کد خبر: ۵۱۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸:۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
اولویت تامین برق خانه‌ها و کارخانه‌ها بود سخنگوی صنعت برق: تامین برق هم خانه و هم کارخانه اولویت وزارت نیرو در تابستان سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق در خصوص چندو، چون گذر موفقیت آمیز از تابستان ۱۴۰۱ گفت: وزارت نیرو در سال ۱۴۰۰ با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی مواجه بود و بر این اساس برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی و تمهیداتی در نظر گرفته شدکه بتوانیم انرژی مورد نیاز به بخش‌های مختلف از جمله خانگی، کارخانه جات، صنایع و بخش‌های خدمات، تجارت و کشاورزی را متناسب با شرایط تأمین کنیم تا همه بخش‌های مختلف به اهداف و تولید محصولات خود برسند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: با در اختیار گرفتن کلیه ظرفیت‌های موجود تولید برق در کشور توسعه نیروگاه‌های جدید یا ارتقا نیروگاه‌های موجود برای افزودن ۶ هزار مگاوات به سبد تولید کشور اضافه شد که خوشبختانه فقط هزار و ۱۰۰ مگاوات آن باقی مانده که ظرف دو سه هفته آینده وارد مدار خواهد شد.

وی افزود علاوه بر آن خرید برق مازاد نیروگاه‌های در اختیار صنایع با قیمت مناسب در دستور کار قرار گرفت و بیش از هزار مگاوات به شبکه سراسری از این طریق تزریق شد. رجبی مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو برق مازاد بخش‌های مختلف کشور که نیروگاه دارند و برق تولید میکنند را خریداری می‌کند افزود: بخش‌های مختلف کشور که نیروگاه دارند برق تولیدیشان با قیمت‌های جذاب ۴ تا ۵ برابر قیمت بازار عمده فروشی را خریداری می‌کند که این خود یک ظرفیت تولید مناسبی را ایجاد می‌کند.

رجبی مشهدی افزود عملیات تعمیرات نیروگاهی اعم از حرارتی، برق آبی و نیروگاه‌های مقیاس کوچک تا قبل از خاتمه اردیبهشت ماه به اتمام رسید.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه در بخش خانگی هم با برنامه ریزی و تشویق‌های که برای مدیریت مصرف و کاهش در نظر گرفتیم توانسته ایم بدون ایجاد محدودیت در این بخش مصرف برق را کاهش دهیم و خوشبختانه استقبال و مشارکت مردم در این بخش بسیار خوب بوده است.

او با بیان اینکه از ۴۰ میلیون قبض برق صادر شده از خردادماه، ۱۶.۷ میلیون قبض مشمول پاداش صرفه جویی شدند و این طرح مدیریت مصرف تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت افزود: در مناطق گرمسیر مشترکان همکاری بسیار خوبی داشتند به طوری که توانستند پاداش متوسط ۲۵۰ هزار تومانی را دریافت کنند و در بخش‌های مناطق عادی مبلغ پاداش آن‌ها به طور متوسط به ۲۵ هزار تومان در بخش خانگی می‌رسد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه از این ۱۶.۷ میلیون نفر، ۵.۱۴ میلیون نفر در قبض خود بستانکار شدند گفت: هفته به هفته با پایش‌های صورت گرفته از هر ۱۰ قبض صادره ۴ قبض مشمول پاداش مدیریت مصرف و صرفه جویی شدند و از هر ۳ قبض مشمول پاداش یک قبض بستانکار و یا رایگان صادر شده است. وی افزود: سالانه با افزایش یک میلیون مشترک جدید خانگی حدود ۴.۵ تا ۵ درصد رشد مصرف خانگی داریم؛ ولی از ابتدای سال رشد مصرف برق خانگی منفی ۱.۹ درصد بوده که می‌توان برآورد کرد که پنج درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی داشتیم که تقریباً حدود ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را به دنبال داشته است.

او اظهار کرد: در مصوبه هیأت محترم وزیران، کاهش مصرف در بخش اداری و دستگاه اجرایی از طریق مولد‌های اضطراری و مدیریت کاهش مصرف در ساعت‌های اوج امسال به خوبی اجرا شده و پایش خوبی در این بخش صورت گرفت به طوری که در بخش اداری و با پایش دقیق ۹۰۰ تا هزار مگاوات کاهش مصرف برق یا مولدین در اختیار دستگاه‌های اجرایی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال هزار مگاوات نیروگاه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به نیروگاه‌های در اختیار صنایع اضافه می‌شود و تا چهار سال آینده هم با تأمین ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید صنایع دیگر برق مورد نیاز صنعت تأمین خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال تابستان ما در صنایع جابه جایی بار داشتیم افزود: در مدیریت مصرف مفهومی به نام انعطاف پذیری داریم که به این معناست که مصرف کننده بزرگ می‌تواند با موکول کردن ساعت مصرف برق خود به زمان‌های غیر از ساعات اوج مصرف یا جابه جایی بار انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند.

رجبی مشهدی توضیح داد: امسال توانستیم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته انرژی تحویلی به صنایع را ۱۵ درصد افزایش دهیم به طوری که ۱۷ درصد در بخش فولاد، بیش از ۱۰ درصد در حوزه سیمان، بیش از ۱۸ درصد در حوزه آلومینیوم و سایر بخش‌ها انرژی بیشتری تحویل مشترکان صنعتی دادیم که البته آن‌ها هم همکاری خوبی با ما داشتند.

او با اشاره به اینکه از مجموع ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور صرفا ۵۰ هزار واحد در طرح‌های مدیریت مصرف برق شرکت کرده اند و ۵۸۰ هزار واحد صنعتی از برنامه‌های مدیریت مصرف برق معاف هستند، گفت واحد‌های صنعتی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، تنها ۱۲ ساعت در هفته در طرح‌های مدیریت مصرف برق شرکت کنند و برای صنایع متوسط صنعتی خارج از شهرک‌ها نیز وضعیت به همین منوال است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران همچنین تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که با هماهنگی وزارت صمت تدوین شده است، ۴۴۰ واحد صنعتی بزرگ کشور تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی‌شان را به دوره اوج بار مصرف برق تابستان موکول کردند.

سخنگوی صنعت برق گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در این حوزه آن بود که نگذاریم به چرخه‌های تأمین صنایع خللی وارد شود. این اقدام در نهایت منجر به رشد ۱۵ درصدی مصرف برق صنایع ش و قیمت بسیاری از تولیدات صنایع مانند فولاد وسیمان که در سال‌های گذشته رشد جهشی داشته اند را امسال شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو در ۴سال آینده، ۳۵ هزار مگاوات واحد نیروگاهی به مدار تولید اضافه خواهد کرد که از این میزان ۱۰ هزار مگاوات در بخش صنعت و ۱۵هزار مگاوات توسط وزارت نیرو از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و یا دولتی و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه تجدید پذیر احداث خواهد شد.

رجبی مشهدی در ادامه اظهار داشت: مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد صادر شد که در فاز اول برای احداث حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه مناقصه برگزار شد که شرکت‌های خوبی در این مناقصه شرکت کردند و امیدواریم طی دو سال آینده شاهد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی در کشور باشیم که این طرح به تامین برق سال آینده کمک زیادی خواهد کرد. اویادآور شد: شورای اقتصاد مجوز اجرای طرح ساخت ۲ هزار و ۵۴۰مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی را صادر کرده است که نیاز به مصرف سوخت ندارند.

وی درباره وارد شدن به بورس انرژی هم گفت: اساس عرضه برق در بورس انرژی میزان عرضه و تقاضا است و اکنون معاملات برق در بورس انرژی و یا انعقاد قرارداد‌های دوجانبه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت می‌گیرد که این موضوع ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل معاملات برق را شامل می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: قرارداد‌های دوجانبه برای مشترکان و مصرف کنندگانی است که حدود ۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند,، اما وزارت نیرو تلاش دارد برای مشترکان با مصرف بالای یک مگاوات انعقاد این قرارداد‌ها را توسعه دهد و مشترکانی که برق مصرفی آن‌ها بیش از یک مگاوات است بتوانند از طریق بورس انرژی یا از طریق قرارداد‌های دوجانبه مستقیما با نیروگاه‌ها قرارداد ببندند و برق خود را تامین کنند.

رجبی مشهدی اظهار کرد: مزیت دیگر عرضه برق در بورس انرژی برای مصرف کننده، برنامه ریزی و اختیار داشتن برای خرید برق مصرفی است، همچنین فروشنده و مصرف کننده با یکدیگر به صورت مستقیم ارتباط دارند و حتی مصرف کنندگان می‌توانند با قیمت توافقی برق مورد نیاز خود را خریداری کند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: قیمت برق در بورس انرژی به صورت رقابتی تعیین می‌شود، مصرف کنندگان می‌توانند قبل از خرید، قیمت را بررسی و بر اساس انتخاب خود معامله کنند.

محدودیت‌های مدیریت شده در صنایع تاثیری در افزایش قیمت کالا‌ها ندارد

در ادامه این نشست سید مهدی نیازی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با پیش بینی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برق صنایع را تامین می‌کنیم، گفت: با توجه به ناترازی در عرضه و تقاضای برق، امسال در تلاش هستیم تا ناهماهنگی‌ها باعث نشود بنگاه‌ها متضرر شوند.

به گفته نیازی باهماهنگی انجام شده بین وزارت صمت و نیرو، برنامه ریزی کرده ایم تا تعطیلی صنایع در تابستان برای انجام اورهال یا تعمیرات باشد تا بتوانیم پایداری انرژی را در سایر بخش‌های صنعتی تضمین کرده و تابستان امسال را با محدودیت کمتری سپری کنیم.

وی به امضای تفاهمنامه توسعه نیروگاهی بین وزارت صمت و نیرو به میزان ۱۴ هزار مگاوات نیز اشاره کرد و گفت: این مهم با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در حال انجام است و طبق بند «و» تبصره ۱۵ قانون بودجه، آن دسته از واحد‌هایی که کنتور جداگانه داشته یا برق شان را بتوانند به شبکه سراسری تزریق کنند، نرخ سوخت آن‌ها به قیمت نیروگاهی محاسبه خواهد شد.

نیازی همچنین به برنامه ریزی وزارت نیرو برای تامین کنتور‌های هوشمند خانگی اشاره کرد و افزود: وزارت صمت نیز اعلام آمادگی کرده تا برق صرفه جویی شده از محل خانوار‌ها را در بازاری که قیمت آن مشخص خواهد شد، خریداری کند.

نیازی بیان کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در بسیاری از صنایع از جمله محصولات فولادی با توجه به تولید مواد اولیه آن‌ها محدودیت در تولید و یا کاهش تولید نداشته ایم وهمین امر هم باعث شد که افزایش قیمتی در این محصولات ایجاد نشود.

معاون وزیر صمت گفت: طبق پیشنهادی که در سال گذشته ارائه شد اعلام کردیم که ۳۰ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی را بدون کاهش رفاه با قیمت مناسب خریداری خواهیم کرد.

نیازی درباره تاثیر گذاری محدودیت‌های مدیریت شده بر روند قیمت کالا‌ها گفت: به هیچ عنوان خاموشی‌ها در واحد‌های تولید بر افزایش قیمت‌ها تاثیر ندارد و بسیاری از کالا‌ها از جمله فولاد وسیمان متناسب با قیمت‌های جهانی است و در صورت تغییر قیمت جهانی قیمت این اقلام هم تغییر خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال تلاش کردیم که میزان نارضایتی که در سال گذشته رخ داده را با برگزاری جلسات با فعالان اقتصادی حداقل برسانیم و خوشبختانه هم در این بخش موفق بوده ایم افزود: از همکاران وزارت نیرو هم بخاطر تعامل و همکاریشان تشکر میکنم که به صورت مداوم همکاران حوزه صنعت را در مرکز مدیریت بار و انرژی پذیرفتند و حضور داشتند واگر نیاز به جابه جایی در زمان بار مصرف بود اطلاع رسانی‌ها به بهترین شکل صورت می‌گرفت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار