کد خبر: ۵۱۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
اثرات اجتماعی افزایش بهای انرژی در اروپا جنگ اوکراین و تحریم‌های سنگینی که اروپایی‌ها علیه روسیه وضع کرده‌اند، شرایط سختی را به لحاظ تأمین انرژی کافی و ارزان قیمت برای اکثر کشور‌های اروپایی رقم زده است؛ وضعیتی که به افزایش شدید قبوض برق ناشی از افزایش قیمت گاز منجر شده و بسیاری از دولت‌های اروپایی را وادار به حمایت از خانواده‌ها به‌ویژه اقشار آسیب پذیر کرده است.

به گزارش برق نیوز، خبرگزاری رویترز در یکی از جدیدترین گزارش‌های خود که با موضوع افزایش شدید قیمت انرژی در اروپا و راهکار دولت‌های اروپایی برای حمایت از خانواده‌ها نوشته است، به تفصیل در مورد جزئیات برنامه‌هایی که بسیاری از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا، یونان و... در این حوزه اتخاذ کرده اند، اشاره کرده است.

در این گزارش ضمن اشاره به تأثیرات مخرب جنگ روسیه و اوکراین بر روی امنیت انرژی در اروپا، همچنین به افزایش شدید تعرفه‌ها در این قاره اشاره و عنوان شده است که به واسطه همین افزایش شدید تعرفه‌ها، بسیاری از خانواده‌ها دیگر قادر به پرداخت آسان هزینه‌های بخش انرژی به‌ویژه انرژی برق نیستند و به همین خاطر ناگزیر دولت‌ها به سمت اجرای برنامه‌های حمایتی ویژه رفته‌اند که در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

بریتانیا و بحران رشد ۳۰۰ درصدی هزینه انرژی در سبد خانوار‌ها

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در انگلستان و تنها ظرف یک سال، میانگین سالانه قیمت انرژی مصرفی در بخش خانگی از ۱۲۷۷ پوند آغاز سال به ۳۵۸۲ پوند در ماه اکتبر رسید و پیش‌بینی می‌شود به ۴۲۶۶ پوند در ژانویه آتی خواهد رسید که رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بر همین اساس موضوع حمایت از اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و نیز برنامه‌ها و سیاست‌های کاهش هزینه انرژی هم اکنون به یکی از کلیدی‌ترین موضوعات حوزه سیاسی تبدیل شده است و در رقابت‌های انتخاباتی برای تصاحب کرسی نخست وزیری نیز بر آن تأکید می‌شود.

به طور مثال بوریس جانسون- نخست‌وزیر کنونی بریتانیا گفته است که هرگونه تصمیم‌گیری مهم مالی در حوزه کاهش و یا افزایش قیمت انرژی را به نخست‌وزیر جدید واگذار می‌کند، از آن سو رقبای اصلی انتخابات مثل لیز تراس و ریشی سوناک مدام در این حوزه در حال دادن وعده‌های عامه‌پسند هستند.

تراس گفته است که در صورت پیروزی و با هدف حمایت از مردم، عوارض زیست‌محیطی و اجتماعی را که به قبوض برق اضافه می‌شود را موقتاً تعلیق خواهد کرد و سوناک نیز گفته است که خانوار‌ها در طول زمستان به حمایت بیشتری نیاز دارند و در صورت پیروزی در این حوزه بسته‌های حمایتی را در نظر خواهد گرفت؛ بسته‌های حمایتی که بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ پوند به صورت اعتباری اجرایی خواهد شد و بیش از ۸ میلیون خانوار را در بر خواهد گرفت.

بلغارستان و حذف عوارض غیرمستقیم از قبوض

در کشور بلغارستان نیز یک بسته حمایتی ۱.۱ میلیارد دلاری با هدف حمایت از مشترکان کم‌درآمد از ماه می‌میلادی به تصویب رسیده و نه تنها با هدف کمک بیشتر به مصرف‌کنندگان عوارض غیر‌مستقیم اعمالی در قبوض انرژی حذف شده است، بلکه ۰.۲۵ لو نیز برای مشترکان تخفیف اعمال می‌شود؛ کمک‌هایی که البته در مقابل افزایش شدید قیمت‌ها ناچیز به نظر می‌رسد، ولی به هر صورت می‌تواند تا حدودی از حجم بالای خسارت‌ها بکاهد.

سیاست‌های مستقل حمایتی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تا حدود زیادی در حوزه سیاست‌های انرژی به صورت ملی عمل می‌کنند و قوانین اتحادیه نیز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در شرایط بحرانی نظیر شرایط کنونی برای محافظت و حمایت از شهروندان خود اقدامات مستقلی را در پیش بگیرند.

با این وجود اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه از کشور‌های عضو خود درخواست کرد تا با اجرای طرح کاهش اجباری، تقاضای گاز را به طور داوطلبانه تا ۱۵ درصد در زمستان امسال کاهش دهند. این اتحادیه همچنین در نظر دارد تا ۸۰ درصد ظرفیت ذخیره‌سازی را تا یکم نوامبر تکمیل کند تا اطمینان خاطری برای اوج تقاضای ماه‌های زمستان فراهم شود.

در این میان فرانسه متعهد شده است که افزایش هزینه‌های تمام شده برق را تا ۴ درصد کاهش دهد و برای کمک به انجام این کار، دولت به شرکت EDF Energy که ۸۰ درصد سهام آن متعلق به دولت است، دستور داده است تا انرژی برق هسته‌ای ارزان‌تری را تولید و به بازار مصرف عرضه کند.

همچنین رهبران آلمان نیز متعهد شده‌اند تا با اقداماتی نظیر ارائه بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی ارزان‌تر و یارانه نقدی از اقشار کم‌درآمد حمایت کنند و نیز به طور مثال به کارگران یک بسته حمایتی ۳۰۰ یورویی به عنوان مکمل حقوق بابت کمک به تأمین هزینه‌های انرژی پرداخت کنند.

دولت آلمان همچنین مصمم شده است تا در سال‌های آینده چیزی بالغ بر ۱۲ میلیارد یورو به عنوان یارانه نوسازی ساختمان‌های فرسوده و نصب پنجره‌ها، در‌ها و بخاری‌های کم‌مصرف‌تر پرداخت کند.

با این وجود مطابق با گزارش «رویترز» همچنان خانواده‌های آلمانی باید نسبت به گذشته و به صورت سالانه چیزی حدود ۵۱۰ دلار بیشتر پرداختی داشته باشند تا از طریق این پرداختی‌ها شرکت‌های تأمین برق بتوانند برای تأمین منابع انرژی جایگزین منابع روسیه اقدام کنند.

دانمارک و ارائه کمک‌های نقدی
دولت دانمارک نیز در ماه ژوئن سال جاری با هدف حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر همانند سالمندان با کمک نقدی به ارزش ۴۳۹ میلیون دلار موافقت کرده است تا از تأثیر فزاینده تورم ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی در این کشور بکاهد.

علاوه بر این تلاش شده است تا با کاهش مالیات برق، بخشی از هزینه‌های افزایش یافته جبران شود. این کشور همچنین یارانه‌ای به ارزش ۲۸۸ میلیون دلار مشخصاً به چیزی حدود ۴۱۹ هزار خانواری که از محل افزایش قبوض انرژی آسیب دیده‌اند، پرداخت کرده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار