کد خبر: ۵۱۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱
۴۴۵ رآکتور اتمی ۱۰درصد برق جهان را تولید می‌کنند. انرژی‌ای که پس از جنگ جهانی دوم در کانون توجه قرار گرفت و در دهه ۹۰ میلادی به اوج خودش رسید.

به گزارش برق نیوز، ‎۴۴۵رآکتور اتمی ۱۰درصد برق جهان را تولید می‌کنند. انرژی‌ای که پس از جنگ جهانی دوم در کانون توجه قرار گرفت و در دهه ۹۰ میلادی به اوج خودش رسید. با وجود این ‎پس از فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، ژاپن تصمیم گرفت نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده خود را تعطیل کند. آلمان نیز قصد دارد آخرین رآکتور فعال خود را در سال ۲۰۲۲ تعطیل کند، اما فرانسه درصدد افزایش ظرفیت هسته‌ای خود است. در این گزارش به ۱۰قدرت هسته‌ای جهان می‌پردازیم.

۱- آمریکا

مجموع ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای در ایالات‌متحده ۹۱.۵ گیگاوات است. این انرژی توسط ۹۳ رآکتور در ۳۰ ایالت تولید می‌شود. ایالات‌متحده بیش از ۳۰درصد انرژی هسته‌ای جهان را تولید می‌کند. رآکتور‌های هسته‌ای نزدیک به ۲۰درصد از سبد تولید برق ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند.

۲- فرانسه

فرانسه تقریبا دوسوم برق خود را از منابع هسته‌ای تولید می‌کند که این مقدار بیشتر از هر کشور دیگری است. این کشور درحال‌حاضر حدود ۷۰درصد از برق خود را به کمک انرژی هسته‌ای تولید و مقدار زیادی از برق تولیدشده را به کشور‌های همسایه صادر می‌کند. ‎این کشور درحال‌حاضر ۵۶ رآکتور فعال دارد که مجموعا ۳۳۸.۷ تراوات ساعت انرژی در سال ۲۰۲۰ تولید کردند. در سال ۲۰۲۰، دو نیروگاه هسته‌ای قدیمی در این کشور به‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی بسته شد، اما رآکتور Flamanville ۳ در سال ۲۰۲۳ افتتاح می‌شود.

۳- چین

این کشور با ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای ۸/۵۰ گیگاواتی به سومین ‌کشور بزرگ تولیدکننده انرژی هسته‌ای در جهان تبدیل شده است. چین دارای ۵۱ رآکتور هسته‌ای است. صنعت هسته‌ای این کشور، با تولید ۳۴۸.۱ تراوات در ساعت انرژی، سهم ۴.۹درصد از کل تولید برق چین در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. چین قصد دارد ۱۵۰رآکتور جدید با ۲۰ گیگاوات انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵ تولید کند که این میزان بیش از تولید سایر کشور‌ها در۳۵ سال اخیر می‌شود.

۴- ژاپن

ژاپن دارای ۳۳ رآکتور هسته‌ای با ظرفیت خالص نصب‌شده ۳۱.۷ گیگاوات است، درحالی‌که دو رآکتور (اوهما یک و شیمان۳) با ظرفیت خالص ۲.۶ گیگاوات در دست ساخت است. قبل از فروپاشی نیروگاه فوکوشیما دایچی در مارس۲۰۱۱، ژاپن تقریبا ۳۰درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کرد. در آن زمان، ژاپن در رتبه سوم این فهرست قرار می‌گرفت. پس از این حادثه، دولت ژاپن تمام تولیدات هسته‌ای را به مدت دو سال متوقف کرد، اما در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که با فروکش‌کردن اعتراضات اجتماعی، انرژی هسته‌ای در حال بازپس‌گیری سهم خود از سبد تامین برق ژاپن است.

۵- روسیه

روسیه ۳۸ رآکتور فعال دارد با ظرفیت خالص ۲۹.۶ گیگاوات. همزمان، دو رآکتور دیگر با ظرفیت خالص ترکیبی ۲.۳گیگاوات به‌عنوان بخشی از پروژه Kursk II در دست ساخت است. در سال ۲۰۱۹، روسیه ۱۹۵.۵ تراوات ساعت انرژی هسته‌ای تولید کرد که تقریبا ۱۹.۷درصد از کل برق تولیدی آن را تشکیل می‌داد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی این کشور یکی از پیشروان اصلی فناوری هسته‌ای بود. امروز روسیه در زمینه فناوری رآکتور‌های سریع نوترونی در جهان پیشرو است.

۶- کره‌جنوبی

کره‌جنوبی دارای ۲۴ رآکتور هسته‌ای در حال فعالیت است که مجموعا ۲۴.۵ گیگاوات ظرفیت دارند. سه رآکتور از چهار رآکتور عملیاتی کشور در امتداد سواحل جنوب‌شرقی کشور، در نزدیکی شهر‌های بوسان و اوسان قرار دارند.

۷- کانادا

کانادا در مجموع ۱۹ رآکتور هسته‌ای عملیاتی دارد که در چهار نیروگاه برق پراکنده شده‌اند البته بیشتر آن‌ها در ایالت انتاریو قرار دارند. درمجموع، این رآکتور‌ها ظرفیت نصب خالص ۱۳.۶ گیگاواتی به کشور می‌دهند. در سال ۲۰۱۹، کانادا ۹۴.۹ تراوات ساعت انرژی هسته‌ای تولید کرد.

۸- اوکراین

اوکراین ۱۵رآکتور هسته‌ای قابل‌بهره‌برداری با ظرفیت خالص نصب شده ۱۳.۱گیگاوات دارد. دو رآکتور (خملنیتسکی۳و۴) نیز در دست ساخت است. اوکراین در سال ۲۰۱۹، ۷۸.۱ تراوات ساعت انرژی هسته‌ای تولید کرد که ۵۳.۹ درصد از کل برق تولیدشده در این کشور را تشکیل می‌داد.

۹- انگلستان

‎۱۳رآکتور هسته‌ای انگلستان حدود ۹ گیگاوات برق تولید می‌کند که تقریبا ۱۶درصد از کل تولید برق کشور را تشکیل می‌داد. تقریبا نیمی از رآکتور‌های انرژی هسته‌ای موجود در این کشور تا سال ۲۰۳۵ بازنشسته خواهند شد. دولت بریتانیا در نظر دارد از توسعه رآکتور هسته‌ای جدید حمایت کند، اما قوانین و بودجه پیرامون این موضوع واکنش متفاوتی را از سوی توسعه‌دهندگان هسته‌ای به همراه داشته است.

۱۰- اسپانیا

انرژی هسته‌ای درحال‌حاضر تقریبا ۲۲درصد از برق اسپانیا را تولید می‌کند. این کشور دارای ظرفیت نصب‌شده ۷.۱ گیگاوات است که این مقدار انرژی توسط هفت رآکتور تولید می‌شود. دولت اسپانیا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که طرح حذف انرژی هسته‌ای یک «تصمیم‌اجتماعی» است و تکمیل آن دهه‌ها طول خواهد کشید. اسپانیا درحال‌حاضر دارای سه رآکتور از کار افتاده است.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار