انتظار و خاموش کردن آن در زمان‌هایی که استفاده نمی‌شود، سرویس دوره‌ای وسایل برقی، استفاده از لامپ و چراغ ال‌ای دی، استفاده از نور طبیعی در منازل و ادارات از دیگر راه‌های کاهش مصرف برق است.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
0
2
و صد البته کمترین دستمزد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
1
2
اینکه مصرف بهینه شود درست. اما چگونه با یک متغیر اقتصادی وضعیت اقتصاد را مقایسه میکنید. این مبلغ را از کجا به دست آوردید؟ با اقتصاد کدام کشور مقایسه کردید؟ خیلی ساده است با چند کشور نفتخیز همسایه درآمد و یارانه را مقایسه کنید تا اعداد پرت و آدرس غلط ندهید. . اگر دلار مبنا است برای همه چیز و درآمد هم باید باشد. در اقصادی که ۷۰ میلیون از ۸۰ میلیون جمعیت بارانه بگیرند وضعیت مشخص است.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
1
3
نگویید یارانه انرژی میدهید. هزینه تلفات انرژی را در تولید برق و انتقال ان میدهید که مردم نقش مستقیم در آن ندارند
اگر نگران این یارانه هستید چرا اخیرا واحدهای فرسوده با راندمان کمتر از ۲۲ درصد وارد کرده اند؟ وقتی صنایع با تکنولوزی قدیمی اند مصرف انرژیشان بالاست. وقتی نیروگاه های قدیمی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد در مدارند انرژی هدر میرود. وقتی بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی نصب نشود انرژی هدر میرود. بیشترین هدر رفت انرزی را سیاستهای اقتصادی دولت ایجاد میکند. در اصل دولت یارانه به سیاستهای عملکردی خودش میدهد نه به مردم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
2
شعارها یکم‌پررنگ شدند مصارف هنوز مثل قبل در حال افزایشن همینطور پیش بریم روزا برق نداریم دیگه شبا هم‌ که خوابیم
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
1
0
مردم ایران اکثریت قدر نعمت اب و برق و گاز و گازوییل و بنزین و سی ان جی ال ان جی و بنزین سوپررا هنوز نمیدانند..حیف و افسوس..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
عجب اظهار نظری... قدر نمی دانند! مثلا چکار بکنند؟ خودروهای داخلی را ارتقا بدهند؟ نظام ملی ساختمان را تغییر بدهند؟ بازده نیروگاه ها را افزایش دهند؟
نود درصد کار دست حکومت است مردم را برای ده درصد زیر سوال می برید.
حسامی
|
United States of America
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
1
شما همون شرکت برق قزوین رو اداره کنید این سخنان اقتصادی رو بسپارید به اهلش..بعد از یکسال وضعیت شرکت رو آدم میبینه گریه اش میگیره ..صبح تا شب دنبال مسافرت و کار شخصی هستید .‌شرکت رو سپردید به دست چهارتا آدم خام
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار