کد خبر: ۵۱۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۲ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
تلاش صنعت برق برای پایداری شبکه در سیل اخیر شبکه برق مناطق سیل‌زده استان‌های هرمزگان و کرمان علی‌رغم تحمل خسارات جدی، با همت تلاشگران صنعت برق در این استان‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به پایداری رسید.

به گزارش برق نیوز، مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان از رفع خرابی و تأمین برق پایدار ۱۵۷ روستا از مجموع ۱۶۵ روستای آسیب‌دیده شمال کرمان در ساعات اولیه و بعضاً روز‌های نخست بحران سیل خبر داد.

به گفته وی این شرکت موفق شد عیوب و آسیب‌های شبکه برق در ۶ شهرستان و نیمی از روستا‌های آسیب‌دیده را در ساعات اولیه بحران برطرف کند و نیرو‌های این شرکت از ۶ مرداد جاری به طور شبانه‌روزی با بحران سیل مونسون و خرابی‌های ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول از مجموع ۱۶۵ روستای آسیب‌دیده شمال کرمان ۲۰ روستا با خاموشی اساسی مواجه بود که تا لحظه مخابره خبر این تعداد به ۸ روستا کاهش یافت و تلاش‌ها برای بازگشایی مسیر و رفع خرابی شبکه برق‌رسانی ۸ روستای باقی‌مانده که جاده دسترسی آن‌ها در سیل از بین رفته است بی‌وقفه ادامه دارد.

محمد سلیمانی آمادگی‌های پیش از وقوع بحران این شرکت که به مدد اطلاعات هواشناسی و تشکیل ستاد بحران استان و شرکت توزیع، همچنین شورای انسجام‌بخشی استان حاصل شد را در کاهش حجم خسارات وارده و بازیابی سریع شبکه برق شهری و روستایی، کارساز عنوان کرد.

تعویض ۳۲۰ تیر برق آسیب‌دیده

مدیرعامل توزیع برق شمال کرمان با اشاره تعویض ۳۲۰ تیر شکسته برق فشار متوسط و ضعیف برق در شرایط تداوم بارش‌ها، تعداد ترانس‌های تخریب شده را ۱۰ دستگاه و میزان خسارات وارده به شبکه توزیع برق شمال کرمان را تا زمان تنظیم این گزارش ۱۶ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی ادامه داد: در این بحران نیرو‌های اداری شرکت به کمک نیرو‌های هلال‌احمر و فرمانداری آمدند و در امدادرسانی به مردم مشارکت داشتند و ارگان‌های دولتی و محلی دوشادوش هم به رفع مشکل مردم کمک کردند.

سلیمانی گفت: این همدلی با حضور مردم در صحنه، جلوه زیبایی از همدلی را به نمایش گذاشت و مردم تا جایی که نیاز بود با صنعت برق همکاری و کمک کردند.

وی افزود: در منطقه رفسنجان با هماهنگی شرکت مس سرچشمه، ماشین‌آلات سنگین این شرکت به کمک اکیپ‌های برق‌رسانی آمدند و مجموعه تلاش همکاران و نیرو‌های پیمانکاری شرکت در رفع سریع خرابی‌های شبکه، تقدیر مسئولان استانی از صنعت توزیع برق شمال کرمان را در جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور سردار وحیدی وزیر کشور، به همراه داشت.

رویارویی با سیل در جنوب کرمان

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق جنوب کرمان نیز از همکاری اکیپ‌های عملیاتی و پیمانکاران این شرکت برای محافظت از تأسیسات دکل و پست‌های ۱۳۲ کیلوولت شرکت برق منطقه‌ای کرمان در سیل اخیر خبر داد.

سید‌کمال موسوی به تلاش نیرو‌های این شرکت برای جلوگیری از ورود آب به پست ۱۳۲ کیلوولت داروئیه اشاره کرد که به کمک لودر و ایجاد خاک ریز از نفوذ سیل به پست جلوگیری شد.

وی افزود: در منطقه بم نیز بین پست‌های بم ۱ و بم ۲، گاویون پای دکل‌های ۱۳۲ کیلوولت فوق توزیع مورد دستبرد قرار گرفت و همکاران برای جلوگیری از سقوط دکل و بروز فاجعه به سرعت اطراف دکل‌ها خاک ریز ایجاد کردند.

وی گفت: در منطقه پاریز شهرستان سیرجان احتمال برق‌گرفتگی مردم بر اثر جاری شدن سیل وجود داشت که همکاران با جان‌فشانی و در شرایط خطرناک، برق تابلو‌های فشار ضعیف را که آب با فشار وارد آن‌ها شده بود، قطع کردند تا مردم دچار حادثه نشوند.

بازیابی سریع شبکه برق ۶۷۰ منطقه در جنوب کرمان

معاون بهره‌برداری توزیع برق جنوب کرمان به قطع برق ۶۷۰ منطقه شهری و روستایی جنوب کرمان از ساعات اولیه بارش‌ها تا صبح روز چهارم خبر داد که بیشتر آن‌ها در مناطق روستایی و بخشی نیز شهری بود و تقریباً تمامی خرابی‌های شبکه در کمتر از یک ساعت برطرف و شبکه بازیابی شد.

موسوی ۴ روستا را در مناطق صعب‌العبور ذکر کرد و از تداوم بارش‌ها و وقوع مجدد سیل در ۸ مرداد جاری خبر داد که با بروز خاموشی در ۵۹۳ منطقه جنوب استان همراه بود.

موسوی بیش‌ترین خسارات سیل را مربوط به ۱۰ شهرستان ذکر کرد که مجموعاً ۲۵۰ نفر در قالب ۵۰ اکیپ برق‌رسانی در این مناطق فعال بودند و در ۶ شهرستان دیگر نیز ۴۵ اکیپ با ۱۳۵ نیروی فنی خاموشی‌ها را برطرف کردند.

تعویض ۴۱۲ تیر برق و ۱۷ ترانس

موسوی تعداد تیر‌های برق آسیب‌دیده در سیل اخیر را ۴۱۲ پایه و تعداد ترانس‌های خسارت‌دیده را ۱۷ ترانس فشار متوسط و ضعیف ذکر کرد و با اشاره به بازیابی تمامی شبکه‌های آسیب‌دیده، گفت: در مجموع خسارات وارده به تأسیسات توزیع برق جنوب کرمان در سیل اخیر تا چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۰ میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان برآورد می‌شود.

پایداری کامل شبکه برق قدرت در هرمزگان

توزیع برق هرمزگان بیش از ۹ ماه است که با مشکلات سیل و زلزله دست و پنجه نرم می‌کند و بروز پیاپی بلایای طبیعی این شرکت را به یک شرکت توانمند و کارآزموده در حوادث و اتفاقات تبدیل کرده است؛ بنابراین گزارش، شبکه برق انتقال و فوق توزیع استان هرمزگان به رغم بارش‌های شدید و سیل در این منطقه با کوچک‌ترین خللی در برق‌رسانی روبه‌رو نشد و آمادگی‌های پیش از بحران شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان نیرو‌های عملیاتی، این شرکت را قادر ساخت هرگونه اخلال در نیرو رسانی شبکه انتقال و فوق توزیع این شرکت را در دقایق نخست بحران برطرف سازند.

به گفته مختار ترابی معاون بهره‌برداری برق منطقه‌ای هرمزگان از قابلیت این شرکت برای بازیابی خطوط انتقال و فوق توزیع در دقایق نخست حادثه خبر داد و گفت: با تغییر در آرایش شبکه قادریم بار را سریع جابه‌جا کنیم و سناریو‌های مختلفی برای هر منطقه پیش‌بینی‌شده که به محض بروز اتفاقات اجرا و در کمتر از ۱۰ دقیقه شبکه را بازیابی می‌کنیم و در بازیابی شبکه ۲۰ کیلوولت نیز با شرکت توزیع برق استان همکاری کامل داریم.

بازیابی برق ۷۸ هزار مشترک در روز نخست

مصطفی طبیبی معاون بهره‌برداری توزیع برق این شرکت گفت: سیل اخیر از ۴ مرداد جاری و از مناطق شرقی استان در جاسک و کنارک آغاز و ۱۰ مرداد از منطقه پارسیان و بستک در غرب هرمزگان خارج شد.

وی رفع خرابی و بازیابی شبکه برق مشترکان شهری و روستایی این شرکت در سیل اخیر را طی چند مرحله مورد اشاره قرار داد و افزود: در نیم ساعت نخست حادثه نسبت به رفع اختلال برق‌رسانی و تأمین برق ۳۱ هزار مشترک اقدام شد و سپس طی ۴ ساعت ۳۸ هزار مشترک، ۴ ساعت بعد ۴ هزار مشترک و ۱۰ ساعت بعد ۴ هزار مشترک دیگر برقدار شدند و در مجموع شبکه برق‌رسانی ۷۸ هزار مشترک شهری و روستایی که در سیل اخیر دچار آسیب و قطعی شده بود در روز نخست حادثه برقدار شد.

پایداری کامل شبکه با ۴۸۱ پایه شکسته و ۷۲ ترانس معیوب

معاون بهره برداری توزیع برق هرمزگان تعداد اکیپ‌های فعال این شرکت در سیل اخیر را ۷۲ اکیپ عملیاتی با مشارکت ۲۷۱ نفر نیروی شرکتی و پیمانکار عنوان کرد که با بهره‌گیری از ۲۵ خودروی سنگین، ۷۰ خودروی عملیاتی و ۱۰ دستگاه بالابر به طور شبانه‌روزی در عملیات بازیابی شبکه‌های آسیب‌دیده شرکت داشتند.

طبیبی مجموع خسارات وارده را تاکنون ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و بیش‌ترین خسارات وارده به شبکه را به ترتیب به شهرستان‌های خمیر، بشاگرد و منطقه روستایی واقع در غرب ناحیه ۳ بندرعباس مربوط دانست.

طبیبی به پایداری کامل شبکه برق شهری و روستایی هرمزگان از صبح ۱۱ مرداد جاری تاکنون اشاره کرد و در عین حال از تداوم عملیات بازسازی و تعمیر شبکه‌های آسیب‌دیده بدون اخلال در برق‌رسانی به مشترکان و از طریق انجام مانور در شبکه خبر داد که به طور بی‌وقفه در جریان است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار