کد خبر: ۵۱۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: طرح حمایت از اقشار کم برخوردار استان از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی در برق تبریز به طور جد پیگیری خواهد شد.

به گزارش برق نیوز، مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا نیز در این جلسه با بیان اینکه ایران، از لحاظ برخورداری از منابع انرژی بی نظیر است، یادآور شد: کشور از لحاظ سرجمع برخورداری از نفت وگاز در دنیا رتبه‌ی اول را داراست و جزو معدود کشور‌هایی هستیم که به طور میانگین ۳۰۰ روز آفتابی با تابش مناسب داریم و پهنه‌های وسیعی برای احداث نیروگاه‌ها وجود دارد، با وجود این منابع، چندین سال است که در زمستان کمبود گاز داریم و نیروگاه‌ها با مشکل سوخت مواجه هستند و در تابستان هم محدودیت‌هایی در تامین برق داریم.

جعفر محمدنژاد ادامه داد: بیشترین پیک مصرف برق ما در ایام گرم سال است و مشخصه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم عدم نیاز به آب، تلفات کم و سازگاری با محیط زیست و عدم آلایندگی است و از طرفی ۸۰ درصد تولید نیروگاه‌های خورشیدی در روز‌های گرم سال اتفاق می‌افتد و باید در آینده به جای سرمایه گذاری و توسعه‌ی نیروگاه‌های فسیلی به سمت نیروگاه‌های خورشیدی پیش رویم.

وی با اشاره به هدف گذاری پنج ساله‌ی طرح حمایت از اقشار کم برخوردار استان از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی گفت: احداث ۵۵۰ هزار سامانه کوچک ۵ کیلواتی با توان ۲۷۵۰ مگاوات یعنی سالانه ۱۱۰ هزار سامانه و تقویت معیشت ۲ میلیون نفر و اشتغال پایدار برای تعداد ۱۲۵ هزار نفر از مهمترین اهداف این طرح است.

محمدنژاد با اشاره به اینکه شناسایی و معرفی مددجویان در این طرح برعهده‌ی چهار نهاد دفتر امور روستایی و شورای استانداری، بسیج سازندگی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور است، خاطرنشان کرد: سهم استان آذربایجان شرقی در این طرح احداث ۲ هزار سامانه کوچک ۵ کیلوواتی است.

وی به میزان درآمد هر خانوار از سامانه ۵ کیلوواتی خورشیدی اشاره کرد و گفت: هر کیلووات نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های حمایتی مبلغ ۲۲ هزار ریال در نظر گرفته شده است در نتیجه میزان تولید متوسط سالانه نیروگاه ۵ کیلوواتی ۹۰۰۰ کیلو وات ساعت خواهد بود لذا میانگین درآمد ماهیانه نیروگاه ۵ کیلوواتی یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: به هرخانوار تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای احداث نیروگاه خورشیدی تخصیص خواهد یافت که با نرخ بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۱۲۰ ماهه، یک میلیون و ۱۰ هزار تومان از این مبلغ صرف وام شده و هر خانوار ماهانه ۶۵۰ هزار تومان با محاسبات سال جاری سود و درآمد خواهند داشت.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا در پایان یادآور شد: این هلدینگ تعهد کرده حسابی در اختیار وزارت نیرو قرار دهد و اگر به هر دلیل دستگاه‌ها به مشکل برخورده یا عمل نکردند؛ این هلدینگ پول آن را پرداخت کرده و به مدت ۲۰ سال این طرح را بیمه کند.

مدیرعامل شرکت در جلسه‌ی «هماهنگی طرح حمایت از اقشار کم برخوردار استان از طریق احداث نیروگاه‌های خورشیدی» گفت: امروزه اهمیت انرژی برق بر کسی پوشیده نیست. این انرژی پاک همانطور که تسلا سال‌ها پیش پیش بینی کرده بود با زندگی بشر عجین شده است.

عباس حسامی خاطرنشان کرد: منحنی مصرف انرژی در کشور در برخی ایام سال با مشکل مواجه است و در طول شبانه روز نیز در برخی ساعات مصرف به دو برابر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در ساعت‌هایی از شبانه روز و روز‌هایی از سال که در مجموع شامل ۲۵۰ ساعت در سال می‌شود با ناترازی تولید و مصرف در کشور مواجهیم، ادامه داد: با برنامه ریزی‌های مناسبی که در وزارت نیرو و شرکت توانیر طرح ریزی شده، امسال شاهد خاموشی در بخش خانگی نبودیم و صنایع نیز طبق برنامه، همکاری و هماهنگی مناسبی داشتند و خاموشی در این بخش نیز در مقایسه با گذشته بسیار کاهش داشته است.

حسامی توجه به انرژی‌های تجدید پذیر را امری مهم دانست و گفت: خداوند متعال منبع بی انتهای انرژی خورشید را در اختیار ما قرار داده و باید به طور جدی برای بهره برداری از برق خورشیدی اقدام کنیم.

حسامی با بیان اینکه براساس قانون بودجه سال ۹۸ و ۹۹ دولت باید تولید برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر را به ۵ درصد برساند، گفت: اولین نیروگاه خورشیدی این شرکت با ظرفیت ۳ کیلووات در شهرک رشدیه تبریز به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز در پایان تصریح کرد: برق تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌آید و امیدواریم بتوانیم بیشترین جذب اعتبار و توسعه را در این بخش شاهد باشیم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار