کد خبر: ۵۱۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۴ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
سیم‌ها اشکال و کاربرد‌های حیاتی مختلفی دارند و از مواد گوناگونی ساخته می‌شوند. اما یک سیم و کابل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای دانستن ویژگی‌های اصلی یک سیم و کابل خوب و استاندارد و جلوگیری از ایجاد خطرات جانی و مالی ناشی از برق گرفتگی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

به گزارش برق نیوز، انرژی الکتریکی را می‌توان با انواع سیستم‌های انتقال قدرت یا توسط کابل‌های زیرزمینی، منتقل یا توزیع کرد. معمولاً از کابل‌های برق برای انتقال و توزیع برق استفاده می‌شود. این کابل‌ها، مجموعه‌ای از یک یا چند هادی الکتریکی عایق‌بندی‌شده جداگانه هستند که با یک غلاف کلی در کنار هم قرار می‌گیرند. کابل‌های برق ممکن است به‌عنوان سیم‌کشی دائمی در داخل ساختمان‌ها نصب شوند، زیر زمین دفن شوند یا در معرض دید قرار بگیرند. کابل‌های برق انعطاف‌پذیر برای ابزارهای سیّار، دستگاه‌های قابل حمل و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. بنابراین سیم‌ها اشکال و کاربردهای حیاتی مختلفی دارند و از مواد گوناگونی ساخته می‌شوند. اما یک سیم و کابل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای دانستن ویژگی های اصلی یک سیم و کابل خوب و استاندارد و جلوگیری از ایجاد خطرات جانی و مالی ناشی از برق گرفتگی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

آشنایی با ساختار کابل برق

قبل از خرید سیم و کابل برق استاندارد، بهتر است که با قسمت‌های مهم ساختار آن آشنایی داشته باشید:

  • هادی: هادی‌ها تنها مسیر انتقال نیرو در کابل‌های برق هستند و از مواد مختلفی مثل مس (ATC و ABC) و آلومینیوم ساخته می‌شوند.

  • عایق: عایق‌ها که معمولاً از جنس PVC، XLPE و انواع مختلف لاستیک هستند، روی هر هادی کابل قرار می‌گیرند. متریال مورداستفاده برای عایق، بر اساس دمای عملیاتی موردنظر انتخاب می‌شود.

  • لایه داخلی: این قسمت از کابل که به‌عنوان غلاف داخلی نیز شناخته می‌شود، بیشتر در کابل‌های چندهسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • زره: زره یا آرمور، از بخش‌های زیرین به‌هم‌پیوسته در کابل محافظت می‌کند. آرمور معمولاً از جنس فولاد است.

  • غلاف بیرونی: شیت بیرونی یا ژاکت، لایه نهایی کابل است و معمولاً از PVC یا CSP ساخته می‌شود.

یک سیم و کابل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای خرید یک کابل برق استاندارد، باید معیارهای زیر را در نظر داشته باشید:

1) جنس کابل:

از بین تمام فلزات ارزان‌قیمت، مس بهترین رسانای الکتریسیته است. مهم‌ترین عواملی که باید برای تعیین رسانایی سیم و کابل برق در نظر گرفته شوند، مقاومت، اندازه کابل و مواد عایق هستند.

اگر قصد خرید سیم و کابل ارزان‌ و سبک‌تر از مس را دارید، آلومینیوم گزینه مناسبی خواهد بود. اما از آنجا که این فلز تنها از 61 درصد رسانایی مس برخوردار است، بهترین انتخاب در این زمینه به شمار نمی‌آید.

2) مقاومت سیم:

انتخاب کابل برقی با کیفیت خوب و استحکام بالا اهمیت زیادی دارد. باید مطمئن باشید که سیم خریداری‌شده در برابر همه عوامل محیطی از جمله دمای هوا، مقاوم است و عملکرد خود را حفظ می‌کند.

3) روکش و عایق:

روکش سیم‌های برق برای محافظت از کابل‌ها در برابر هرگونه آسیب فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق‌ها معمولاً از نوارهای فولادی ساخته می‌شوند و با افزایش استحکام کابل، آن را از هر آسیبی ایمن می‌کنند. با خرید سیم آمل باکیفیت و عایق مناسب، دیگر نیازی به تعمیر خرید و مجدد کابل نخواهید داشت.

مواد عایق

حدأکثر دمای عملیاتی (درجه سلسیوس)

PVC Type A

75

PVC Type B

85

PVC Type C

85

XLPE

90

لاستیک-EPR IE-1

90

لاستیک- EPR IE-2, EPR IE-3, EPR IE-4, SILICON IE-5

150

4) مقاومت در برابر آب و آتش:

سیم‌کشی ضعیف می‌تواند وسایل برقی یا ماشین‌آلات صنعتی را معیوب کند یا از کار بیندازد. چنین مواردی ممکن است به عواقبی مثل برق‌‌گرفتگی یا حوادث آتش‌سوزی منجر شود.

برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی باید سیم‌هایی با پایداری حرارتی مناسب خریداری کنید که توانایی تحمل دمای عملیاتی بالا را داشته باشند. بسیاری از کابل‌هایی که عایق PVC دارند، در برابر عوامل محیطی مقاوم هستند. استفاده از سیم‌ها و کابل‌های باکیفیت، نقش مهمی در جلوگیری از نوسانات ولتاژ و اتصال کوتاه دارد.

5) دوام و بهره‌وری انرژی:

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید برای خرید سیم و کابل برق در نظر بگیرید، دوام آن است. به‌طور معمول، سیم‌های مسی باکیفیتی که در صنایع ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقاومت زیادی در برابر مشکلاتی از قبیل زنگ‌زدگی دارند.

استفاده از سیم‌های باکیفیت و بادوام، بهره‌وری انرژی را افزایش داده و به شما کمک می‌کنند تا هزینه برق خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

چگونه کیفیت سیم و کابل را تشخیص دهیم؟

حالا که می‌دانیم یک سیم و کابل خوب چه ویژگی‌هایی دارد، چگونه می‌توانیم کیفیت آن را بررسی کنیم تا خریدی مطمئن داشته باشیم؟

بسته‌بندی محصول:

در هنگام خرید، مطمئن شوید که بسته‌بندی به‌صورت واضح چاپ شده و مشخصات مدل، نام تأمین‌کننده، آدرس کارخانه و اطلاعاتی از این قبیل را به‌صورت کامل نشان داده باشد.

ظاهر سیم:

به ظاهر محصول دقت کنید و مطمئن شوید که صاف و با رنگی یکنواخت است. اگر سیم و کابل لاستیکی باشد، می‌توان بدون اینکه سطح آن آسیب ببنید، عایق را با ته سیگار سوزاند.

هادی سیم:

هادی سیم درخشندگی خاصی دارد و نسبتاً انعطاف‌پذیر است. به سطح مقطع هسته سیم و کابل توجه کنید. سیم‌های مسی رنگی روشن دارند. اگر غیر از این باشد، محصول معیوب است.

طول کابل:

هنگام خرید کابل، برای خرید یک کابل 80 یا 90 متری ارزان‌قیمت وسوسه نشوید. حدأقل طول استاندارد کابل، 100 متر است.

سطح مقطع (mm2)

اندازه نمای آمریکایی سیم (AWG)

موارد استفاده

25

4

تهویه مطبوع مرکزی و تجهیزات صنعتی

16

6

تهویه مطبوع و اجاق‌های برق

10

8

یخچال‌فریزرها و خشک‌کن‌ها

6

10

ماکروویو و مخلوط‌کن‌ها

4

12

سیستم‌های روشنایی

2.5

14

لامپ‌ها

1.5

16

ترموستات‌ها، زنگ‌ها و سیستم‌های امنیتی

روکش PVC:

سطح یک کابل خوب و استاندارد، بافتی توری، فشرده و ناهموار دارد. اگر ظاهر سیم صاف باشد، هنگام کارکردن از دست لیز می‌خورد.

خرید سیم و کابل با کیفیت و ارزان قیمت از شکوه صنعت

در این مطلب یاد گرفتید یک سیم و کابل خوب چه ویژگی هایی دارد و چگونه می‌توان کیفیت آن‌ها را تشخیص داد. معمولاً کابل‌های انعطاف‌پذیر بر اساس ولتاژ، جریان قابل حمل، حدأکثر دمای عملیاتی و برنامه‌های موردنظر مشتری‌ها طراحی و تولید می‌شوند. کابل‌های زیرزمینی در برابر طوفان و صاعقه مقاوم‌ترند و هزینه نگهداری، احتمال خطا و افت ولتاژ کمتری دارند.

برای انواع خدمات طراحی، مشاوره و اجرای پروژه‌های برق صنعتی و ساختمانی خود و خرید محصولاتی مثل سیم برق، تابلو برق و...، می‌توانید به وب‌سایت رسمی شرکت شکوه صنعت مراجعه کنید.

 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار